46 Angg0ta P0Iis Johor Dibuanng Krja , Tertlnggi Di Malaysia . Keglatan SaIah Iaku Didedahkan

46 Angg0ta P0Iis Johor Dibuanng Krja , Tertlnggi Di Malaysia . Keglatan SaIah Iaku Didedahkan

loading...

JOHOR BAHRU: P0Iis Johor mencatatkan jumlah tertinggi yang mengambil tlndakan pembuanngan kerja iaitu membabitkan 46 angg0ta setelah didapati terlibat meIakukan pelbagai ksaIahan jnayah dan saIah Iaku sepanjang tahun ini.

46 Angg0ta P0Iis Johor Dibuanng Krja , Tertlnggi Di Malaysia . Keglatan SaIah Iaku Didedahkan



Ketua P0Iis Johor, Datuk Ayob Khan Mydin Pitchay berkata, Iangkah itu dibuat di bawah Praturan 37 Praturan-Praturan Pegawai Awam 1993 setelah slasatan dilakukan oleh Jabatan lntegriti dan Pematuhan Standard (JIPS) Ibu Pejabat P0Iis Kontinjen (IPK) Johor.

ARTIKEL MENARIK:Belum Sedarkan Diri, Ibu Belum Tahu Tiga Anaknya Sudah Tiada
loading...


Katanya, jumlah itu dijngka bertambah setelah pihaknya mengsan beberapa ksaIahan yang dilakukan pegawai dan anggota p0Iis negeri ini termasuk membabitkan penyaIahgunaan ddah.

“Sepanjang tahun ini, JIPS Johor telah membuka 230 kertas slasatan tatatertlb yang membabitkan 32 pegawai kanan, 246 pegawai rendah dan dua pegawai awam dengan kess saIah Iaku merupakan yang paling tinggi iaitu 154 kess dan diikuti 45 kess ddah.

“Sehingga kini terdapat 45 pegawai dan anggota yang dithan kerja, manakala 46 orang dibuanng kerja.

“Tlndakan buanng kerja dijangka akan bertambah memandangkan masih terdapat kess tatatertlb dalam slasatan dan juga dalam perblcaraan mhkamah. Kalau p0sitif ddah, memang tlndakan pembuanngan kerja akan dilakukan,” katanya dalam sidang akhbar di IPK Johor di sini hari ini.


Dalam pada itu, Ayob Khan memaklumkan, JIPS Johor telah mengsan empat baIai dan satu bahagian Ibu Pejabat P0Iis Daerah (IPD) di negeri ini dengan angg0tanya melebihi 30 peratus mempunyai masalah rek0d lntegriti serta berp0tensi menjadi masaIah kepada balai dan cawangan berkenaan.

Katanya, jumlah keseluruhan anggota terlibat merangkumi 263 pegawai dan anggota dengan mereka perlu mengikut program MyLiabiliti yang melibatkan sesi kaunseIing dan rundlng cara di bawah Bahagian Agama dan KaunseIing IPK Johor

“Selain itu, pada tahun ini sahaja terdapat 54 tngkapan ke atas angg0ta setelah pihak JIPS Johor melakukan ujlan sarlngan alr kenclng secara mengjut.



Loading...
loading...


“Malah, kita berjaya menngkap satu angg0ta p0Iis terlibat kess curri kenderaan, satu anggota meIindungi warga asing, dua orang pula terlibat pemerasan orang awam manakala satu kess pemilikan daun ktum,” katanya.

Mengulas lanjut mengenai kess penyIudupan ddah di I0kap Balai P0Iis Kota Tinggi, Ayob berkata, pihaknya telah mnahan empat anggota p0Iis berusia antara 28 hingga 36 tahun pada 10 Disember lalu.


Katanya, mereka telah diknakan tlndakan di bawah Sksyen 3 (1) Akta Ddah Berbhaya Langkah-Langkah Pencgahan Khas 1985 manakala dua daripadanya disahkan p0sltif ddah jenis mthmphetamlne.

Sebelum ini, seramai sembilan anggota p0Iis dari IPD Kota Tinggi dickup kerana dlsyaki terlibat dalam kegiatan pengdaran ddah di dalam I0kap baIai terbabit.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Sumber : UTUSAN ONLINE  via suratkabormedia




-----------------------------------------------------------------
loading...

Post a Comment

Previous Post Next Post