Kes dijangka akan terus meningkat dalam masa terdekat. Terkini Johor Bahru diumumkan sebagai zon merah. Mengejutkan rupa rupanya ini punca.

Kes dijangka akan terus meningkat dalam masa terdekat. Terkini Johor Bahru diumumkan sebagai zon merah. Mengejutkan rupa rupanya ini punca.

Kini Johor Bahru diumumkan sebagai zon merah. Menurut Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan dan Alam Sekitar negeri, R. Vidyananthan, kebanyakan kes yang dilaporkan membabitkan penularan di dalam keluarga dan tempat kerja.

Kes dijangka akan terus meningkat dalam masa terdekat. Terkini Johor Bahru diumumkan sebagai zon merah. Mengejutkan rupa rupanya ini punca.



Bagaimanapun, katanya keadaan masih terkawal. “Memandangkan sebahagian besar kluster ini adalah penularan keluarga dan tempat kerja, Jabatan Kesihatan Negeri meletakkan institusi terbabit di bawah arahan pengawasan dan pemantauan di rumah.

ARTIKEL MENARIK:Akui dapat banyak mesej dari warganet pasal pengeluaran KWSP akaun 1. Akhirnya Perdana Menteri tampil bersuara lantang dedahkan sebab kenapa kerajaan susah nak bagi keluar duit akaun 1 KWSP.


“Keadaan semasa di negeri Johor masih lagi terkawal. Dijangkakan bahawa peningkatan kes dalam masa terdekat ini.” Beliau berharap semua bertenang dan tidak menimbulkan panik dengan menyebarkan maklumat kurang tepat. Setakat ini tiga kluster yang dikenal pasti di negeri ini ialah Kluster Kempas, Kluster Rinting dan Kluster Bayu.

Sehingga 29 Oktober 2020, jumlah kes Kluster Kempas ialah 42 kes, Kluster Rinting mempunyai 10 kes manakala Kluster Bayu ada lapan kes. Selain itu, beliau juga mengingatkan orang ramai supaya sentiasa mematuhi SOP dalam norma baharu untuk mengelakkan wabak Covid-19 daripada terus menular dalam kalangan masyarakat. Apa-apa pun, stay safe dan patuhi SOP.

Ramai Mempersoalkan Tentang Penutupan Panggung Wayang Ketika Penularan Covid 19. Terbaru Pawagam Di Seluruh Malaysia Bakal Tutup Operasi Bermula Tarikh Ini.

Bermula di China, siapa sangka wabak pandemik COVID-19 ini akan tular ke seluruh dunia. Malah, disebabkan penularan wabak tersebut, sektor ekonomi banyak terjejas. Lantaran pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan yang telah dilaksanakan di Malaysia dan kini beberapa negeri dikenakan PKPB membuatkan lebih banyak bisnes berdepan dengan kerugian.

Terbaharu, kesemua pawagam di Malaysia akan ditutup sementara mulai 2 November 2020 sehingga hujung bulan November. Perkara tersebut telah diumumkan oleh dua pawagam terbesar Malaysia, GSC dan juga TGV. Keputusan penutupan itu diambil bagi memastikan pawagam tidak mengalami kerugian besar dan bagi memastikan pawagam mampu untuk diteruskan pada masa akan datang.



Dalam kenyataan pihak tgv. ” It is with a heavy heart that we announce the temporary closure of all cinemas nationwide from 2nd Nov 2020 till further notice. It is a hard truth for all of us to accept, but we believe that we can brave this storm together.#SupportCinemas #SeeYouSoonTGV

Menurut The Malaysian Association of Film Exhibitors (MAFE), penutupan tersebut juga disebabkan oleh kekurangan tayangan filem baru kerana ditangguhkan tarikh tayangan.Walaupun ini satu keputusan yang sukar tetapi ini adalah keputusan yang harus diambil ketika ini.-THEVOCKET

Berdepan Kerugian Disebabkan COVID-19, MBO Cinemas Bakal Tutup Operasi?

Selain Golden Screen Cinemas dan TGV Cinemas, MBO Cinemas merupakan antara pawagam kegemaran ramai. Malah, MBO Cinemas adalah pawagam ketiga terbesar di Malaysia. MBO Cinemas memiliki 27 pawagam di seluruh negara kini berdepan dengan pelupusan secara sukarela susulan isu aliran tunai akibat perintah kawalan pergerakan (PKP) yang dilaksanakan sejak Mac lalu.

