Amalannya dicemburui ramai. Pelajar Malaysia pergi sehari selepas tiba di Mesir.

Amalannya dicemburui ramai. Pelajar Malaysia pergi sehari selepas tiba di Mesir.

loading...

Seorang pelajar Malaysia dilaporkan telah pergi sehari selepas tiba di Mesir kerana sesak nafas. Difahamkan, beliau meluangkan masa selama enam bulan bersama keluarga di kampung halaman sebelum berangkat menyambung pengajian kelmarin.

Amalannya dicemburui ramai. Pelajar Malaysia pergi sehari selepas tiba di Mesir.



Menerusi perkongsian di laman Facebook, Ahmad Sobir berkongsi dengan lebih lanjut mengenai peribadi beliau. Maka, tidak hairanlah mengapa kehilangannya dimuliakan di pagi Jumaat dan diuruskan di sekitar tempat auliya’.

ARTIKEL MENARIK:Ramai pelajar minta maaf - Cikgu Mustakim
loading...




Terpanggil untuk menulis. Kehilangan kali ini sungguh istimewa bagi semua, bagai dibaratkan sepasang ibu bapa melepaskan anak pergi menghadap syurga. Itulah yang terpapar daripada kisahnya begitu halus Allah atur. Indah tak terkata. Terkejut ada, hingga kata-kata terakhir adalah macam tak percaya. Apabila baru sehari kembali berpijak langkah untuk meneruskan baki pengajiannya di Mesir. Dia disahkan telah tiada.

Selepas mengadu sedikit sesak nafas. Mungkin itulah takdirnya. Namun bagi ibu bapa sudah pasti merelakan perpisahan itu dibaratkan melepaskan anak mereka untuk ke syurga. Syurga ilmu. Syurga mujahadah.

Setelah hampir 6 bulan bersama cuti di Malaysia. Rindu sudah pasti sedikit terubat setelah 2 tahun tidak balik ke Malaysia. Melepaskan anaknya di airport baru ini mungkin amat mengujakan. Gembira sudah pastinya. Anak nak sambung pengajiannya. Nak jadi alimah.

Tapi itulah janji Allah saat takdir sudah tiba. Allah menjemputnya dengan sangat teliti. Ibarat menyambut kedatangannya dengan sangat baik. Diuruskan di bumi Para Ambi’ak. Malah paling istimewa dia diuruskan di sekitar tempat para auliyak. Masyaallah.

Amalannya Sangat Luar Biasa

Apa yang dilihat, amalannya sangat luar biasa. Amalan sunatnya dia jaga rapi. Apatah lagi amalan wajib sudah semestinya lebih lagi. Melalui pengalaman kami bermusafir ke Kelantan selepas berkuarantin di Hotel Ibis KL. Sepanjang perjalanan itu saya diberi kesempatan berada di seat sebaris dengannya .


Dia duduk ‘double seat’, saya seat single di tengah dikosongkan untuk sosial distancing. Apa yang dilihat amalannya sungguh menakjubkan. 1) Melazimi Ratib Al-Haddad. 2) Suka berqasidah sepanjang perjalanan. 3) Tasbih sentiasa ditangan.

Paling terkejut apabila tahu dari status cerita kawan kawannya, dia merupakan seorang yang sangat suka LAZIMI TAHAJJUD. Jarang miss. 4) Suka berdamping dengan al-Quran. 5) Solat awal waktu berjemaah di Surau Wisma.

Pergi Di Pagi Jumaat

Maka tidak dinafikan kehilangannya ada satu rahmat kepada keluarganya. Mendapat sinar gembira anaknya dimasukkan ke syurga. Itulah yang disebutkan oleh Rasulullah. Siapa yang hidup di atas sesuatu kebaikan, perginya di atas kebaikan yang dia suka lakukan. Cukuplahkehilangannya itu pengajaran kepada kita.

