Khasiat Durian Belanda Yang Wajib Anda Tahu

Khasiat Durian Belanda Yang Wajib Anda Tahu

Pokok Durian Belanda merupakan pokok yang berasal dari hutan Tropika Carribean Amerika Selatan yang kini telah ditanam di Asia Tenggara termasuk Malaysia dan Indonesia.

Khasiat Durian Belanda Yang Wajib Anda Tahu
Pokok Durian Belanda ini biasanya tumbuh di aras laut sehingga di kawasan tanah tinggi. Buahnya boleh dimakan dan mempunyai duri yang lembut, tidak berbau. Isinya memiliki banyak biji dan sering dibuat jus, pencuci mulut dan sebagainya.

ARTIKEL MENARIK:Isu bahan yang terkandung dalam sosej. KKM bongkarkan sesuatu berkaitan sosej yang boleh mengakibatkan penyakit berbahaya ini tanpa anda sedar


Antara khasiatnya adalah:

1. Durian Belanda mampu merawat dan mencegah seseorang itu daripada mendapat kanser.

2. Menyuburkan pasangan yang inginkan zuriat.

3. Daun Durian Blenada yang dijadikan serbuk teh dan diminum dipecayai dapat merawat sakit kerongkong.

4. Akar, kulit dan daunnya dipercayai boleh mengubati kencing manis.

5. Minyak yang terhasil daripada daun atau buahnya yang masih muda dan dicampurkan dengan minyak zaitun dapat digunakan untuk mengatasi masalah sakit sendi dan sengal-sengal badan.


Loading...
loading...


6. Jus yang dihasilkan daripada buah Durian Belanda ini diminum untuk meredakan demam, membunuh cacing (masalah kecacingan bagi kanak-kanak) dan ubat cirit-birit.

7. Kulit pokok ini juga dipercayai membantu mengubati penyakit jantung, batuk dan membantu mengembalikan kesuburan pasangan yang sukar mendapatkan zuriat.

Buah Durian Belanda mengandungi vitamin C yang tinggi dan juga vitamin B seperti thiamin, riboflavin dan niacin begitu juga dengan mineral seperti kalsium, fosforus dan juga sedikit zat besi. Buah ini terdiri daripada 67.5 % pulpa, 20 % kulit, 8.5 % biji dan 4 % kerak.

Jom kita amalkan!

Sumber: alraudhah via KHALIFAH MEDIA NETWORKS


-----------------------------------------------------------------

Post a Comment

Previous Post Next Post