12 tengah malam semalam jadi saksi. Tergamam ini keadaan mengejutkan di sempadan Negeri Selangor Perak yang tak pernah berlaku sebelum ini

12 tengah malam semalam jadi saksi. Tergamam ini keadaan mengejutkan di sempadan Negeri Selangor Perak yang tak pernah berlaku sebelum ini

Macam pesta! Itu gambaran dapat dilihat sebaik kerajaan umumkan sempadan negeri akan dibuka. Jambatan yang menghubungi daerah Muallim, Perak dengan Hulu Bernam, Selangor yang ditutup bagi aktiviti rentas negeri mula dibuka semula jam 12 tengah malam tadi selepas perintah kawalan pergerakan bersyarat (PKPB) ditamatkan.

12 tengah malam semalam jadi saksi. Tergamam ini keadaan mengejutkan di sempadan Negeri Selangor Perak yang tak pernah berlaku sebelum ini
12 tengah malam semalam jadi saksi. Tergamam ini keadaan mengejutkan di sempadan Negeri Selangor Perak yang tak pernah berlaku sebelum ini

Dalam satu video yang dimuatnaik oleh pengguna Facebook, Zulfikri Hassan, orang ramai mula berkumpul di jambatan yang memisahkan dua negeri itu sejak 6 petang bagi melihat sendiri anggota penguatkuasa membuka semula jambatan itu.

ARTIKEL MENARIK:Terkini sekolah dibuka untuk peperiksaan. Tak sangka akhirnya Menteri Pendidikan bongkarkan tarikh sebenar sekolah dibuka

Jambatan ini tular pada hari raya Aidilfitri yang lalu berikutan satu rakaman video yang menunjukkan dua beradik yang terpisah akibat PKP dan terpaksa bertemu di luar pagar kawat duri di pagi hari raya. Pada 6.30 petang hari ini, orang ramai mula berkumpul berhampiran jambatan memisahkan dua negeri tersebut.

Ramai mahu menyaksikan pihak Majlis Daerah Tanjung Malim (MDTM) dan anggota polis membuka penghadang jalan dan kawat duri dipasang bagi mengelak orang ramai merentas negeri semasa Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB).

Penduduk anggap detik bersejarah

Rata-rata penduduk berbilang bangsa yang tinggal berhampiran sempadan dipisahkan Sungai Bernam itu menganggap inilah detik bersejarah tidak akan dilupakan dalam kehidupan mereka. Penduduk, Yee Jee Kwong berkata, sepanjangnya, inilah kali pertama jambatan di sempadan negeri itu ditutup dalam usaha kerajaan membenteraas dan memutuskan rantai wabak COVlD-19.

Katanya, terdapat dua jalan persekutuan untuk membolehkan penduduk merentas negeri iaitu salah satunya di Jalan Persekutuan Ipoh-Kuala Lumpur berhampiran Taman Universiti, namun sempadan berhampiran Stesen Bas Tanjung Malim menjadi pilihan dan nostalgia penduduk.

” Hari ini, ramai penduduk penduduk yang tinggal berhampiran sempadan bersyukur dan gembira apabila melihat penghadang jalan dan kawat duri dibuka bagi membolehkan orang ramai melalui jambatan itu semula,” katanya.

Ada penduduk mengambil kesempatan bergambar dan berswafoto bagi menjadikan kenangan ketika jambatan dibuka semula untuk kegunaan orang ramai. Difahamkan ketika kerja membuka sempadan itu, pihak berkuasa tempatan (PBT) menggunakan pembesar suara memaklumkan bahawa laluan jambatan itu hanya boleh dilalui selepas 12 tengah malam ini.

