Arwah Zaibo Selamat Dik3bumikan Tetapi Ada Sesuatu Yang Netizen Ternampak Yang Buat Mereka Geram

Arwah Zaibo Selamat Dik3bumikan Tetapi Ada Sesuatu Yang Netizen Ternampak Yang Buat Mereka Geram

Arwaah Zaibo Selamat Dik3bumikan Tetapi Ada Sesuatu Yang Netizen Ternampak Yang Buat Mereka Geram

Arwaah Zaibo Selamat Dik3bumikan Tetapi Ada Sesuatu Yang Netizen Ternampak Yang Buat Mereka Geram
Arwaah Zaibo Selamat Dik3bumikan Tetapi Ada Sesuatu Yang Netizen Ternampak Yang Buat Mereka Geram

‘Dia pesan, jaga anak-anak..’

“ARWAH pernah berpesan kepada saya sebelum ini supaya menjaga anak-anak dia walaupun anak tiri. Dia sudah anggap semuanya seperti anak sendiri,” kata Siti Hawa Sawal, isteri kepada Allahyarham Zaibo yang m3ninggal dunia hari ini.
Siti Hawa, 52, berkata, semua sembilan anaknya sememangnya mesra dengan Allahyarham sebelum ini.

ARTIKEL MENARIK: Akhirnya Simulasi Tragedi MH17 Didedahkan! Dan Ini Sebenarnya Apa Yang Berlaku


Katanya, semua anak memang rapat terutama anak keempatnya, Muhammad Nur Ikmal Hamdan, 24, kerana pernah menjadi pembantu peribadi kepada ayah tirinya.

Selain itu, anak kelapan dan kesembilan yang sering tidur bersama Allahyarham.
Menceritakan saat terakhir Allahyarham, Siti Hawa berkata, dia sudah perasan beberapa perubahan yang ada pada arwah suaminya.
“Pagi tadi saya tengok dia (arwah) macam tak mandi tapi dia kata mandi… mungkin nak sedapkan hati saya. Biasa dia tak boleh nak makan, tapi tadi dia minta makan dan saya beri seperti biasa.
“Selepas itu, saya keluar sebab dia suruh belikan keperluan dirinya seperti pampers (lampin pakai buang), kemudian saya balik dan tengok dia dah lain.
“Mata dah lain dan saya syak kerana saya hari-hari lihat dia. Saya tengok kaki dia pun macam dah biru,” katanya ketika ditemui di rumahnya di Jalan Sekolah Permata Jaya, Rengit di Batu Pahat, hari ini.
Siti Hawa berkata, dia kemudian meminta abang dan kakak iparnya untuk membacakan Yassin.
Ketika itu, Allahyarham juga sempat menyuruhnya supaya mengambil anak kelapan dan bongsunya dari sekolah rendah yang terletak tidak jauh dari rumah.
“Saya keluar jam 1.10 tengah hari untuk pergi ambil anak di sekolah tetapi sampai di tengah jalan, anak sulung menelefon dan memberitahu ayah sesak nafas.
“Saya kemudian ke klinik kesihatan berdekatan untuk mendapatkan bantuan tetapi apabila sampai di rumah, Allahyarham sudah tiada ada lagi,” katanya.
Siti Hawa turut meminta rakan artis, peminat atau wartawan supaya menghalalkan makan minum serta memaafkan Allahyarham.


