Terkini dua lagi sekolah di Terengganu di arahkan tutup mulai hari ini. Mengejutkan rupa rupanya ini punca sampai 2 sekolah terpaksa tutup

Terkini dua lagi sekolah di Terengganu di arahkan tutup mulai hari ini. Mengejutkan rupa rupanya ini punca sampai 2 sekolah terpaksa tutup

KUALA NERUS, 5 Okt (Bernama) — Dua buah sekolah di Terengganu ditutup mulai hari ini hingga 11 Okt berikutan terdapat pelajar dan muridnya yang disahkan positif COVID-19.

Terkini dua lagi sekolah di Terengganu di arahkan tutup mulai hari ini. Mengejutkan rupa rupanya ini punca sampai 2 sekolah terpaksa tutup



KUALA NERUS, 5 Okt (Bernama) — Dua buah sekolah di Terengganu ditutup mulai hari ini hingga 11 Okt berikutan terdapat pelajar dan muridnya yang disahkan positif COVID-19.

ARTIKEL MENARIK:Susulan peningkatan kes positif COVID19. Dr Zulkifli tampil beri kenyataan langsung berkenaan SOP di masjid dan surau dan harap semua maklum


“Penutupan sekolah ini dilakukan setelah mendapat nasihat daripada Jabatan Kesihatan Negeri Terengganu bagi membolehkan aktiviti disinfeksi dilakukan. “Sehubungan itu, saringan COVID-19 juga akan dilakukan terhadap murid atau guru yang menjadi kontak rapat dengan pesakit COVID-19 di sekolah tersebut,” katanya ketika dihubungi Bernama hari ini.

SMK Kompleks Seberang Takir mempunyai 765 pelajar dan 82 guru manakala SK Kompleks Seberang Takir mempunyai 817 murid dan 63 guru. Pada Jumaat lepas, SK Padang Kemunting juga di Kuala Nerus ditutup setelah seorang gurunya disahkan positif COVID-19 manakala sehari sebelum itu, sebuah taman bimbingan kanak-kanak (Tabika) Jabatan Kemajuan Masyarakat (KEMAS) di Bandar Al Muktafi Billah Shah di Dungun turut ditutup setelah seorang kakitangannya disahkan positif wabak tersebut.

— BERNAMA

Dapat Kenalpasti Kakitangan Positif COVID19. UnisZa Hanya Ditutup 3 Hari Dan Ini Rupanya Punca Satu Individu Tersebut Disahkan Positif COVID19

KUALA NERUS – Universiti Sultan Zainal Abidin (UniSZA) ditutup selama tiga hari sehingga Rabu ini selepas seorang kakitangannya disahkan Covid-19 hari ini.Naib Canselor UniSZA, Prof. Datuk Dr. Hassan Basri Awang Mat Dahan berkata, semua kakitangan UniSZA juga diarahkan untuk bekerja dari rumah sepanjang tempoh penutupan itu.

Beliau memberitahu, ia membolehkan aktiviti disinfeksi secara menyeluruh dilakukan di seluruh kampus UniSZA iaitu Gong Badak di sini; Tembila, Besut dan Perubatan, Kuala Terengganu.“Begitupun, kakitangan UniSZA yang bekerja di perkhidmatan perlu seperti keselamatan, kesihatan, kewangan, hal ehwal pelajar dan kolej kediaman dikecualikan daripada arahan bekerja dari rumah itu.

“Kebajikan semua 584 pelajar yang menghuni semua kolej kediaman UniSZA juga sentiasa dijamin. Pengajaran dan pembelajaran tetap diteruskan secara dalam talian sepanjang tempoh tiga hari penutupan kampus ini,” katanya menerusi satu kenyataan di sini hari ini.

Hassan Basri menjelaskan, kakitangan UniSZA terlibat dipercayai terdedah dengan Covid-19 setelah menaiki pesawat sama dengan seorang individu yang disahkan positif pandemik tersebut baru-baru ini.“Kakitangan UniSZA itu menaiki pesawat berkenaan untuk kembali ke Kuala Terengganu setelah menghadiri mesyuarat di Kuala Lumpur manakala individu positif Covid-19 itu pula pulang dari Sabah.

