Janda gersang bagi tazkirah padu pada rakyat Malaysia

Janda gersang bagi tazkirah padu pada rakyat Malaysia

Kes lelaki india hina islam akhirnya dapat diselesaikan apabila beliau sendiri mohon maaf dalam siri video kedua baru-baru ini.

Janda gersang bagi tazkirah padu pada rakyat Malaysia
Janda gersang bagi tazkirah padu pada rakyat Malaysia

Justeru ia sebagai peringatan kepada umat islam terutamaya di Malaysia agar lebih berhati-hati apabila memberikan komen atau kata-kata

sebagai rakyat Malaysia kita perlu menghormati agama yang lain jika inginkan keamanan. Namun isu tersebut masih belum selesai lagi buat janda seks Malaysia iaitu Siti Amiza. Beliau dengan video terbaru telah menyampaikan tazkirah pada kepada rakyat Malaysia jadi dengar betul-betul apa yang di sampaikan

ARTIKEL MENARIK: Ini Cara hukum sebatan undang-undang syariah. Mcm ni punya sebat pun ada yg kata kejam




Video tersebut menjadi tular di media sosial mengundang pelbagai kecaman netizen di alam maya. ini antara komen netizen yang kami kongsikan

Azim Bin Ahmad X pyh dok dengar nasihat dia….dia sendiri pi betoi dulu dgn taubat sbb berzina…

Md Mizal Nasib kau baik… org2 yg berhantu duk jauh dari kau.. aku mmg xda kja nk g kl cari kau.. tpi lau dkat dgn aku mmg kita jmpa..

Daniel Raj Daniel Asalamualaikum kwn kwn semua hang tu semua sebelum ckp fikir dulu dlm agama islam ada ke suruh kutuk agama lain? Knp seorang buat salah semua islam di maki so kalau boleh tolong jgn besarkan hal ini biar polis buat kerja mereka sya nak ridzuan pun kena terima balasan perbuatan yang mengutuk agama lain

Norjihan Abdul Rahman Kalau dia kena bunuh pun org x hairan.. sbb mulut badan binasa.. belum ajal lagi tu.. Allah taala masih bagi peluang dia bertaubat…

Belvin Paul Apa yg dia ckp skrg ni.. tak ada 1 pun salah/menyingung perasaan sesiapa pun. Hanya siapa yg makan cili terasa pedas. Cukup la tu.. nak menuduh org. Fikir la sendiri. Siapa di sini tak pernah buat dosa/salah? Semua ni yg maki x2 tu.. tak pernah berdosa la tu. Mmg menghina agama tu salah. Tapi.. siapa yg mula dulu. Tak maki dia pun? Tak buat repot atas dia pun?? Yg dia hina agama hindu tu.. tak salah la tu, pahala!! I bukan nak berdebat,tapi.. nak highlightkan saja n cuba fikirkan. Peace

Aidi Syukrie Korang dua org ni memang sengaja ke nk timbulkan marah antara kaum ni.. Nanti x pasal2 sbb ko 2 ekor ni habis smua brgaduh.. Yg seko ni acah nk nasihat org, lagi keruh keadaan jadinya.. Senyap2 sudah lah kau ratu bahlol

Hukum Maki Hamun Dan Caci Maki Dalam Islam

Caci maki bermaksud berbagai-bagai celaan (http://prpm.dbp.gov.my/Search.aspx?k=caci+maki).

Maki hamun bermaksud kata-kata yang sangat kasar dan keji. (Kamus Dewan, m/s 847, edisi ketiga, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur 2002).

Firman Allah Ta’ala :

وَلَا تَنكِحُوا مَا نَكَحَ آبَاؤُكُم مِّنَ النِّسَاءِ إِلَّا مَا قَدْ سَلَفَ ۚ إِنَّهُ كَانَ فَاحِشَةً وَمَقْتًا وَسَاءَ سَبِيلًا ﴿٢٢

“Janganlah kalian menikahi apa-apa yang ayah kalian nikahi dari kalangan wanita kecuali apa-apa yang telah lama berlalu. Sesungguhnya ia adalah kekejian, sangat dibenci dan seburuk-buruk jalan”. (Surah an-Nisa’ ayat 22)..