“‘Abang’ P0lis Ajak Pengguna Jalan Lalu “R0adbl0ck” H0n Kereta 2 Kali,” Tanda Terima Kasih Kepada ”Fr0ntliner”

Pejam celik pejam celik, sudah tiga bulan rakyat Malaysia dilarang untuk merentas negeri sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) yang dikuatkuasakan sejak 18 Mac lalu. Bagi mereka yang dibenarkan merentas negeri untuk urusan kecemasan, kerja, pasangan suami isteri terpisah dan sebagainya,

Alhamdulillah tahniah diucapkan kerana masih lagi mampu mencapai hajat masing-masing meskipun perlu melalui prosedur yang ditetapkan. Namun bagi golongan selainnya, lebih-lebih lagi si bujang, kekangan tersebut amat menyentuh jiwa kerana perasaan rindu yang bertaut terhadap mak ayah di kampung sudah begitu menggunung tinggi.


Loading...
loading...

Bagaimanapun, selepas tiga bulan, sejurus kelonggaran demi kelonggaran diluluskan Majlis Keselamatan Negara (MKN) berikutan kes jangkitan COVID-19 sudah mulai reda, akhirnya tanggal 9 Jun 2020 dipilih sebagai hari terakhir PKP Bersyarat (PKPB) dilaksanakan.

Selain itu, tanggal 9 Jun juga merupakan hari terakhir sekatan merentas negeri dijalankan di seluruh negara, sudah pasti ia memberi makna yang besar buat mereka yang sekian lama terpisah dari keluarga masing-masing. Maka dengan itu, bermula 10 Jun iaitu hari ini, semua rakyat Malaysia dibenarkan untuk merentas negeri dengan bebas tanpa sebarang sekatan lagi oleh pihak polis.

Oleh itu, seorang frontliner, Bahrum Tahir berkongsi di Facebooknya, menyeru agar orang awam yang mula merentas negeri hari ini, membunyikan hon kenderaan sebanyak dua kali apabila melalui mana-mana kawasan sekatan jalan raya polis sebagai tanda terima kasih.

Hari ini adalah hari terakhir sekatan merentas negeri. Esok tiada lagi sekatan rentas negeri. Jadi kepada kawan yang melalui roadblock hari ni, bunyikan hon dua kali dan angkat tangan kepada semua anggota frontliner yang bertugas tanda ucapan terima kasih kerana menjaga kita selama 3 bulan. Tiada apa yang mampu kita beri selain ucapan terima kasih yang tidak terhingga.

Sumber siakap keli

Akhirnya PM Umumkan Rentas Negeri Dibenarkan Mulai 10 Jun Ini. Tapi Ada Syarat. Tak Sangka Ini Syaratnya.

Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin memaklumkan bahawa perjalanan rentas negeri akan dibenarkan bermula 10 Jun ini. Rentas negeri dibenarkan mulai 10 Jun kecuali di kawasan #PKPD – PM @MuhyiddinYassin

“Mulai 10 Jun 2020, perjalanan rentas negeri akan dibenarkan kecuali di kawasan yang diisytiharkan PKPD. Jadi bagi mereka yang ingin meziarahi ibu bapa yang tinggal berjauhan di negeri lain bolehlah berbuat demikian,” katanya.

Sumber:BERNAMA TV

Akhirnya Terbongkar Juga Bila Orang Bujang Boleh Rentas Negeri. Tak Sangka DS Ismail Sabri Tampil Dedahkan Ini Untuk Orang Bujang.

KUALA LUMPUR: Orang bujang berkemungkinan dibenarkan merentas negeri mulai minggu depan, bergantung kepada pengumuman Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, esok. Menteri Kanan (Keselamatan), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, berkata golongan bujang perlu bersabar menunggu pengumuman Perdana Menteri

“Untuk orang bujang, saya difahamkan esok Perdana Menteri akan mengumumkan sesuatu, maka kita tunggu. Saya takut kalau saya umumkan nanti berbeza atau lebih awal daripada Perdana Menteri. Tentu saja banyak perkara akan disebut esok, kita tunggu. Kalau tak sebut, baru saya sebut untuk orang bujang (kebenaran rentas negeri). Maka, bersabarlah hingga esok” katanya pada sidang media harian Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) di Putrajaya, hari ini.

