(Video) ‘Nak beriadah buat cara beriadah, ni mengal4hkan Le Tour de Langkawi’ – Netlzen

(Video) ‘Nak beriadah buat cara beriadah, ni mengal4hkan Le Tour de Langkawi’ – Netlzen

loading...

Jika dulu, aktiviti ini hanya melibatkan sekumpulan kecil sahaja, tetapi semenjak akiviti ini mula tul4r, pelbagai lapisan usia mula meminati aktiviti berbasikal ini.

(Video) ‘Nak beriadah buat cara beriadah, ni mengal4hkan Le Tour de Langkawi’ – Netlzen



Berbasikal tidak salah, tetapi dalam masa yang sama perlu fikirkan keselamatan diri dan pengguna jalan raya yang lain.

ARTIKEL MENARIK:Hantar makanan dgn jalan kaki sejauh 2.1km, sekali jiran dia komen dedah perkara sebenar
loading...


Suara-suara masyarakat mula kedengaran apabila  penunggang basikal ini sudah mula menunjukkan sikapnya sehinggakan penunggang berbasikal yang patuh dengan keselamatan turut terpalit dicemvh masyarakat.

Susulan dengan penul4ran itu, media Buletin TV3 berkongsikan tinjauan ke beberapa lokasi yang diperkatakan. Diharapkan dengan perkongsian tersebut, individu atau kumpulan berbasikal yang dinyatakan sedar dan ambil cakna dengan isv yang berlaku.

AKTIVITI berbasikal antara riadah popular dalam kalangan rkyat Malaysia sepanjang tahun ini. Ia dapat dilihat dengan peningkatan jumlah dan kekerapan penunggang basikal di atas jalan raya. Namun sejak kebelakangan ini timbul kemrahan orang ramai dengan sikap sesetengah penunggang sehingga tular di media soslal.

Sikap yang dianggap menyakltkan hati termasuk menunggang tanpa menoleh belakang ketika mengubah laluan seperti kejadian yang dirakam melalui dashcam oleh seorang pemandu di Putrajaya.

Video perilaku serupa sekumpulan penunggang berbasikal turut mendapat maklum balas pelbagai pihak antaranya Badan Bertindak Pemerhati Jnyh (MyWatch) menerusi ciapan di Twitter. Ada pula yang menghalam4ng laluan dan tidak mengikut undng-undng jalan raya sehingga menganc4m keselamatan pemandu lain.

Lebih mendatangkan kemrahan dan ketidakselesaan apabila berkereta membawa basikal bersama mengambil jalan mudah meletakkan kenderaan di bahu jalan iaitu di dalam kawasan kediaman tanpa kebenaran pemilik. Dan ada yang bawa basikal masuk ke sebuah Cafe di Kajang.

Tinjauan krew TV3 ke Lebuhraya Guthrie menyaksikan kelibat beberapa penunggang sahaja. Di Taman Tasik Elmina kebanyakan penunggang datang dalam kumpulan kecil dan sekitar bulatan tiada lagi aksl luar jangkaan.

Situasi sama dirakam di laluan Batu 18, Hulu Langat. Di sana, hanya ada beberapa kumpulan penunggang sahaja. Laluan di sini sedikit semplt dan berbukit serta boleh mengvndang bah4ya. Kebanyakan penunggang berasa kesal dengan sikap yang dimaksudkan dan boleh menimbulkan cemvhan.

Penduduk pula berharap individu terlibat perlu ada rasa hormat. Ada juga tuan rumah yang mengenakan bayaran untuk meletakkan kenderaan.

“So, terutama hujung minggu, tanpa kawalan malah isv ini begitu lama turut dibincangkan dalam kalangan penduduk, Jawatankuasa Penduduk. Ada juga tindakan yang dibuat, tetapi nampaknya masih berterusan. Komplen demi komplen diterima, kita utarakan tetapi tidak nampak tindakan yang boleh dibuat.” Kata Mohd Azman Suradi.



Loading...
loading...


Individu yang ingin melakukan aktiviti berbasikal dinasihatkan supaya melakukan aktiviti ini di masa dan tempat yang sesuai iaitu di lokasi yang kurang kenderaan dan bukan di waktu puncak bagi mengurangkan rislk0 kemlngan.

Pengarah Jabatan Si4satan dan Pengvatkuasaan Traflk (JSPT) Bukit Aman Datuk Azisman Alias berkata 56 k3s kematlan membabitkan penvnggang basikal sejak Januari hingga Oktober lalu.

Sumber: Buletin TV3 via Dedah Media






-----------------------------------------------------------------
loading...

Post a Comment

Previous Post Next Post