Bantuan hanya untuk ibu, balu dan lima anak arwh. Luahan Badul selepas hak sebagai bapa arwh diketepikan

Bantuan hanya untuk ibu, balu dan lima anak arwh. Luahan Badul selepas hak sebagai bapa arwh diketepikan

loading...

KUALA LUMPUR: “Bukan mahu duit sangat, cuma nak tahu kedudukan dan hak sebagai bapa. Saya diketepikan, disisihkan. Macam saya sudah mati sama dengan arwah!”

Bantuan hanya untuk ibu, balu dan lima anak arwh. Luahan Badul selepas hak sebagai bapa arwh diketepikan



Demikian luahan pelakon dan pengarah veteran, A.R Badul yang tertanya-tanya mengapa dia disisihkan walaupun bantuan kepada ibu, balu dan lima anak Allahyarham Leftenan Kolonel Mohd. Zahir Armaya sudah diselesaikan.

ARTIKEL MENARIK:Aliff Syukri muatnaik status balas dakw4an Wani Comel, sekali komen Nur Sajat tarik perhatian ramai
loading...


Menurut Badul, 71, bantuan secara one off dan bulanan kepada ibu, balu dan lima anak iaitu dua anak tiri dan tiga anak kandung arwah sudah diselesaikan namun peliknya, dia tidak diberitahu atau diambil kira sebagai waris Allahyarham.

“Saya cuma nak tanya, kenapa saya diketepikan? Kalau tak layak beritahu, maklumkan. Jangan buat saya macam dah mati sama dengan arwah. Saya sebagai bapa macam tak wujud. Kalau hilang hak bagitahu.

“Saya tahu, mungkin ada silap dan kurangnya saya sebagai bapa kepada arwah. Tetapi maklumkan kalau betul saya hilang hak. Sebagai bapa, salah ke kalau saya bertanya,” katanya kepada Utusan Malaysia.

Terdahulu, Ketua Pengarah Jabatan Hal Ehwal Veteran (JHEV) Angkatan Tentera Malaysia (ATM), Datuk Dzulkarnain Ahmad berkata, tanggungjawab ATM dan Tentera Darat berhubung pembayaran ganjaran, faedah gantian cuti rehat (FGCR), pencen terbitan, pencen orang tanggungan dan ex gratia orang tanggungan (EXOT) milik Allahyarham telah diselesaikan bermula Oktober tahun lalu.

Beliau berkata, semua bentuk bayaran dibayar oleh Kementerian Pertahanan secara one off dan bulanan kepada ibu, balu dan lima anak iaitu dua anak tiri dan tiga anak kandung arwah.

Dalam pada itu, Badul atau nama sebenarnya Armaya Aman Ramlie mempersoalkan mengapa bantuan tersebut sudah diselesaikan tanpa pengetahuannya selaku bapa.

“Saya tak diberitahu. Adakah sebab saya tak jaga anak? Apakah kerana saya popular? Orang ingat saya banyak duit? Saya menghormati ATM tetapi mengapa tidak maklumkan apa-apa?

“Malah ketika penyampaian insurans berkelompok juga, saya tidak dijemput. Saya bukan perjuangkan duit saya tetapi hak anak-anak arwah. Saya sendiri tidak faham,” katanya. – UTUSAN

Show yang terakhir. Ini janji terakhir Mejar Zahir kepada Ibunya sebelum pergi


MEREKA sepatutnya bertemu malam ini dan mengadakan jamuan keluarga di Kampung Indai, Tuaran sebelum a@rwah Mejar Mohd Zahir Armaya pulang ke Semenanjung.



Loading...
loading...

Malah, pagi sebelum Mohd Zahir melakukan aksi demonstrasi di Kem Lok Kawi, Kota Kinabalu, beliau sempat memaklumkan kepada ibunya, Rusunjan Mohamad, 57, akan ke pasar membeli cenderahati buat isteri dan anaknya, terlebih dahulu.

