Ketika Lawat Arw4h Zaibo, Tunku Aminah Berkongsi Sesuatu Ketika Beliau Membesar Pernah Ada Kaitan Bersama Arw4h

Ketika Lawat Arw4h Zaibo, Tunku Aminah Berkongsi Sesuatu Ketika Beliau Membesar Pernah Ada Kaitan Bersama Arw4h

Ketika Lawat Arw4h Zaibo, Tunku Aminah Berkongsi Sesuatu Ketika Beliau Membesar Pernah Ada Kaitan Bersama Arw4h

Ketika Lawat Arw4h Zaibo, Tunku Aminah Berkongsi Sesuatu Ketika Beliau Membesar Pernah Ada Kaitan Bersama Arw4h
Ketika Lawat Arw4h Zaibo, Tunku Aminah Berkongsi Sesuatu Ketika Beliau Membesar Pernah Ada Kaitan Bersama Arw4h

PETALING JAYA: Puteri Johor Tunku Tun Aminah Maimunah Iskandariah Sultan Ibrahim meluangkan masa melawat pelakon veteran dan pelawak Zainal Ariffin Abdul Hamid atau lebih dikenali sebagai Zaibo, yang kini bertarung dengan kanser.

Dalam siaran Facebook di The Royal Johor pada Isnin, Tunku Aminah diiringi oleh suaminya Dennis Muhammad Abdullah serta wakil dari Yayasan Kanser Laksamana Johor yang hadir di kediaman Zaibo di Rengit, Batu Pahat.

ARTIKEL MENARIK: Ini Respon Abby Abadi Dan Netizen Apabila Datuk Yusof Haslam Suruh Dia ‘Standby’ Untuk Diserap Masuk Semula Gerak Khas


Tun Aminah melawat Zaibo selepas membaca nasibnya bagi memberi sokongan untuk pelakon itu berjuang menentang kanser.

Zaibo, 62, disahkan menghidap kanser esofagus tahap empat pada tahun ini. Dia sudah dua tahun berhenti berlakon.

Kekanda Tunku Aminah iaitu Almarhum Tunku Abdul Jalil Iskandar Sultan Ibrahim tewas dalam melawan kanser pada 5 Dissember 2015.

Zaibo membintangi sitkom Malaysia Spanar Jaya (1999 hingga 2005) serta filem-filem seperti fantasi muzik Magika dan Awan Dania The Movie.

Dia juga memainkan peranan kecil dalam filem Hollywood, Anna and The King.

Zaibo juga terkenal kerana wataknya sebagai penjual mi rebus dalam sitkom dari Singapura iaitu Under One Roof pada tahun 1990, yang pertama kali disiarkan pada tahun 1995.

“Saya membesar ketika menonton Under One Roof. Saya memberitahu suami saya betapa lucunya dia dan menunjukkan kepadanya video tentang Zaibo, ” kata Tunku Aminah bercerita mengenai pelakon itu.

Dalam pada itu Bernama melaporkan Zaibo bersedia untuk memberikan kerjasama dan kembali ke dunia seni sekiranya keadaan kesihatannya mengizinkan.

Menurut Zaibo, baru-baru ini dia dihubungi oleh sebuah syarikat penerbitan yang merancang untuk menerbitkan semula sitkom ‘Spanar Jaya’, sekali gus mengharapkan penglibatan dirinya.

Beliau menyatakan sanggup memberikan kerjasama dan berkongsi pengalaman dalam penerbitan sitkom berkenaan untuk versi yang baharu.

“Bagaimanapun buat masa ini saya hanya mahu memfokuskan kepada keluarga dan dalam masa yang sama keadaan kesihatan membuatkan saya perlu berehat buat seketika. Nak cuci tangan 100 peratus mungkin saya tak boleh… Rindu tu tetap ada.

“Saya juga mahu menyatakan berbanyak terima kasih kepada mana-mana pihak yang prihatin dan membantu saya dalam keadaan saya sekarang ini,” katanya ketika ditemui pemberita selepas lawatan Tunku Puteri Johor Tunku Aminah Sultan Ibrahim bersama suami baginda Dennis Muhammad Abdullah di kediamannya di Rengit pada Isnin.

Tambah Zaibo lagi, dia juga berterima dengan ‘rombongan’ dari istana kerana prihatin dengan keadaannya dan dalam masa yang sama juga berterima kasih kepada pihak yang menularkan kisahnya sehingga menerima pelbagai jenis bantuan dan juga sumbangan.

Dalam pada itu, isterinya Siti Hawa Sawal, 52, menyatakan pihak keluarga tidak mempunyai halangan sekiranya Zaibo ingin kembali aktif dalam bidang seni sekiranya keadaan kesihatan menunjukkan perkembangan yang positif.


Katanya, mereka sekeluarga juga tidak mahu menghalang perkara yang diminatinya itu kerana jiwa Zaibo telah sebati dengan dunia hiburan, yang mana itulah pekerjaan utamanya.
“Berkenaan keadaan kesihatan abang (Zaibo) dia bertambah baik dan mengharapkan ia terus positif.
“Buat masa ini abang masih menjalani rawatan rutin di Klinik Kesihatan Rengit. Kami juga sekeluarga gembira dan bersyukur dengan pihak yang datang melawat kami, termasuklah pihak istana yang datang pada hari ini,” katanya.
Zaibo juga terkenal kerana berlakon sebagai penjual mee rebus bernama Yusof dalam sitkom popular Singapura, Under One Roof yang pertama kali disiarkan pada tahun 1995.
Pelawak itu telah berhenti berlakon kira-kira dua tahun lalu.
Dalam pada itu, Tunku Aminah juga turut berkongsi pernah menonton sitkom Under One Roof yang dilakonkan pelakon itu.
“Saya pernah menonton Under One Roof semasa membesar. Saya memberitahu suami saya betapa lucu anda dan menunjukkan kepadanya video anda,” kata Tunku Tun Aminah ketika melawatnya.
Lawatan diraja itu memberi sedikit kecerian kepada pelakon itu.
Turut hadir, ialah suaminya, Dennis Muhammad Abdullah serta wakil-wakil dari Yayasan Kanser Laksamana Johor yang turut memberi sokongan moral mereka.
Sementara itu, Zaibo turut mengucapkan terima kasih dengan kunjungan daripada Tunku Tun Aminah.
“Saya sangat berterima kasih dan menjunjung kasih atas keprihatinan Tunku Tun Aminah, suami dan seluruh keluarga Sultan Ibrahim.
“Berkat kunjungan baginda, saya mendapat perhatian daripada banyak pihak dari seluruh Johor. Sokongan moral ini amat bermakna kepada saya seisi keluarga,” katanya.




Sumber: Astro Awani, Facebook The Royal Johor

-----------------------------------------------------------------

Post a Comment

Previous Post Next Post