Sesiapa yang keluar dalam menuntut ilmu maka dia berada dalam jalan Allah sehingga dia pulang. Sesiapa yang menyukai sesuatu diakan dibangkitkan dengan kesukaannya. Wajib(sunat muaakad) ke atas kamu berqiamullail. Sesungguhnya Qiamullail itu jejak langkah orang soleh sebelum kamu.

Kata ulamak, siapa yang suka berkhidmat untuk agama dan apa yang kita suka itulah kita akan pergi. Kita akan pergi dimana kita suka berulang alik. Kalau berulang alik ke masjid di tengah-tengah tu kita akan pergi. Kalau ke tempat mengaji begitulah juga. Begitulah kisah Sahabat Nabi SAW, Saidaina Umar pergi ketika solat. Saidina Othman, pergi ketika membaca Al-Quran. Kerana amalan yang paling mereka suka buat itulah membentuk kehilangannya yang mereka ukir.

Bukti kehilangannya dicemburui ramai, pergi di pagi Jumaat. Diselesaikan di sekitar tempat auliyak yang mana tidak pernah lagi pelajar Malaysia di uruskan di situ. Perginya semasa berkelana sedang bermusafir mencari ilmu di bumi Ambi’ak. – Sumber & foto dipetik dari Yoy Network



Loading...
loading...


Sudi Jaga Walaupun Berlainan Agama. Warganet Kagum Melihat Keluarga India Sanggup Menjaga Mak Dan Ayah Melayu Dan Berikut Cerita Di Sebalik Semua Ini Berlaku

Baru-baru ini tular di media sosial mengenai kisah sebuah keluarga beragama Hindu yang bakal menyambut perayaan Deepavali dengan kehadiran ’ayah dan ibu baharu’ yang berbeza bangsa dan agama.Individu tersebut, L. Linda Kasturi dan R. Karthik tahun kini menetap bersama Mohamad Fakhrulzaman Abdul Malik, 57, dan Rohayati Salleh, 46, yang mesra dipanggil ayah dan ibu sejak enam bulan lalu.Hakikatnya, mereka tidak pernah saling mengenali sebelum ini.

Menerusi laporan Bernama sebelum ini, Linda berkata Fakhrulzaman dan Rohayati hanya dikenali ketika dia dan suami yang menjalankan perniagaan perabot terpakai, ingin membeli sebuah peti ais yang dijual pasangan itu ekoran kesempitan hidup.Kehidupan mereka terjejas teruk selepas Fakhrulzaman yang bekerja sebagai tukang masak diberhentikan kerja berikutan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) Mac lalu.

“Niat saya ketika itu hanya untuk membeli peti ais, namun terbit rasa simpati terhadap nasib ‘ayah’ kehilangan kerja di sebuah restoran sejak PKP dan keadaan itu memaksa mereka menjual barangan dan perabot untuk menyara hidup dan membayar sewa rumah.“Saya kemudian mengajak ayah dan ibu tinggal bersama kerana rumah mempunyai ruang yang cukup luas dan selesa baginya,” katanya.

Selain itu, Linda turut menjelaskan kehidupan mereka penuh dengan toleransi dalam pelbagai aspek termasuk dalam soal keagamaan dan makanan meskipun berbeza agama dan bangsa.“Soal makan minum tiada masalah kerana penyediaan makanan di rumah adalah halal dan bersih.

“Saya dan keluarga juga menghormati kepercayaan dan agama dianuti oleh ibu dan ayah dengan menyediakan ruang khas solat kepada mereka,” katanya yang turut menjaga ibunya, S.Kamala Devi, 60.Kisah berkenaan kemudian mendapat perhatian warganet apabila masih ada insan yang sanggup membantu individu lain biarpun berlainan agama dan bangsa.