“Beliau telah diarahkan untuk menjalani ujian saringan di Hospital Sultanah Nur Zahirah, Kuala Terengganu dan kini ditempatkan di Hospital Hulu Terengganu untuk rawatan setelah disahkan positif Covid-19,” katanya.Dalam perkembangan sama, Hassan Basri memberitahu, seramai 14 kakitangan UniSZA lain yang telah dikenalpasti sebagai kontak rapat pesakit itu juga telah ditempatkan di sebuah pusat kuarantin di daerah ini. – K! ONLINE

Ekoran Dengan Peningkatan Kes Secara Mendadak Sekarang. Hospital Sungai Buloh Siap Sedia Dijadikan Pusat Rawatan Disebabkan Penularan Covid 19 Lebih Lebih Lagi Di Negeri Ini.

KUALA LUMPUR: Jabatan Kesihatan Selangor mengarahkan 12 hospital di negeri itu meningkatkan mod kesiapsiagaan masing-masing untuk menerima pesakit selain COVID-19 dari Hospital Sungai Buloh (HSB). Pengarah Kesihatan Selangor, Datuk Dr Sha’ari Ngadiman, berkata ia berikutan peningkatan kes COVID-19 yang mendadak di seluruh negara sejak kebelakangan ini terutama di Selangor. Sehubungan itu, beliau meminta HSB bersiap sedia bagi penukaran status dari hibrid kepada hospital penuh COVID-19.

“Berikutan peningkatan kes COVID-19 yang mendadak di seluruh Malaysia sejak akhir-akhir ini dan khususnya di negeri Selangor, Jabatan Kesihatan Negeri Selangor memohon meningkatkan tahap kesiapsiagaan untuk menerima pesakit selain COVID-19 dari HSB pada bila-bila masa. “Ini adalah selaras dengan Edaran Garis Panduan Preliminari Pelaksanaan Perkhidmatan Hospital Pasca Perintah Kawalan Pergerakan, Perkara 5.3.1 (iv) dengan jelas menyatakan bahawa hospital bukan COVID-19 perlu sentiasa bersedia untuk membantu sekiranya terdapat peningkatan kes COVID-19.

“Jabatan memohon pihak HSB untuk bersiap sedia bagi penukaran status dari ‘Hybrid COVID-19 Hospital’ ke ‘Full COVID-19 Hospital’ mengikut arahan dari semasa ke semasa,” katanya kepada BH, hari ini. Dalam satu surat edaran dalaman mengenai pemakluman kesiapsiagaan hospital di Selangor untuk menerima pesakit selain COVID-19 dari HSB bertarikh 2 Oktober 2020, ia menyenaraikan edaran untuk rujukan 12 pengarah hospital di negeri itu. Ia membabitkan Hospital Tengku Ampuan Rahimah, Klang; Hospital Selayang; Hospital Serdang; Hospital Ampang; Hospital Ampang; Hospital Sungai Buloh; Hospital Kajang; Hospital Banting; Hospital Tanjong Karang; Hospital Kuala Kubu Bharu, Hospital Tengku Ampuan Jemaah, Sabak Bernam dan Hospital Orang Asli Gombak.

Kes jangkitan COVID-19 di negara ini kembali merekodkan tiga angka sejak tiga hari lalu menyaksikan kemungkinan tercetus gelombang baharu. Berdasarkan taburan kes COVID-19 Jabatan Kesihatan Selangor setakat semalam, 15 daripada 41 mukim di negeri itu dilabelkan zon kuning kerana mempunyai tidak lebih 40 kes aktif. Tiada mukim merekodkan lebih 41 kes aktif di negeri berkenaan sehingga menjadikan kawasan terbabit zon merah.

Sumber: BHONLINE


Loading...
loading...


Semalam direkodkan kes tertinggi dalam sejarah. Terkini kes baharu covid 19 masih kekal 3 angka. Ini punca yang dibongkarkan buat orang ramai tak senang duduk.

KUALA LUMPUR: Sebanyak 293 kes jangkitan baharu COVID-19 direkodkan Kementerian Kesihatan, hari ini, menjadikan jumlah kumulatifnya meningkat kepada 12,381 kes. Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah, berkata ia membabitkan 292 kes penularan tempatan, masing-masing 269 rakyat tempatan dan 23 bukan warganegara, manakala satu kes lagi adalah kes import.

Katanya, seramai 28 pesakit kini dirawat di unit rawatan rapi dengan empat daripadanya memerlukan bantuan pernafasan, selain tiada pemergian dicatatkan, hari ini. Semalam, jumlah kes positif harian COVID-19 merekodkan 317 kes, satu angka tertinggi sejak virus itu menular dalam negara.