Semoga Zaibo tenang di sana

J3NAZAH pelakon veteran dan pelawak terkenal, Zainal Ariffin Abdul Hamid atau lebih dikenali sebagai Zaibo selamat dikebumikan di Tanah Perkubuuran Islam Rengit, Batu Pahat, 9.30 malam, hari ini.
Terdahulu, j3nazah Zaibo dibawa ke Masjid Rengit dari kediamannya di Jalan Sekolah Menengah Permata Jaya untuk disembahyangkan oleh kira-kira 200 jemaah yang terdiri daripada ahli keluarga, saudara mara, rakan artis, peminat dan penduduk sekitar pekan kecil itu selepas solat Isyak.
J3nazah pelakon itu kemudiannya dibawa ke Tanah Perkuuburan Islam Rengit yang terletak kira-kira satu kilometer dari masjid berkenaan, 9.05 malam tadi untuk dikebumikan berdekatan pusara ibu dan bapa mertuanya.
Zaibo, 62, yang berasal dari Anak Bukit, Kedah m3ninggal dunia di rumahnya di Batu Pahat, 1.30 tengah hari tadi dan berita sedih itu dikongsi oleh anak tirinya, Muhammad Nur Hafiz Hamdan, 29 dalam laman sosial Facebook (FB) yang mengesahkan Zaibo m3ninggal dunia akibat kans3r esofagus (Esophageal Cancer) tahap empat.
Allahyarham popular menerusi watak Pak Selamat dalam sitkom, Spanar Jaya, selain turut berlakon filem Anna & the King.
Allahyarham m3ninggalkan seorang balu iaitu Siti Hawa Sawal, 52, dan sembilan anak tiri berusia 10 hingga 33 tahun. SUMBER : HMETRO ONLINE

Netizen Marah Pada Kameraman Kerana Tidak Hormat Kubuur

Jika anda lihat betul betul gambar di kubuur arwaah Zaibo, anda akan dapat lihat salah seorang kameraman yang munkin dari media yang berdiri di atas binaan kubuur seseorang.
Netizen perasan akan keadaan itu dan meluahkan rasa tidak puas hati kerana dia tidak menghormati dan tidak endahkan adab ketika di tanah perkubuuran.
Antara komen komen netizen ..

Larangan-Larangan Ketika Menziarahi Kubuur

Ini adalah salah satu larangan atau adab ketika di tanah perkubuuran.
Ziarah kubuur mempunyai larangan-larangan tertentu yang perlu dijauhi. Antara larangan tersebut ialah :
1. Membuka aurat. Bahkan hendaklah menutup aurat dengan sempurna dengan memakai pakaian yang sopan, bersesuaian dan mematuhi tuntutan syara’.
2. Duduk atau bersandar tanpa apa-apa keperluan di atas kubuur kerana perbuatan tersebut hukumnya makruh di sisi syara’.
Bagaimanapun, jika terpaksa melakukannya kerana suatu keperluan atau darurat, contohnya kerana tidak ada ruang disebabkan keadaan tanah perkubuuran yang kubuurnya sudah sesak dan padat serta berdekatan di antara satu kubuur dengan kubuur yang lain, maka dalam hal seumpama ini tidak makruh duduk atau bersandar di atasnya.
Larangan duduk di atas kubuur itu ada disebutkan dalam hadis yang diriwayatkan daripada Abu Hurairah Radhiallahu ‘anhu, bahawa Rasulullah (ï·º) telah bersabda :
Maksudnya : ”Seseorang yang duduk di atas bara api lalu terbakar pakaiannya sehingga terkupas kulitnya, adalah lebih baik baginya daripada dia duduk di atas kubuur.” (Hadits riwayat Muslim)
Adapun duduk di sekitar atau di sekeliling kubuur pula, yakni bukan di tempat maayat ditanam di bawahnya adalah tidak dilarang.
3. Berjalan di atas kubuur atau memijaknya tanpa keperluan kerana memijak itu sama hukumnya seperti duduk.
Walau bagaimanapun, jika tidak ada jalan lain menuju ke kubuur yang hendak diziarahi itu melainkan dengan memijak kubuur yang lain, maka dalam keadaan sedemikian harus hukumnya memijak kubuur kerana adanya keperluan.
Adapun lalu atau memijak kawasan persekitaran dalam tanah perkuuburan yang bukan tempat maayat ditanam di bawahnya adalah tidak makruh walaupun memijaknya atau lalu di atasnya tanpa keperluan. Ini kerana larangan daripada memijak, begitu juga duduk, berbaring atau bersandar itu hanyalah khusus jika dilakukan di atas kuubur tempat maayat ditanam sahaja dan bukan di persekitaran atau tempat laluan yang disediakan di kawasan tanah perkuuburan.
ARTIKAL BERKAITAN :
-----------------------------------------------------------------

Post a Comment

Previous Post Next Post