Lepas 5 tahun, bekas pengusaha kem PLKN 2.0 belum dapat ‘pampasan’

Lepas 5 tahun, bekas pengusaha kem PLKN 2.0 belum dapat ‘pampasan’

Selepas lima tahun dimansuhkan, bekas-bekas pengusaha kem Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) 2.0 masih berusaha mendapatkan pampasan.

Lepas 5 tahun, bekas pengusaha kem PLKN 2.0 belum dapat ‘pampasan’



Presiden Persatuan Kebajikan Bekas-bekas Pengusaha Kem Program Latihan Khidmat Negara (PKB PPKN) Mohd Rawi Mohd Arof berkata mereka telah melakukan pelbagai usaha untuk mendapatkannya.

ARTIKEL MENARIK:Direman 4 hari, pengasas syarikat penerbangan terkait ubah wang haram?


Perkara itu, termasuklah berjumpa dengan tiga perdana menteri–Mahathir Mohamad, Muhyiddin Yassin dan Ismail Sabri Yaakob–selain menteri pertahanan sebelum ini Mohamad Sabu tetapi tidak berhasil.

“Tuntutan itu tidak dapat diproses ke peringkat selanjutnya kerana pertukaran-pertukaran kerajaan yang telah berlaku,” sambungnya lagi.

Malah, Mohd Rawi berkata mereka juga telah menghantar surat rasmi kepada Perdana Menteri Anwar Ibrahim pada September lalu tetapi tiada perkembangan lanjut.

“Saya berasa amat sedih kerana aduan kami tidak di endahkan oleh pihak kerajaan sekarang.

“Kami hanya meminta bayaran pampasan untuk 27 bulan sewaan sahaja,” katanya semasa dihubungi Malaysiakini.

Malaysiakini sedang cuba mendapatkan maklum balas pejabat Perdana Menteri berkaitan perkara itu.



Loading...


Mereka menuntut RM224 juta untuk 57 kem di seluruh negara bagi pampasan penamatan kontrak 27 bulan lebih awal, dengan purata tuntutan kira-kira RM145,500 sebulan.

Mohd Rawi sendiri memiliki kem di Gambang, Kuantan.

Pakatan Harapan (PH) ketika menjadi kerajaan kali pertama pada 3 September 2018 memansuhkan PLKN atas alasan kos yang melampau sekitar RM700 juta setahun.

Pembatalan kontrak kepada pengusaha kem itu dikeluarkan oleh Ketua Setiausaha Negara yang antaranya menyebut kontraktor tidak layak untuk menuntut sebarang pampasan dan ganti rugi.

Sementara itu, Mohd Rawi berkata walaupun kerajaan berkata tidak akan memberikan pampasan, mereka tetap berharap perkara itu dapat dirunding semula.

“Kami sudah menurut segala kehendak kerajaan lebih daripada apa yang telah diminta walaupun perkara-perkara itu tiada dalam kontrak.

“Sebagai contoh, kerajaan meminta untuk mendirikan bilik komputer dan membesarkan stor.

“Kami menurutinya walaupun tiada penambahan bayaran daripada pihak kerajaan pada waktu itu,” katanya lagi.


Kredit -malaysiakini



-----------------------------------------------------------------

Post a Comment

Previous Post Next Post