“Ini baru 1Malaysia, patut dijadikan contoh. Kami kat kampung pun memang rapat tak kira bangsa,” kata seorang warganet.“Terima kasih puan Linda sebab sudi jaga walaupun berlainan agama,” kata seorang lagi warganet.“Inilah yang kita mahukan, mungkin bertelagh di media sosial tapi bila depan-depan kita 1Malaysia,” kata seorang pengguna Facebook.Sumber: Bernama, Twitter

Jururawat Perak Ini Baru Sahaja Ditugaskan Untuk Berbakti Di Sabah. Namun Tak Sangka Dia Diuji Positif COVID19 Dan Ini Perkembangan Tentang Jururawat Tersebut.

Dikhabarkan seorang jururawat yang sebelum ini bertugas di Klinik Kesihatan (KK) Perak dengan secara sukarela telah dihantar untuk bertugas di KK Lahad Datu,Sabah demi membantu pasukan kesihatan di sana. Demi tuntutan tugas,wanita yang diberi nama Siti Nurjannnah Abu Bakr,36,ini sanggup tinggal berjauhan dari suami dan 5 orang anak mereka yang berusia dari 5 hingga 10 tahun di Seri Manjung,Perak.

Walau bagaimanapun, kecekalan wanita ini telah diuji apabila dia disahkan positif COVID 19 pada Ahad lalu selepas menjalani ujian calitan pada 13 Oktober lepas. Tiada apa saya fikirkan selepas disahkan positif Covid-19, melainkan pergi buat selamanya,” luah jururawat, Siti Nurjannah. Disebabkan hal tersebut, Siti Nurjannah tidak boleh lagi berbakti dan dia terpaksa menjalani kuarantin di wad Hospital Lahad Datu bersama pesakit lain yang ditempatkan di situ.

Berkongsi pengalamannya, jururawat ini berkata, dia mula bertugas di Lahad Datu pada 2 Oktober, iaitu sehari lepas tiba di Sabah.Terkejut disahkan positif COVID 19 tetapi reda dengan ujian Allah .Skop kerja Siti Nurjannah ialah membantu doktor dan pembantu melakukan saringan kesihatan menerusi ujian calitan kepada penduduk setempat terutama kawasan yang ada kes positif.


“Dalam sehari, saya bersama pasukan perubatan melakukan saringan terhadap kira-kira 1,000 penduduk.“Seperti petugas lain, saya tidak terkecuali daripada mengikut prosedur operasi standard (SOP) iaitu memakai pakaian perlindungan diri (PPE) lengkap.

“Saya sudah mengambil semua langkah untuk melindungi diri termasuk kerap mencuci tangan, tetapi mungkin sudah ketentuan apabila dijangkiti Covid-19,” katanya. Namun dia terkejut apabila disahkan positif COVID 19 tetapi reda dan menganggap ia adalah ujian daripadaNYA. Malah Siti Nurjannah juga tak salahkan sesiapa kerana dia juga sudah bersedia dengan kemungkinan dijangkiti sakit tersebut kerana tugasannya yang memang saban hari terdedah dengan individu dijangkiti wabak itu.

“Suami  menangis sebaik mengetahui keadaan saya” Tambah Siti Nurjannah lagi, orang pertama yang dia beritahu sebaik mengetahui keputusan ujian COVID 19 ialah suaminya.“Orang pertama saya hubungi selepas disahkan positif Covid-19 adalah suami dan dia menangis sebaik mengetahui keadaan saya.

“Namun, dia kembali tenang selepas saya jelaskan kepadanya keadaan saya dan setiap hari menghubunginya menerusi WhatsApp dan panggilan video untuk bertanya khabar satu sama lain.“Saya tidak pasti sama ada anak tahu atau tidak mengenai keadaan saya kerana mereka masih kecil, cuma saya bersyukur dapat tahu dijangkiti sakit di sini, bukan selepas pulang ke sana. Sekurang-kurangnya, saya tidak mendedahkan suami dan anak dengan risiko sakit ini,” katanya.

Walau bagaimanapun, Siti Nurjannah bersyukur kerana dia telah mendapat banyak sokongan rakan serta kata-kata semangat warganet selepas kisahnya tular di Facebook.Marilah kita mendoakan semoga jururawat ini sembuh seperti sediakala. Semoga dia dapat berbakti semula untuk negara kita. 