Sumber: BH Online

Kes paling tinggi dalam sejarah Malaysia. 317 kes positif dan 121 kes sembuh serta 1 pemergian direkodkan pada 3 Oktober.

Sebentar tadi, Kementerian Kesihatan Malaysia memberitahu sebanyak 317 kes baru telah dilaporkan hari ini (3 Oktober 2020) menjadikan jumlah keseluruhan kes setakat ini adalah sebanyak 12,088 kes. Daripada 317 kes ini kesemuanya adalah kes tempatan dan tiada kes import.

Jumlah kes aktif dengan kebolehan jangkitan pula adalah sebanyak 1735 kes. Manakala 29 pesakit berada di Unit Rawatan Rapi dan 4 kes memerlukan bantuan pernafasan. 1 kes pemergian baru menjadikan jumlah pememrgian adalah sebanyak 137 kes.121 kes telah pulih menjadikan jumlah pesakit yang telah discaj dan sembuh sepenuhnya adalah sebanyak 10,216 kes.

Hampir menang tapi ini yang terjadi. Dr Noor Hisham beri kata kata semangat kepada Frontliners yang kini bersedia selepas kes semakin meningkat. Ini pesanannya.


Kadar jangkitan COVID-19 di negara ini kembali meningkat sejak akhir-akhir ini. Semalam adalah hari kedua mencatatkan kes tertinggi negara dengan 317 kes dan kesemuanya adalah penularan tempatan. Boleh dikatakan kenaikan kes tersebut mungkin memberi pelbagai bayangan yang tidak menentu kepada orang awam. Sebelum ini, kita hampir menang apabila kes harian yang dilaporkan hanya satu angka dalam masa beberapa hari.

Bagaimanapun, segalanya berubah apabila kes didapati merebak akibat kemasukan pendatang asing tanpa izin (PATI) di Sabah. Malam tadi, Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Datuk Seri Dr. Noor Hisham Abdullah menitipkan sedikit kata-kata semangat buat anak buahnya yang sedang berjuang di barisan hadapan. Kepada semua petugas barisan hadapan kita, kita ada pertempran besar di depan kita. Negara kita bergantung pada kita walaupun banyak malam tidak tidur dan keletihan yang kronik. Sapulah air matamu, pandang ke depan, mari ratakan lekuk sekali lagi.- SiakapKeli

Gempar kes makin tinggi setiap hari. Akhirnya KP Kesihatan dedahkan punca peningkatan kes Covid 19 yang naik secara mendadak sehingga mengejutkan orang ramai.

KUALA LUMPUR: Tindakan aktif dan agresif petugas barisan hadapan di lapangan dalam usaha mengekang penularan COVID-19 menjadi faktor peningkatan trend jumlah kes harian. Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah berkata, trend jumlah dan pecahan kes baharu positif COVID-19 semalam adalah hampir sama seperti yang dilaporkan akhir-akhir ini. Perkembangan ini adalah kerana masih berlaku peningkatan kes di Kluster Tembok, Kedah yang mencatat 97 kes dan juga kes-kes di negeri Sabah yang mencatat 155 kes.

“Antara tindakan yang telah dijalankan termasuk Pengesanan Kontak Rapat (ACD) bagi kes-kes positif COVID-19; Perintah Kawalan Diperketatkan (PKPD) Kota Setar bermula pada 11 September 2020 dan tamat pada 25 September 2020, di mana seramai 18,701 orang telah disaring, meliputi 18,614 penduduk warganegara Malaysia dan 87 orang bukan warganegara. Daripada aktiviti tersebut, sejumlah 44 orang telah dikesan positif; iaitu 43 orang warganegara Malaysia dan seorang bukan warganegara. Manakala sebanyak 18,657 lagi adalah negatif COVID-19; 18,571 warganegara dan 86 bukan warganegara.

“Saringan Bersasar di empat daerah Perintah Kawalan Diperketatkan Bersasar (PKPDB) di Sabah; saringan bagi pengunjung dari Sabah di setiap pintu masuk (antarabangsa dan domestik) iaitu sejumlah 13,032 individu telah disaring dan 176 kes telah dikesan COVID-19,” katanya. Selain itu, pihaknya juga telah membuat saringan ke atas kumpulan berisiko tinggi, di mana antara saringan dijalankan termasuk terhadap warga emas di rumah jagaan, saringan tahanan imigresen dan saringan petugas kesihatan. Pihaknya pada masa sama turut melakukan aktiviti survelan melalui pemantauan kes-kes Influenza-Like Illness (ILI), Severe Acute Respiratory Illness (SARI), saringan pra operasi dan lain lain aktiviti survelan di lapangan.