Pada ayat ini, Allah menghamburkan celaan dengan tiga sifat sepertimana yang telah disebutkan. Penyebutan tiga sifat ini adalah penegasan bahasa ianya merupakan perbuatan yang sangat keji yang tidak terbanding kekejiannya. Maka, dengan ini bolehnya bagi seorang Muslim untuk caci maki selagimana ia dalam lingkungan penyifatan yang benar dan tidak berlebih-lebihan di dalamnya.

Asal pada ‘ibrah dalam al-Quran boleh diamalkan secara umum melainkan terdapat dalil yang memalingkan pengkhususannya. Tidaklah Allah mengungkapkan sesuatu melainkan di atas ilmu-Nya, keadilan-Nya, kebijaksanaan-Nya dan ketelitian-Nya sehingga Dia merdeka dari kelalaian, kealpaan, kecuaian, kesilapan dan lain-lain kekurangan. Dia lebih mengetahui tentang akhlak yang murni dan mulia daripada sekalian hamba-Nya.

Terpulang bagi seseorang untuk mengatakan hal tersebut bukan caci maki, tetapi poin yang penting adalah Allah mendeskripsikan perbuatan tersebut dengan ungkapan celaan yang berulang dan keras. Maka, selagimana tiada dalil yang memalingkannya untuk beramal dengan keumumannya, maka hukumnya adalah harus.


Malah, Rasulullah SAW juga kadangkala mengungkapkan celaan itu berulang kali sebagai penegasan dan peringatan yang keras terhadap sesuatu larangan seperti hadis berikut :

حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ أَبِي بَكْرٍ ، حَدَّثَنَا يَحْيَى ، عَنِ ابْنِ جُرَيْجٍ ، حَدَّثَنِي سُلَيْمَانُ بْنُ عَتِيقٍ ، عَنْ طَلْقِ بْنِ حَبِيبٍ ، عَنِ الْأَحْنَفِ بْنِ قَيْسٍ ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ ، عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : أَلَا هَلَكَ الْمُتَنَطِّعُونَ . أَلَا هَلَكَ الْمُتَنَطِّعُونَ . أَلَا هَلَكَ الْمُتَنَطِّعُونَ

Telah menceritakan kepada kami Muhammad bin Abu Bakr; Telah menceritakan kepada kami Yahya, daripada Ibn Juraij; Telah menceritakan kepada kami Sulaiman bin ‘Atiq, daripada Tholq bin Habib, daripada al-Ahnaf bin Qais, daripada ‘Abdullah, daripada Nabi SAW, “Ingatlah bahawa celaka orang yang berlebihan! Ingatlah bahawa celaka orang yang berlebihan! Ingatlah bahawa celaka orang yang berlebihan!”. (Musnad Abu Ya’la, no. 4874).
Malah, memaki hamun juga dibolehkan apabila seseorang menyeru kepada seruan Jahiliyyah berdasarkan hadis berikut :

أَخْبَرَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ الْمُغِيرَةِ ، قَالَ : حَدَّثَنَا مُعَاوِيَةُ هُوَ ابْنُ حَفْصٍ ، قَالَ : حَدَّثَنَا السَّرِيُّ بْنُ يَحْيَى ، عَنِ الْحَسَنِ ، عَنْ عُتَيٍّ ، عَنْ أُبَيِّ بْنِ كَعْبٍ ، قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : مَنْ سَمِعْتُمُوهُ يَدْعُو بِدَعْوَى الْجَاهِلِيَّةِ ، فَأَعِضُّوهُ بِهَنِّ أَبِيهِ وَلَا تُكَنُّوا

Telah mengkhabarkan kepada kami Ahmad bin Muhammad bin al-Mughirah, dia berkata; 
Telah menceritakan kepada kami Mu’awiyah, dia adalah Ibn Hafs, dia berkata; Telah menceritakan kepada as-Sari bin Yahya, daripada al-Hasan, daripada ‘Utay, daripada Ubay bin Ka’b, dia berkata; Rasulullah SAW bersabda, “Sesiapa yang mendengar seseorang menyeru dengan seruan Jahiliyyah, maka suruhlah dia gigit kemaluan ayahnya. Tidak perlu kalian berlapik”. (An-Nasa’i dalam as-Sunan al-Kubra, no. 9462).

أَخْبَرَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ الْأَعْلَى ، قَالَ : حَدَّثَنَا خَالِدٌ ، قَالَ : حَدَّثَنَا عَوْفٌ ، عَنِ الْحَسَنِ ، عَنْ عُتَيِّ بْنِ ضَمْرَةَ ، قَالَ : شَهِدْتُهُ يَوْمًا يَعْنِي أُبَيَّ بْنَ كَعْبٍ ، وَإِذَا رَجُلٌ يَتَعَزَّى بِعَزَاءِ الْجَاهِلِيَّةِ ، فَأَعَضَّهُ بَأَيْرِ أَبِيهِ وَلَمْ يُكَنَّهْ ، فَكَأَنَّ الْقَوْمَ اسْتَنْكَرُوا ذَلِكَ مِنْهُ ، فَقَالَ : لَا تَلُومُونِي فَإِنَّ نَبِيَّ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ لَنَا : مَنْ رَأَيْتُمُوهُ ‍يتَعَزَّى بِعَزَاءِ الْجَاهِلِيَّةِ فَأَعِضُّوهُ وَلَا تُكَنُّوا

Telah mengkhabarkan kepada kami Muhammad bin ‘Abdul A’laa, dia berkata; Telah menceritakan kepada kami Khalid; Telah menceritakan kepada kami ‘Auf, daripada al-Hasan, daripada ‘Utay bin Dhomroh, dia berkata; Aku bersamanya pada suatu hari, iaitu Ubay bin Ka’b. Tiba-tiba ada seseorang berslogan dengan slogan Jahiliyyah, lalu Ubay menyuruh dia mengigit kemaluan ayahnya dalam keadaan dia tidak berlapik perkataan itu.

Orang ramai seolah-olah tidak menyukai perkataan itu daripadanya, lalu dia berkata, “Janganlah kalian mencelaku kerana sesungguhnya Nabi Allah SAW pernah berkata kepada kami; Sesiapa yang kalian melihat seseorang yang berslogan dengan slogan Jahiliyyah, maka suruhlah dia mengigitnya. Tidak perlu kalian berlapik”. (An-Nasa’i dalam as-Sunan al-Kubra, no. 9463).

Walaupun di sini hanya menyebutkan tentang seruan Jahiliyyah, tetapi mana-mana perbuatan yang jahat dan zalim boleh diberikan ungkapan yang keras jika itu memadai dan tidak berlebihan. Firman Allah Ta’ala :

وَلَا تُجَادِلُوا أَهْلَ الْكِتَابِ إِلَّا بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ إِلَّا الَّذِينَ ظَلَمُوا مِنْهُمْ

“Janganlah kalian berdebat dengan ahli kitab melainkan dengan cara yang paling baik melainkan orang yang zalim di antara mereka”. (Surah al-‘Ankabut ayat 46).
Sirajuddin Abu Hafs ‘Amru bin ‘Ali bin ‘Adil ad-Dimasyqi membawa salah satu bentuk tafsiran tentang ayat ini :

جادلوهم بغير التي هي أحسن، أي أغلظوا لهم كما أغلظوا عليكم

“Berdebatlah mereka dengan tanpa cara yang paling baik, iaitu berkasarlah dengan mereka sepertimana mereka berkasar terhadapmu”. (Al-Lubab Fi ‘Ulum al-Quran, jilid 15, m/s 361, Dar al-Kutub al-‘Ilmiyyah, Beirut, tahqiq ‘Adil Ahmad ‘Abdul Maujud dan ‘Ali Muhammad bin Mu’awwidh).

Hal ini bermaksud bahawa tidak perlu lagi bersikap baik ke atas orang yang tetap dan terus menerus dengan kezalimannya seperti bersantun, bersopan kata dan berlunak dalam pendekatan. Kita membalas dengan yang setimpal lagi adil dengan apa yang mereka kerjakan terhadap kita. Apabila seseorang itu memaki kita, maka kita membalasnya dengan yang lebih setimpal.

Adapun, dalil-dalil yang menunjukkan larangan mencela, maka ia sama sahaja seperti dalil-dalil yang melarang memuji. Yang tidak dibenarkan adalah apabila celaan itu berlebihan yang tidak setimpal dan memadai. Maka, yang inilah yang dilarang.

Kredit : HelangMerah.

-----------------------------------------------------------------

Post a Comment

Previous Post Next Post