“Hendak memancing dan hantar kucing – Antara Alasan Orang Awam Berikan Nak Rentas Negeri Masa PKPB

Dimaklumkan Sejak PKPB di Kuala Lumpur, Selangor dan Putrajaya dikuatkasakan minggu lepas, bermacam-macam alasan yang orang awam berikan untuk membuat permohonan rentas negeri, antaranya hendak memancing dan hantar kucing. Ketua Polis Daerah Putrajaya, Asisten Komisioner Mohd Fadzil Ali, berkata sejak 5 Oktober lalu pihaknya menerima 990 permohonan untuk rentas negeri.

7 daripadanya terpaksa ditolak kerana memberi alasan tidak munasabah. Ada juga memberikan alasan yang tidak masuk akal untuk keluar dan masuk daerah zon merah.Selain itu ada juga di antara mereka yang memohon untuk rentas daerah kerana mahu berjumpa rakan dan bersukan di kawasan yang dikategorikan sebagai zon merah.” 

Dalam pada itu, sejak pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) di Putrajaya yang bermula 14 Oktober lalu, sebanyak 21 tngkapan telah dilakukan 22 kompaun atas pelbagai kesalahan.“Antara kesalahan yang dilakukan ialah tidak memakai pelitup muka, tiada penjarakkan fizikal, membawa lebih penumpang, tidak mendaftar sebelum memasuki premis dan tidak menyediakan alat pengimbas suhu di premis.”

Tambahnya lagi selepas perlaksanaan PKPB di Putrajaya, pihaknya sudah ambil tempoh 2 hari untuk memberi nasihat kepada masyarakat.Kini individu yang didapati melanggar prosedur operasi standard (SOP) akan terus dikenakan tindakan.

Pergi Balai Polis Sebab Dit1pu Peniaga Online, Tak Pasal-pasal Lelaki Kena Tahan Sebab Buat ‘Report’ Masa Pakai Gelang KKM

Adalah hak kita sebagai pembeli untuk melaporkan kepada pihak berkuasa jika rasa tert1pu, namuan begitu kena lah bepada-pada, silap hari bulan, lain pula yang jadi macam kes pemuda umur 21 tahun ini.Semalam (20 Oktober 2020), kira-kira jam 3.20 petang, dia datang ke Balai Polis Damansara untuk membuat laporan kerana dirinya tert1pu oleh peniaga online dimana telefon bimbit yang baru sahaja dibeli itu tidak sama sepertimana yang dilihat dalam iklan.

Sengaja cari pasal kena tngkap

Menurut Ketua Polis Daerah Petaling Jaya, ACP Nik Ezanee Mohd Faisal, ketika membuat laporan, dia mengaku yang dia masih lagi menjalani tempoh kuarantin KKM dan menyembunyikan gelang kuarantin di bahagian atas lengan kirinya.

Walaubagaimanapun, pemuda tersebut telah ditahan dan diberi jaminan polis. Kes Disiasat di bawah Seksyen 269 Kanun Kesksaan kerana perbuatan cuai yang telah menyebabkan merebaknya jangkitan sakit berbahaya kepada nyawa.Malah dia juga disiasat dibawah Seksyen 22(b) Akta Pencegahan dan Pengawalan Pnyakit Berjangkit 1999 kerana tidak mematuhi arahan Ketua Pengarah Kementerian Kesihatan Malaysia supaya menjalani kuarantin.

Sekiranya disabitkan kesalahan, boleh dihkum pnjara selama tempoh hampir 2 tahun atau dikenakan denda atau kedua-duanya sekali. Disebabkan itu, Polis Daerah Petaling Jaya memberi amaran kepada mereka yang dikenakan perintah kuarantin agar patuh kepada arahan KKM


Kredit - Era Kini



-----------------------------------------------------------------
loading...

Post a Comment

Previous Post Next Post