Sumber: AstroAwani

Sesuatu Tak Dijangka Bakal Berlaku. Terkini KKM Lebih Bersedia Jika Kes Positif Covid 19 Naik Secara Mendadak Lagi. Ini Persiapan Mereka Menghadapi Situasi Tersebut.

PUTRAJAYA – Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) kini lebih bersedia untuk berdepan dengan kenaikan mendadak kes positif wabak koronavirus (Covid-19) berbanding ketika tempoh awal penularan pandemik itu. Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah berkata, keyakinan itu bersandarkan kepada pengalaman dan peralatan yang ada. “Apa yang penting kemampuan KKM, kalau lihat kesiapsiagaan KKM, kita lebih bersedia dibandingkan semasa bulan tiga dan bulan empat. “Ia dari segi peralatan dan pengalaman kita merawat pesakit Covid-19 dan juga dari segi penggunaan peralatan perlindungan diri (PPE) dan sebagainya.

“Jadi sekarang ini kita lihat peningkatan kes (ketika ini) tertumpu di Kedah dan Sabah,” katanya pada sidang akhbar berhubung situasi semasa jangkitan penyakit Covid-19 di kementeriannya di sini hari ini. Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai kemampuan KKM untuk berdepan dengan kenaikan kes positif wabak Covid-19 meliputi kapasiti katil dan lain-lain peralatan. Mengulas lanjut, Dr Noor Hisham berkata, KKM juga turut menghantar bantuan pasukan terdiri daripada pakar perubatan dan pegawai perubatan di lapangan untuk tindakan kesihatan awam.

Sumber: Sinar Harian

Kerajaan Selangor Umum Beberapa Langkah Hadapi Peningkatan Kes COVID-19

SHAH ALAM, 2 Okt  — Kerajaan Negeri Selangor mengumumkan beberapa langkah  sebagai  persediaan negeri ini menghadapi peningkatan kes baharu penularan wabak COVID-19 ketika ini. Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Amirudin Shari berkata langkah utama yang akan dilaksanakan  adalah saringan bersasar secara percuma untuk rakyat negeri ini yang mempunyai sejarah perjalanan ke Sabah antara 20 hingga 26 Sept lepas. “Memandangkan kemungkinan jangkitan baharu yang berkait dari Sabah, kerajaan negeri ingin  membantu Kementerian Kesihatan Malaysia dan memudahkan pengesanan jangkitan COVID-19  dengan  mengadakan  saringan bersasar secara percuma kepada rakyat terlibat.

“Saringan itu boleh dilakukan di semua cawangan Klinik Selcare milik anak syarikat kerajaan negeri,  Selgate  Healthcare Sdn Bhd dengan membawa dokumen penerbangan pulang dari Sabah serta bukti pemastautin tetap (bil air dan elektrik) di Selangor,” katanya dalam satu kenyataan hari ini. Amirudin berkata individu terlibat diminta hadir ke klinik berkenaan mulai Ahad ini dengan merujuk lokasi menerusi laman web https://selcareclinic.com/our-clinics/ dan bagi Daerah Kuala Selangor, kerajaan negeri turut menyediakan aturan khas untuk saringan di dewan orang ramai pada satu tarikh yang akan ditentukan kelak. Pada masa sama, Amirudin mengumumkan bahawa waktu operasi restoran berkonsepkan bar di seluruh Selangor juga dihadkan operasinya sehingga pukul 11 malam sahaja manakala semua jenis kelab malam dan bar masih kekal dilarang beroperasi.

“Kerajaan negeri juga menggalakkan masyarakat untuk sentiasa mengikut prosedur operasi standard (SOP) dan tidak digalakkan menganjurkan sebarang himpunan atau persidangan melebihi had 250 orang pada satu-satu masa,” katanya. Beliau berkata waktu operasi Bilik Gerakan COVID-19 Selangor juga akan dilanjutkan sehingga pukul 7 malam selain pihaknya juga menaik taraf aplikasi SELangkah (Langkah Masuk Dengan Selamat) dengan menambah baik ciri peta, semakan premis dan semakan kendiri.

Sumber: BERNAMA


-----------------------------------------------------------------

Post a Comment

Previous Post Next Post