'Seboleh mungkin, jangan sentuh wang itu' - Kerajaan kaji cadangan benarkan pencarum keluarkan dana dari Akaun 1 KWSP

'Seboleh mungkin, jangan sentuh wang itu' - Kerajaan kaji cadangan benarkan pencarum keluarkan dana dari Akaun 1 KWSP

Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin memaklumkan cadangan bagi membenarkan pencarum yang terjejas akibat pandemik Covid-19 mengeluarkan dana dari akaun satu Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) sedang dikaji.

'Seboleh mungkin, jangan sentuh wang itu' - Kerajaan kaji cadangan benarkan pencarum keluarkan dana dari Akaun 1 KWSP



Muhyiddin berkata, beliau telah berbincang dengan Kementerian Kewangan dan pada dasarnya bersetuju dan bersedia untuk mengkaji cadangan tersebut.

ARTIKEL MENARIK:https://berita-1dunia.blogspot.com/2020/11/tusukan-serpihan-mata-pisau-ditemui-di.html


"Kita pada dasarnya bersetuju dan bersedia untuk mengkaji cadangan untuk pencarum yang benar-benar memerlukan untuk mengeluarkan peruntukan daripada akaun satu. 


"Sama ada mereka ini boleh kita benarkan untuk keluarkan peruntukan dari akaun satu - yang biasanya kita tahu ia adalah untuk jangka masa panjang apabila umur mereka sudah tua atau apabila tidak ada duit. Jadi reaksi awal kita adalah seboleh meungkin, jangan sentuh wang itu. 


"Ya, mereka menghadapi keadaan yang amat susah, sebab itu belanjawan nanti kalau ditunggu mungkin ada pemberian dan bantuan yang kerajaan sampaikan. 



Loading...
loading...


"Kalau itu dianggap memadai, tidak perlu keluarkan wang yang telah disimpan (akaun 1 KWSP) itu," katanya. 


Jelas Muhyiddin, kerajaan sudah melaksanakan kelonggaran berhubung KWSP khususnya membenarkan caruman pekerja dikurangkan daripada 11 peratus kepada 7 peratus dan juga i-Lestari yang membenarkan pengeluaran daripada Akaun 2 sebanyak RM6,000 seorang. 


Muhyiddin akan membentangkan Belanjawan 2021 pada 6 November ini. 


Sumber: Bernama, Astro Awani
Kredit - 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih Banyak!


PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.




-----------------------------------------------------------------

Post a Comment

Previous Post Next Post