Rakyat boleh ulang alik Singapura. Tak sangka ini punca utama yang mengejutkan kerajaan setuju benarkan rakyat Malaysia untuk rentas negara

Rakyat boleh ulang alik Singapura. Tak sangka ini punca utama yang mengejutkan kerajaan setuju benarkan rakyat Malaysia untuk rentas negara

Kerajaan bersetuju membenarkan rakyat negara ini untuk berulang-alik ke Singapura atas tujuan bekerja. Menteri Kanan (Kluster Keselamatan), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, negara juga bersetuju untuk melakukan ujian swab kepada mereka yang terlibat, sekiranya mendapat permintaan daripada kerajaan Singapura.

Rakyat boleh ulang alik Singapura. Tak sangka ini punca utama yang mengejutkan kerajaan setuju benarkan rakyat Malaysia untuk rentas negara
Rakyat boleh ulang alik Singapura. Tak sangka ini punca utama yang mengejutkan kerajaan setuju benarkan rakyat Malaysia untuk rentas negara

”Perlaksaan kebenaran akan bermula selepas rundingan antara kedua-dua negara antara Ketua Setiausaha Negara Malaysia dan rakan sejawatnya di Singapura. ”Selepas mendapat syarat tersebut, kita akan bentang dalam mensyuarat khas menteri sebelum diluluskan,” kata beliau.

ARTIKEL MENARIK:Terkini 8 Jun kes positif covid 19 paling terendah setakat ini. Hanya 7 kes dicatatkan. Dr Noor Hisham dedahkan ini puncanya.

Sementara itu, Ismail Sabri berkata, Yayasan Sultan Ibrahim dan dua syarikat Singapura telah menyumbang dua makmal ujian C0vid-19 bergerak dan kit ujian kepada negara ini.

Selepas 3 Bulan Berju4ng, Terharu Melihat Frontliner Bertepuk Raikan Kejayaan Mereka

Semalam ucapan terima kasih yang didedikasikan sendiri oleh Perdana Menteri Malaysia, Tan Sri Muhyiddin Yassin kepada barisan hadapan negara didalam melwan penularan C0vd19 semasa Perutusan Khas Perdana Menteri semalam adalah benar-benar telah amat menyentuh hati.

Mana tidaknya, segala perjuangan mereka yang selama ini berkrban masa, tenaga dan juga keselamatan diri sedikit sebanyak menyumbang kepada penurunan kadar penularan pendemik didalam negera Malaysia ini. Dengan kemeriahan Tepukan penuh suka duka..

Susulan daripada itu, muat naik video barisan petugas kesihatan yang bertepuk tangan dengan lengkap bersut PPE begitu mengharukan. Terasa sebak lihat video nii.. Dengan ada nya perkongsian yang dibuat oleh pengguna di laman media sosial di Twitter dikenali Id sebagai Cik Anas ini turut mengucapkan ribuan tahniah diatas usaha para barisan hadapan yang telah bertungkus-lumus berjuang demi negara Malaysia tercinta ini.

Oleh hal yang demikian, muat naik yang telah dikongsi itu telah berjaya mendapat maklum balas daripada warganet. Dilihat Rata-rata daripada mereka berbangga dengan frontliner negara dan sangat berterima kasih dengan pengrbanan yang mereka curahkan. Kalian layak dihargai, Kami berasa bangga dengan frontliner Malaysia!!

Lihat Klip Video rakaman yang telah di kongsikan. Tahniahh warga kkm dan semua frontliner Malaysia aku sebagai rakyat Malaysia bangga Tahniah MALAYSIA.Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! Jom Like Page Kami Juga Di Facebook

Sumber: Sidang Media PKPB via SK @LubukMaklumatViral

Covid 19 Di Malaysia Berakhir. Mengejutkan Akhirnya Dr Noor Hisham Bongkarkan Tarikh Yang Dijangka Covid 19 Bakal Berakhir Di Malaysia

PUTRAJAYA – Berdasarkan data perbandingan kes harian Covid-19 (ditolak kes import, kes warga asing di depoh tahanan dan warga asing dalam komuniti) berbanding unjuran pemodelan pada 21 Mei mendapati wabak Cov-19 akan berakhir pada 14 Julai depan.

Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah berkata, ia akan berlaku sekiranya rakyat terus mematuhi prosedur operasi standard (SOP) yang ditetapkan. “Unjuran kes harian penularan tempatan melibatkan rakyat negara ini adalah sejajar dengan pemodelan yang diramal oleh Institut Kesihatan Negara (NIH), Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM),” katanya.

Menurutnya, unjuran tersebut menggambarkan impak positif tindakan yang telah diambil kerajaan selain pematuhan rakyat terhadap SOP. “KKM ingin mengucapkan tahniah kepada seluruh rakyat Malaysia kerana memberi kerjasama kepada kerajaan untuk mencapai pencapaian ini bagi membendung penularan Cov-19,” katanya.

Beliau berkata, masyarakat harus kekal waspada dan terus patuh kepada SOP serta saranan yang ditetapkan bagi memastikan tiada peningkatan kes Cov19 dalam kalangan masyarakat setempat. “Hari ini merupakan hari ke-29 sejak penguatkuasaan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) dilaksanakan pada 4 Mei lalu dan kerajaan telah membenarkan pembukaan beberapa sektor ekonomi secara terkawal dan berhati-hati dengan pelbagai SOP diperkenalkan,” katanya.

Sementara itu, berdasarkan data bilangan kes baharu, kes tertinggi direkodkan di Melaka dengan 13 kes membabitkan kes import. Selangor merekodkan 11 kes baharu termasuk tujuh kes import dan Kuala Lumpur juga mencatatkan 11 kes baharu dengan enam kes import.

Selain itu Negeri Sembilan merekodkan dua kes penularan tempatan manakala Sabah satu kes. Pada perkembangan sama, tiga kluster telah tamat di mana tiada lagi kes aktif direkodkan. Ia melibatkan Kluster Madrasah Ayer Merbau(41 kes), Kluster Kampung Baru (24 kes) dan Kluster Malayan Mansion (13 kes).

Sumber : Sinar Harian

Tak Sangka Lepasni Rakyat Malaysia Yg Pulang Dari Luar Negara Yg Diuji Negatif Covid 19 Tak Akan Jalani Kuarantin Dipusat Kuarantin Dah. Tapi Mereka Kena Kuarantin Diri Disini.

Menteri Kanan (Kluster Keselamatan), Datuk Seri Ismail Sabri memaklumkan bahawa polisi kuarantin akan diubah bermula pada 10 Jun. “Bermula pada 10 Jun 2020, rakyat Malaysia yang pulang dari luar negara tidak lagi akan dikuarantin wajib di pusat-pusat kuarantin.

Bermula 10 Jun, rakyat Malaysia pulang dari luar negara tidak lagi dikuarantin wajib di pusat kuarantin. “Sejurus tibanya mereka di lapangan terbang, mereka akan menjalani swab test, bagi yang positif akan dihantar ke hospital untuk rawatan manakala bagi yang negatif mereka akan dibenarkan untuk menjalani proses kuarantin wajib di kediaman masing-masing.

Rakyat Malaysia pulang dari luar negara akan jalani swab test, jika positif #COVID-19 akan dihantar ke hospital, jika negatif kuarantin di rumah. “Walau bagaimanapun, mereka wajib untuk memuat turun aplikasi MySejahtera. Mereka juga diwajibkan memakai gelang tangan kuarantin bagi memudahkan proses identifikasi,” katanya

Sumber:BERNAMA TV


Loading...
loading...

Akhirnya PM Umumkan Rentas Negeri Dibenarkan Mulai 10 Jun Ini. Tapi Ada Syarat. Tak Sangka Ini Syaratnya.

Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin memaklumkan bahawa perjalanan rentas negeri akan dibenarkan bermula 10 Jun ini. Rentas negeri dibenarkan mulai 10 Jun kecuali di kawasan #PKPD – PM @MuhyiddinYassin

“Mulai 10 Jun 2020, perjalanan rentas negeri akan dibenarkan kecuali di kawasan yang diisytiharkan PKPD. Jadi bagi mereka yang ingin meziarahi ibu bapa yang tinggal berjauhan di negeri lain bolehlah berbuat demikian,” katanya.

Sumber:BERNAMA TV via apampink



-----------------------------------------------------------------

Post a Comment

Previous Post Next Post