SUMBER : Berita Harian

Akhirnya Terjawab PKPB Disambung Atau Tidak. Tak Sangka Ini Jawapan Dari Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Persoalan sama ada Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) akan dilanjutkan atau tidak, dijangka diketahui hari ini menerusi perutusan khas Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin. Pengumuman yang bakal disampaikan itu tepat pada masanya memandangkan tempoh PKPB yang bermula 4 Mei lepas akan berakhir dua hari lagi iaitu pada 9 Jun

Jika diimbas, sejak PKP dilaksanakan 18 Mac lepas dengan hanya perkhidmatan perlu dibenarkan, kerajaan kemudian memberi kelonggaran secara berperingkat kepada lebih banyak sektor ekonomi untuk beroperasi. Terbaharu adalah perkhidmatan gunting, dandanan rambut dan kecantikan yang dibenarkan beroperasi mulai 10 Jun seperti yang diumumkan Menteri Kanan (Kluster Keselamatan) Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob dalam sidang media semalam.

Semestinya ia berita gembira untuk masyarakat, apatah lagi buat kaum Adam yang sering tertanya-tanya bilakah kedai gunting rambut akan dibuka. Mana tidaknya, lebih dua bulan tidak mendapat sentuhan pendandan rambut, pelbagai ‘gaya’ dapat dilihat dalam kalangan mereka sehingga ada yang menggunakan khidmat isteri sendiri untuk menggunting rambut.

Bagi wanita pula, khidmat kecantikan termasuk merias dan merawat kuku serta solekan dan rawatan muka juga dibenarkan beroperasi bermula pada tarikh sama. Selain itu, peniaga di pasar terbuka, pasar pagi dan pasar malam serta bazaria di Wilayah Persekutuan kini boleh menarik nafas lega apabila premis berkenaan dibenarkan beroperasi mulai 15 Jun, tertakluk kepada prosedur operasi standard (SOP) yang ditetapkan Kementerian Kesihatan (KKM).

Sama ada PKPB disambung atau tidak, normal baharu yang telah diamalkan sekarang seperti penjarakan sosial, pemakaian pelitup muka dan penjagaan kebersihan termasuk kerap mencuci tangan tetap perlu diteruskan bagi mengekang penularan jangkitan COVID-19.

Selain itu, elakkan tempat sesak, kawasan sempit dan elak sembang atau bertutur dengan jarak dekat seperti yang dinasihatkan oleh ‘jeneral membenteras COVID-19’, Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah setiap hari. Setakat semalam, jumlah jangkitan kes baharu positif COVID-19 masih kekal dua angka iaitu 37 kes dengan 10 kes melibatkan warganegara Malaysia.

Sumber: BERNAMA

Budak Berusia 2 Tahun Yg Tinggal Di Langat Murni Telah Disahkan Positif Covid 19. Tak Sangka Ini Punca Budak Itu Terkena Covid 19 Selepas Jalani Ujian Saringan

BUDAK perempuan dua tahun antara dua rakyat tempatan di Taman Langat Murni dan Taman Langat Utama, Bukit Changgang, Kuala Langat yang disahkan p0sitif C0v1d-19. Ketua PoIis Daerah Kuala Langat Superintendan Azizan Tukiman berkata, kanak-kanak itu disahkan p0sitif hari ini, selepas menjaIani ujian saringan.

Manakala, seorang lagi pes4kit adalah wanita berusia 22 tahun yang menjalani ujian saringan petang semalam. “Kedua-duanya sudah dihantar ke H0spital Sungai Buloh (HSB) bagi mendapatkan raw@tan lanjut,” katanya ketika dihubungi, hari ini

Kawasan perumahan itu diletakkan di bawah Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) secara pentadbiran sejak kelmarin sehingga 16 Jun. Ia susulan 20 pekerja pembersihan Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) p0sitif peny4kit itu pada 28 Mei lalu.

Mengulas lanjut, Azizan berkata, kira-kira 4,000 penduduk sudah menjalani ujian saringan C0v1d-19 dan baki 5,000 orang lagi mungkin selesai diuji sehingga hujung minggu ini. “Sepatutnya proses ujian saringan selesai hari ini tetapi tempoh terpaksa dilanjutkan kerana ramai penduduk masih belum disaring,” katanya.

Sumber: Harian Metro via apampink



-----------------------------------------------------------------

Post a Comment

Previous Post Next Post