Bising-bising Hutang Negara Cecah Lebih 1 Trilion, Tapi Hutang PTPTN Tak Nak Bayar

Bising-bising Hutang Negara Cecah Lebih 1 Trilion, Tapi Hutang PTPTN Tak Nak Bayar

Belum sampai sebulan Kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN) mentadbir Putrajaya, namun sudah ada suara sumbang yang menuntut pemimpin berkenaan melaksanakan manifesto yang telah dijanjikan kepada rakyat selepas HARAPAN menang pada Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14) 9 Mei lalu.

Bising-bising Hutang Negara Cecah Lebih 1 Trilion, Tapi Hutang PTPTN Tak Nak Bayar
Bising-bising Hutang Negara Cecah Lebih 1 Trilion, Tapi Hutang PTPTN Tak Nak Bayar
Meskipun Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad sebelum ini meminta tempoh selama 100 hari bagi melaksanakan manifesto tersebut, ada segelintir individu yang cuba menimbulkan kemarahan sesetengah pihak kononnya Kerajaan HARAPAN hanya sekadar menaburkan janji palsu.

Dari desakan menurunkan harga minyak, hapuskan tol, mansuhkan GST, mansuhkan PTPTN dan banyak lagi. Bagi Mazlan Zonan, menyelar sikap golongan berkenaan yang dianggap tiada bezanya dengan bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak.

“Ramai yang bising hutang negara mencecah lebih RM1 trilion. Dalam masa yang sama, minta mansuhkan Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN). Korang tahu tak yang hutang PTPTN itu termasuk dalam hutang jaminan negara?

ARTIKEL MENARIK: Terbongkar!! Arul Kanda Dengan Berani Bongkarkan ‘Rahsia’ 1mdb yang dipendam selama ini kepada Menteri Kewangan


“Lebih RM40 bilion dari hutang PTPTN korang tak bayar itu masuk dalam amaun RM1 trilion yang korang hebohkan itu.

“Nak mansuh? Nak percuma? Work your ass out la. Time belajar, score kaw-kaw, dapatkan biasiswa. Ini dah pinjam nak minta waive. Tak payah bayar? Apa beza kau dengan Najib? 1MDB?

“Beza dia, kau tak ada power. Jadi kau punya game dalam sekala sekecil sajalah. Lari dari hutang PTPTN, lari hutang kereta, lari hutang kawan-kawan. Selepas itu kau nak kecam Najib? Kau pun sama saja lahanat. If you want to pay it, you will find a way.

“Dah pinjam nak minta free? Pelacur lebih baik dari kau. Depa nak duit, depa kerja, bukan macam kau semua nak free. Terasa? Memang nak bagi terasa. Tak terasa, tak berfikir. Hahaha!


Geisha Street, Gion, Kyoto – Foto Mazlan Zonan

“Saya tak kirtik manifesto HARAPAN, saya kritik perangai-perangai orang yang mintta mansuh,” katanya,” tulis Mazlan Zonan.

sumber : http://www.thereporter.my/2018/05/ramai-bising-hutang-negara-cecah-lebih.html

“Yahuuu, dah boleh pergi ‘overseas’ dah lepas ni” – Teruja sekatan PTPTN dimansuhkan menteri, netizen sudah rancang itinerary percutian luar negara mereka


Berkuat kuasa sejak semalam, para peminjam PTPTN yang masih mempunyai tunggakan dengan badan pinjaman itu telah ditangguhkan sehingga gaji bulanan mereka mencecah RM4,000 dan ke atas. Peraturan baru ini telah dikemukakan terdahulu di dalam manifesto Pakatan Harapan sebelum memenangi PRU14.





Namun, apa yang menyedihkan apabila ada segelintir golongan muda yang mengambil keputusan baik ini sebagai satu alasan untuk mereka tidak membayar langsung hutang PTPTN ini. Malahan, ada juga di antara mereka yang sudah merancang jadual percutian mereka di luar negara.



Jom melancong overseas kawan?

Melalui sebuah perkongsian status di laman Facebook, seorang netizen telah mengajak rakan-rakannya untuk keluar negara setelah pihak kementerian telah mengumumkan penangguhan bayaran PTPTN itu.


Walau bagaimanapun, status berikut telah mengundang pelbagai respons negatif daripada netizen lain yang mengecam tindakan sesetengah golongan muda yang cuba mengambil kesempatan di atas kemudahan yang telah diberikan ini kepada mereka.


Travel nak, hutang tak nak settle…




Kita ni punyalah pening nak bayar PTPTN.



Nak pergi travel boleh pula kumpul duit?




Sama-sama bantu kerajaan baru.




Ramai yang ambil kesempatan.




Kerajaan dah tukar tapi prinsip sama macam BN.




Hutang wajib dibayar!





Sumber : Backpackers Buddies Malaysia

-----------------------------------------------------------------

Post a Comment

Previous Post Next Post