Menurut laporan, lembaga pengarah MCAT Box Office Sdn Bhd meluluskan resolusi untuk meletakkan syarikat berkenaan bawah pelan pelupusan secara sukarela dengan menutup perniagaan dan menjual aset untuk membayar pemiutang. Setakat 31 Dis 2018, jumlah aset MBO Cinema bernilai RM197.76 juta manakala liabilitinya berjumlah RM111.31 juta. Difahamkan, MBO Cinemas hanya membuka 4 pawagam miliknya ketika ini. Kongsikan kenangan anda di MBO Cinemas jika ada. Pastinya penularan wabak COVID-19 ini memberikan kesan kepada kesemua industri dan tidak terkecuali peniagaan besar.- THEVOCKET

Jangan ambil risiko kunjungi pusat beli belah dalam keadaan sekarang disebabkan ini yang akan terjadi. Pakar Psikologi Kaunseling dedahkan punca masyarakat masih mengunjungi pusat beli belah walaupon kes makin meningkat.

SHAH ALAM – Berani mengambil risiko dan tiada halangan mengunjungi pusat membeli-belah antara faktor yang menyebabkan orang ramai tetap mengunjunginya dalam tempoh pelaksanaan Perintah Kawalan Bersyarat (PKPB) di Selangor, Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan Labuan dan Putrajaya serta Sabah.

Pakar Psikologi Kaunseling Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI), Dr Fauziah Mohd Saad berkata, mereka mempunyai alasan tersendiri untuk mengunjungi pusat membeli-belah antaranya membeli keperluan harian, menghilangkan tekanan dan bosan.

“Mereka berani mengambil risiko mengunjungi pusat membeli-belah kerana melihat ramai pesakit wabak koronavirus (Covid-19) gelombang ketiga selamat. Ketakutan terhadap penyakit ini juga tidak seperti gelombang pertama dan kedua penularan Covid-19.

“Ramai yang tidak takut kerana kebanyakan mereka yang dijangkiti Covid-19 selamat, malah mereka yang menghadap ilahi akibat Covid-19 pula adalah daripada golongan mereka yang berisiko kerana mengalami penyakit kr0nik seperti kncing manis. Ini menyebabkan mereka mengambil mudah mengenainya,” katanya ketika dihubungi Sinar Harian.

Bagaimanapun, Dr Fauziah berkata, mereka perlu mengikuti dan mematuhi garis panduan serta prosedur operasi standard (SOP) seperti memakai pelitup muka, menjaga penjarakkan fizikal dan sentiasa mencuci tangan seperti mana yang ditetapkan oleh pihak berkuasa ketika berada di pusat membeli-belah.

“Kita tidak boleh menghalang mereka ke pusat membeli-belah kerana tidak ada penguatkuasaan untuk masuk ke sana. Berkaitan urusan ekonomi dan perniagaan pula, kerajaan tidak dapat tutup pusat membeli-belah. “Jadi rakyat Malaysia perlu prihatin untuk menjaga keselamatan dan membantu kerajaan mengurangkan kos perubatan dengan memutuskan penyebaran Covid-19.

“Semua orang tahu penularan Covid-19 akan mengambil masa yang lama untuk pulih, maka kita perlu menyokong tindakan kerajaan. Sekiranya ada dalam kalangan mereka yang demam dan selesema, mereka perlu ada kesedaran sivik untuk berada di rumah, jangan sebarkannya,” katanya.

Sementara itu, Pensyarah Kanan Putra Business School (PBS), Prof Madya Dr Ahmed Razman Abdul Latiff berkata, pada masa kini ramai pembeli tidak lagi mengunjungi pusat membeli belah kerana bimbang jangkitan Covid-19.

“Banyak peniaga yang beroperasi di pusat membeli belah sebenarnya mengeluh bahawa perniagaan mereka agak lembap. “Sentimen tidak mengunjungi pusat membeli belah ini dijangka berlarutan sehingga ke akhir tahun ini selagi lengkuk jangkitan Covid-19 tidak berjaya dilandaikan dan tiada vaksin untuk Covid-19,” katanya.

Justeru katanya, kerajaan perlu meneruskan inisiatif di bawah pelan rangsangan ekonomi seperti bantuan sara hidup, subsidi upah dan dana kepada perusahaan kecil dan sederhana (PKS) untuk memastikan kadar pengangguran terkawal serta PKS masih mampu meneruskan perniagaan mereka. Pelaksanaan PKPB berkuat kuasa di Kuala Lumpur, Putrajaya dan Selangor sejak 14 Oktober lalu selama 14 hari, sementara di Sabah bermula dari 12 Oktober hingga 26 Oktober ini.- SINARHARIAN

Loading...
loading...


Terkini Dr Noor Hisham minta semua orang duduk di rumah dalam satu tempoh ini jika tidak mahu sesuatu ini terjadi. Pesanan lain turut dititipkan menerusi sidang media KKM dan harap semua ambil perhatian.