Selain itu, @arwah juga memaklumkan persembahan hari ini adalah show (persembahan) tera@khirnya apabila menghubungi Rusunjan menerusi WhatsApp pada 7 pagi.

“Saya sangat gembira kerana malam ini akan dapat bertemu dengannya dan saya sudah ke pasar untuk membeli bahan masakan kerana kami akan buat jamuan keluarga.

“Namun ketika berada di pasar, saya terima panggilan daripada pejabat Kem Lok Kawi memaklumkan keja@dian yang menimpa anak saya.

“Ia sangat meng3ejutkan tetapi sebagai ibu, saya reda dengan apa yang berlaku. Saya sebenarnya berharap dia dikebuvmikan di sini tetapi atas permintaan isterinya, kami bersetuju untuk pengebvumian di Perak,” katanya ketika ditemui di pekarangan Jabatan Forensik Hospital Queen Elizabeth, Kota Kinabalu, hari ini.
Rusunjan berkata, sepanjang seminggu anak sulung daripada tiga beradik itu di Kota Kinabalu, mereka tidak berkesempatan untuk bertemu dan hanya berhubung menerusi WhatsApp dan panggilan telefon.
Janji aarwah.

“Beberapa kali juga saya beritahu dia mahu bertemu di Kem Lok Kawi namun, @arwah memaklumkan dia sangat sibuk dan berjanji akan pulang ke rumah hari ini selepas selesai tugasan,” katanya.
Sementara itu, bapa saudara arwah, Mirdad Mohamad, 54, berharap insiden itu disiasat secara menyeluruh demi keadilan buat a@rwah.

“Kalau boleh, kami mahu pemergian a@rwah dapat pengadilan yang baik. Kalau ini disebabkan kesilapan, kita harap, mudah-mudahan ia dapat dielakkan di masa hadapan,” katanya.
Mejar Mohd Zahir Armaya terkena t3embakan jarak dekat ketika melakukan aksi demonstrasi sempena Pelancaran Divisyen Kelima Infantri Malaysia dan Briged Ke-13 Infantri Malaysia di Kem Lok Kawi, Kota Kinabalu pada 8.40 pagi, hari ini.

Beliau disahkan meni1nggal dvunia pada jam 9.20 pagi ketika rawa@tan di Hospital Queen Elizabeth

Kematian Mejar Mohd Zahir dikategorikan sebagai syahid akhirat, bukan syahid dunia. Ini penjelasan Mufti Pahang KEMA@TIAN Mejar Mohd Zahir Armaya selepas terte3mbak ketika melakukan demonstrasi sempena pelancaran Divisyen Ke-5 Infantri Malaysia dan Briged Ke-13 Infantri Malaysia di Kem Lok Kawi, Kota Kinabalu di Sabah hari ini tergolong dalam m@ati syahid a@khirat.

Mufti Pahang Datuk Seri Dr Abdul Rahman Osman berkata, m@ati sy@ahid dikategorikan dalam dua keadaan iaitu sya@hid duvnia dan juga a@khirat.

“Kem@atian Mohd Zahir dikategorikan sebagai sya@hid a@khirat berikutan ia meni1nggal dunia ketika bertugas, sama seperti meni1nggal dunia dalam keba@karan dan juga le3mas.

“Namun, insya-Allah kema#tiannya itu dapat keistimewaan, ada darjatnya dan mendapat rahmat daripada Allah,” katanya ketika dihubungi Harian Metro.

Menurutnya, kema#tian itu berbeza dengan sya#hid dunia di mana adalah untuk individu yang meni1nggal dunia ketika berp3erang dengan musuvh demi memperjuvangkan negara Islam.

“Sekiranya, sy@ahid dunia, kema@tian mereka dijamin syurga dan tidak perlu dima@ndikan, tidak perlu dika@fankan, tidak perlu disembahyangkan,” katanya.

p/s: Sama-sama kita doakan semoga aarwah di tempatkan di kalangan orang-orang yang beriman

 

Sumber: hmetro


Kredit - 



-----------------------------------------------------------------
loading...

Post a Comment

Previous Post Next Post