Susulan K3s Guna Artis ‘Cuci’ Duit Hram, 2 Pegawai P0Iis Dit4han Dan Rupanya Pangkat Mereka Bukan Biasa2

Susulan K3s Guna Artis ‘Cuci’ Duit Hram, 2 Pegawai P0Iis Dit4han Dan Rupanya Pangkat Mereka Bukan Biasa2

Beberapa hari lalu terb0ngkar t4ktik perdaya dan guna populariti artis untuk menjalankan kegiatan ‘mencuci’ duit hram melalui pelbagai usaha sama dan perniagaan sah.

Susulan K3s Guna Artis ‘Cuci’ Duit Hram, 2 Pegawai P0Iis Dit4han Dan Rupanya Pangkat Mereka Bukan Biasa2



Ia susulan penahanan lima individu termasuk dua orang yang bergelar Datuk Seri dan Datuk oleh Suruhanjaya Penc3gahan R\svah Malaysia (SPRM) bagi membantu si4satan k3s penlpuan slndiket Macau Sc4m di Malaysia.

ARTIKEL MENARIK:Lelaki ini pelik hampir 10 tahun dapat kiriman pizza percuma walaupun tak pernah buat pesanan. Lelaki ini sanggup buat sesuatu ini dan makin pelik sampai polis pun tak dapat tahu siapa pemberi piza tersebut


Antara kelima-lima svspek, salah seorangnya dikenali ramai kerana sering menunjukkan kehidupan yang serba mewah dan terkenal dalam kalangan selebriti popular tanah air.

 

Difahamkan kegiatan individu yang disy4ki terbabit dengan kegiatan hram termasuk perjudlan sebelum memer4ngkap segelintir artis tempatan dengan menawarkan bantuan modal untuk memulakan perniagaan.

 

Kaedah itu dianggap mampu meng4buri mata pihak berkuasa selain membolehkan keuntungan diperoleh hasil kerjasama pelbagai bentuk pelabvran yang disertai bersama.

 

Bagaimanapun, kegiatan mereka itu dikesan Bahagian Penc3gahan Pengubahan Wang Hram (AMLA) Suruhanjaya Penc3gahan Rsvah Malaysia (SPRM) hasil rlsikan dan si4satan dijalankan sebelum lima individu terbabit dithan.

 

Dua pegawai p0Iis berpangkat pegawai kanan dari JSJ dithan

 

Sementara terbaru, pihak p0Iis mengesahkan dua pegawai kanan dari Jabatan Si4satan Jnyah (JSJ) dithan Suruhanjaya Pencgahan Rsvah Malaysia (SPRM) semalam.


Loading...
loading...


Timbalan Ketua P0Iis Negara Datuk Seri Acryl Sani Abdullah Sani berkata, bagaimanapun pihaknya masih belum mendapat laporan lengkap berhubung penhanan berkenaan.

 

” Kita masih menunggu sama ada dua pegawai itu dithan atas kem3s berkenaan (cuci duit) atau k3s lain.

 

” Saya tidak boleh ulas kerana si4satan dijalankan SPRM,” katanya pada sidang media, di Maktab P0Iis Diraja Malaysia (PDRM) di sini, hari ini.

 

Terdahulu, Acryl merasmikan Seminar Pengukuhan Si4satan Jnyah Komersil dan Pelancaran Portal dan Aplikasi Semak Mule.

 

Acryl berkata, pihaknya juga akan menjalankan si4satan dalaman berhubung tohmahan yang did4kwa sesetengah pihak di media soslal berhubung pembabitan pegawai p0Iis dalam slndiket `cuci duit’ dikaitkan dengan perniagaan golongan artis sebelum ini.

 

” Si4satan dalaman ini akan dijalankan Jabatan Integriti dan Pematuhan Standard (JIPS) jadi kita tunggu dulu,” katanya.

 

Pelawak Shuib dan isteri turut dipanggil beri keterangan

 

Dalam pada itu, kes terbabit telah menjadi perhatian kerana turut membabitkan pelawak Shuib Sepahtu dan isteri, Siti Sarah Raissuddin yang dipanggil untuk memberi keterangan..

 

Shuib dan isteri bagaimanapun tidak dithan r3man oleh Suruhanjaya Penc3gahan Rsvah Malaysia (SPRM) seperti d4kwaan yang tular dalam media soslal.

 

Rakaman keterangan Shuib diambil dan selesai pada hari yang sama. Shuib kemudiannya dibenarkan pulang selepas selesai proses berkenaan, manakala kehadiran Siti Sarah pula untuk menemani suaminya,” katanya.

 

Shuib yang juga seorang ahli perniagaan dan nggota kumpulan Sepahtu itu dis0al si4sat selama 23 jam.

 

Sumber:asiakini


-----------------------------------------------------------------

Post a Comment

Previous Post Next Post