KUALA LUMPUR: Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah, meminta rakyat terus berada di rumah jika tidak ada urusan penting di luar dalam tempoh dua minggu ini bagi memutuskan rantaian COVID-19 dengan lebih berkesan. “Kalau kita tiada urusan penting di luar, kalau boleh duduk di rumah untuk tempoh dua minggu, kalau kita boleh duduk di rumah untuk tempoh dua minggu kita boleh memutuskan penularan COVID-19.

“Kalau kita terpaksa keluar daripada rumah pastikan patuh kepada prosedur operasi standard (SOP), pakai pelitup muka, amalkan penjarakan fizikal sekurang-kurangnya satu meter dan kerap mencuci tangan,” katanya.

Mesej itu dinyatakan oleh beliau setiap kali sidang media harian kementerian dan dalam bentuk video dalam media sosial bagi mengingatkan rakyat supaya patuh kepada SOP dan bersama-sama melandaikan lengkuk jangkitan dalam gelombang ketiga ini.

Beliau berkata orang ramai perlu mengamalkan 3C iaitu elakkan berada di tempat sesak dan sempit serta berbual dalam jarak dekat. “Itulah vaksin yang kita ada, sekarang ini kita tidak ada vaksin, kita tiada ubat tetapi kita boleh elakkan dijangkiti kalau kita patuh pada SOP yang diketengahkan,” katanya. Katanya isu utama pada masa ini adalah ketidakpatuhan kepada SOP dan semua pihak harus sama-sama menjaga diri, keluarga, masyarakat dan negara.- BHONLINE

Terkini Dr Zubaidi Ahmad Bongkarkan Punca Penularan Pandemik Covid 19 Yang Melibatkan Kehidupan Seharian Masyarakat Kini Dan Ini Tips Yang Dikongsikan

SHAH ALAM – Cara hidup dan pemakanan masyarakat hari ini menjadi punca berlakunya penularan pandemik Covid-19 di seluruh dunia, kata pengamal perubatan am, Dr Zubaidi Ahmad. Menurut beliau, sikap sambil lewa orang ramai dalam hal itu memberi kesan kepada kesihatan masyarakat sekeliling.

“Masyarakat hari ini melakukan perubahan kelakuan apabila sudah ramai mula membela haiwan-haiwan yang tidak sepatutnya dibela seperti biawak, ular dan sebagainya yang dikhuatiri mempunyai kuman yang boleh memberi kesan kepada kehidupan kita. “Begitu juga dengan pemakanan di mana ada dalam kalangan masyarakat mencuba makanan eksotik sedangkan kita tahu ada dalam kalangan haiwan ini berisiko kepada kesihatan.

“Jadi tidak hairanlah sekiranya wabak Covid-19 boleh menular di seluruh negara dan sehingga kini belum ada vaksin ditemui untuk menyembuhkan penyakit itu,” katanya di sini semalam. Berikutan itu, Dr Zubaidi berkata, pemilihan makanan yang halal serta bernutrisi tinggi penting dalam kehidupan seharian.

“Dalam Islam sendiri kita sememangnya perlu memakan makanan halal selain mempunyai nutrisi yang tinggi. Kita juga perlu memilih makan yang tidak berlebihan iaitu makanan yang memberi tenaga dan merawat tubuh kita. “Islam juga menitikberatkan soal kebersihan dan dalam amalan seharian kita. Kita sudah terapkan perkara itu melalui wuduk. Lima kali sehari kita membasuh tangan ketika mengambil wuduk untuk menunaikan solat fardu. Selain itu kita turut digalakkan berpuasa dan tidur yang mencukupi bagi meningkatkan daya ketahanan.

“Amalan spiritual seperti bersedekah juga perlu diamalkan. Ada kajian membuktikan manusia yang mengamalkan aktiviti spiritual itu, kadar kesembuhan penyakit lebih tinggi daripada mereka yang tidak mengamalkan amalan itu. Malah sebagai orang Islam, kita perlu meletakkan kebergantungan kita kepada ALLAH SWT agar sentiasa dilindungi,” katanya.

Beliau yang juga Ahli Jawatankuasa Pusat, Persatuan Doktor Islam Malaysia (Perdim) berkata, kawalan pergerakan penduduk di zon merah kes positif Covid-19 perlu diperketatkan bagi mengekang penularan wabak itu di kawasan lain. Ujar beliau, total lockdown atau perintah berkvrung lebih praktikal supaya pihak keselamatan dapat fokus kepada sesuatu kawasan dan penugasan pengawalan yang lebih spesifik.

