Situasi bertambah buruk di seluruh dunia. Tak sangka akhirnya WHO bongkarkan sesuatu yang mengejutkan tentang pandemik Covid 19 yang semakin menular

Situasi bertambah buruk di seluruh dunia. Tak sangka akhirnya WHO bongkarkan sesuatu yang mengejutkan tentang pandemik Covid 19 yang semakin menular

GENEVA: Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) memberi amaran pandemik COVID-19 masih menjadi satu anc4aman besar di seluruh dunia. Ketua Pengarah Dr Tedros Adhanom Gebreyesus memberi amaran itu selepas 136,000 kes dilaporkan di seluruh dunia pada Ahad yang merupakan antara rekod harian peningkatan kes baharu tertinggi.

Situasi bertambah buruk di seluruh dunia. Tak sangka akhirnya WHO bongkarkan sesuatu yang mengejutkan tentang pandemik Covid 19 yang semakin menular
Situasi bertambah buruk di seluruh dunia. Tak sangka akhirnya WHO bongkarkan sesuatu yang mengejutkan tentang pandemik Covid 19 yang semakin menular

Menurutnya, ketika ini terdapat trend penurunan j4ngkitan dan orang yang telah pergi buat selamanya di banyak negara, khususnya di Eropah. Namun, terdapat trend peningkatan j4ngkitan dan orang yang telah pergi buat selamanya akibat pandemik itu di bahagian lain di dunia.

ARTIKEL MENARIK:PDRM undur diri. Tak sangka akhirnya DS Ismail Sabri bongkarkan yang terjadi pada PDRM esok apabila sekatan jalan raya ditarik balik

Katanya, negara seperti Brazil kini menyaksikan peningkatan kes yang ketara dan dengan lebih 34,000 jumlah kumulatif orang yang telah pergi buat selamanya meletakkan negara itu di kedudukan ketiga tertinggi di dunia di belakang Amerika Syarikat dan Britain.

“Hampir 7 juta kes COVID-19 kini dilaporkan kepada WHO dan hampir 400,000 yang telah pergi buat selamnanya, walaupun keadaan di Eropah bertambah baik, secara global ia semakin buruk. “Lebih 100,000 kes telah dilaporkan pada sembilan daripada 10 hari terakhir. Semalam, lebih 136,000 kes dilaporkan, yang paling banyak dalam satu hari setakat ini.

“Hampir 75 peratus kes semalam berasal dari 10 negara, kebanyakannya di AS dan Asia Selatan. Sebilangan besar negara di rantau Afrika masih mengalami peningkatan jumlah kes COVID-19, dengan beberapa kes dilaporkan di kawasan geografi baharu,” kata Dr Tedros.

Justeru, beliau menasihati semua negara agar tidak alpa serta terus melaksanakan langkah-langkah pencegahan dan keselamatan yang tinggi bagi mengekang penularan viirus itu.

Sumber : Awani

Rakyat Malaysia Kena Bersedia Hadapi Satu Cabaran Baru. Tak Sangka Akhirnya Dr Noor Hisham Tampil Lantang Bersuara Tentang Cabaran Baru Yang Mendatang

K3S import luar negara, penularan dalam kalangan bukan warga Malaysia di depoh tahanan imigresen dan pekerja warga asing daripada pelbagai sektor di dalam komuniti antara faktor peningkatan k3s harian Cov1d-19 dan menjangkaui unjuran ramalan sebelum ini.

Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah berkata, peningkatan kes ini dapat dilihat secara ketara mulai 29 April lalu. Ini bermakna, katanya, negara kini berdepan dengan satu cabaran baharu yang perlu ditangani bersama, membabitkan peningkatan k3s jangk1tan Cov1d-19 dalam kalangan bukan warga Malaysia.

“Namun golongan bukan warganegara tidak harus disisih dan tidak harus distigmakan oleh rakyat Malaysia, malah kita perlu membantu mereka untuk membantu mengurangkan penularan Cov1d-19 di negara kita,” katanya pada sidang media harian berkaitan Cov1d-19 di sini, semalam.

NEGARA perlu tangani cab4ran baharu bersama.

Dr Noor Hisham berkata, saban tahun, pergaulan dan percampuran rakyat tempatan dengan bukan warga Malaysia sememangnya terhad namun kehadiran mereka sebagai pekerja daripada pelbagai sektor turut membantu memperk4sa ekonomi negara.

“Sewajarnya, kita perlu mengenal pasti dan mencari cara penyelesaian bagi menangani isv penularan Cov1d-19 dalam kalangan mereka ini. “Oleh itu, pendekatan seluruh jent3ra kerajaan, pertubuhan bukan kerajaan dan juga masyarakat adalah diperlukan agar isu ini dapat ditangani secara menyeluruh,” katanya.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! Jangan Lupa Juga Untuk Follow Kami

Sumber:hmetro@KLPRESS


Loading...
loading...

Perdana Menteri Telah Tamat Kuarantin Covid 19. Tak Sangka Akhirnya Dr Noor Hisham Bersuara Bila Tan Sri Muhyiddin Dan 34 Pegawai Sudah Mula Bertugas

Akhirnya Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan kesemua 34 pegawai kerajaan yang menghadiri mesyuarat pasca-Kabinet yang sebelum ini dikenakan kuarantin 14 hari di rumah, sudah dibenarkan memulakan tugas di pejabat, esok.

Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah berkata, kesemua mereka menamatkan tempoh kuarantin yang bermula 21 Mei lalu susulan seorang pegawai didapati p0sitif C0VlD-19. ”Ujian calitan dijalankan terhadap kesemua mereka dan didapati neg4tif. Oleh itu, esok, mereka boleh memulakan semula tugas di pejabat,” katanya pada sidang media harian C0VlD-19 di sini, hari ini.

Beliau berkata keadaan pegawai yang sebelum ini didapati positif, sudah semakin baik dan ujian calitan mendapati ia neg4tif. Sementara itu, Dr Noor Hisham berkata inisiatif negeri Sabah yang membenarkan rakyat Malaysia yang disaring neg@tif pulang ke Sabah untuk bekerja tanpa kuarantin 14 hari boleh diguna pakai.

Jelasnya, jika saringan boleh dilaksanakan dalam tempoh tiga hari maka proses kuarantin boleh dikecualikan jika keputusan neg4tif. “Ia mungkin satu inisiatif yang boleh diguna pakai. Kita (Kementerian Kesihatan) pun sedang merancang sama ada boleh guna pakai bukan sahaja bagi mereka yang ingin pulang ke Sabah dan Sarawak tetapi untuk negara bagi mereka yang kembali atau ingin datang ke Malaysia,” katanya.

Mengulas lanjut, beliau berkata mereka yang ingin memasuki pintu negara perlu menjalani saringan terlebih dahulu di negara masing-masing. “Kalau neg@tif kita lihat bagaimana boleh membenarkan mereka datang tetapi kuarantin tetap akan dilaksanakan jika tiada saringan,” katanya.

Dr Noor Hisham berkata pertimbangan yang sedang dilaksanakan adalah sekarang ini bagi rakyat yang kembali sama ada dikuarantin secara wajib di pusat kuarantin atau di rumah. Ditanya saringan dalam tempoh tiga hari boleh dilaksanakan, Dr Noor Hisham berkata ia mampu dilakukan kerana 80 peratus ujian boleh dilaksanakan dalam tempoh 24 hingga 48 jam.

Sumber : BERNAMA via apampink



-----------------------------------------------------------------

Post a Comment

Previous Post Next Post