“Ini adalah pandangan peribadi saya apabila ada jangkitan penyakit berlaku di zon merah, kerajaan perlu perketatkan lagi langkah-langkah keselamatan. Tidak ada aktiviti keluar masuk dibenarkan di kawasan berkenaan bagi mengekang penularan Covid-19,” katanya.- SINARHARIAN

Terkini Dr Noor Hisham minta semua orang duduk di rumah dalam satu tempoh ini jika tidak mahu sesuatu ini terjadi.

Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah, meminta rakyat terus berada di rumah jika tidak ada urusan penting di luar dalam tempoh dua minggu ini bagi memutuskan rantaian COVID-19 dengan lebih berkesan. “Kalau kita tiada urusan penting di luar, kalau boleh duduk di rumah untuk tempoh dua minggu, kalau kita boleh duduk di rumah untuk tempoh dua minggu kita boleh memutuskan penularan COVID-19.

“Kalau kita terpaksa keluar daripada rumah pastikan patuh kepada prosedur operasi standard (SOP), pakai pelitup muka, amalkan penjarakan fizikal sekurang-kurangnya satu meter dan kerap mencuci tangan,” katanya. Mesej itu dinyatakan oleh beliau setiap kali sidang media harian kementerian dan dalam bentuk video dalam media sosial bagi mengingatkan rakyat supaya patuh kepada SOP dan bersama-sama melandaikan lengkuk jangkitan dalam gelombang ketiga ini.

Beliau berkata orang ramai perlu mengamalkan 3C iaitu elakkan berada di tempat sesak dan sempit serta berbual dalam jarak dekat. “Itulah vaksin yang kita ada, sekarang ini kita tidak ada vaksin, kita tiada ubat tetapi kita boleh elakkan dijangkiti kalau kita patuh pada SOP yang diketengahkan,” katanya. Katanya isu utama pada masa ini adalah ketidakpatuhan kepada SOP dan semua pihak harus sama-sama menjaga diri, keluarga, masyarakat dan negara.- BHONLINE

Mengejutkan ramai yang tak sedar benda ini boleh memberi kesan besar dengan penularan Covid 19. Dr Alan bongkarkan tips untuk elakkan pencemaran virus covid 19.

SEDAR atau pun tidak, wang kertas sebenarnya penuh dengan bakteria dan kuman. Berdasarkan kajian yang dilakukan, setiap 1:7 wang tercemar oleh bakteria feses. Manakala 1:2 kad debit atau kredit mengandungi bakteria. Oleh itu, idea membawa sebotol pembersih tangan ketika keluar membeli-belah adalah idea yang baik.

Menurut Dr. Alan Taege yang juga seorang pakar dalam menangani pnyakit berjangkit, wang dan benda lain yang berulang kali disentuh orang lain cenderung mengumpul pelbagai kuman. “Bayangkan kita beri kad kredit kepada orang lain berulang-kali dan jangan pelik kalau ia dicemari bakteria,” katanya.

Dr. Alan memberitahu bakteria merebak dengan cepat malah pada permukaan telefon dan beg tangan yang sering dipegang. Bagaimanapun katanya, kita mampu mengurangkan pencemaran virus ketika berbelanja apatah lagi pandemik Covid-19 yang sedang berleluasa dan vaksin masih belum ditemui.

1. Membersihkan kad debit atau kredit sejurus selepas digunakan untuk membuat pembayaran. Sekiranya ia sudah bersih, giliran kita pula untuk mencuci tangan. Memandangkan kita berada di luar, gunakan pembersih tangan berasaskan alkohol sebagai alternatif dan basuh tangan menggunakan sabun dan air apabila pulang ke rumah.

2. Pastikan tangan tidak menyentuh mata dan mulut ketika membuat pembelian. Cara itu kata Dr. Alan, membolehkan bakteria masuk ke dalam tubuh dengan mudah. Dalam kajian yang dilakukan pada 2012, Dr. Alan memberitahu penyelidik di Universiti Queen Mary, London membuatkan uji kaji terhadap tangan, wang dan kad kredit terhadap 300 koresponden. Hasil kajian itu, mereka menemui 11 peratus bakteria pada tangan, lapan peratus (kad kredit) dan enam peratus (wang).

Sel atau organisme yang ditemui adalah jenis bakteria stafilokokus yang bertanggungjawab terhadap pelbagai jangkitan ringan hingga serius. Penyelidik juga menemui material feses yang berasal daripada kotoran pada saluran gastrointerstinal yang boleh menyebabkan masalah serius jika jangkitan tidak di kesan awal.- MSTAR

Cara betul pakai pelitup muka

SELAIN pemakaian pelitup muka tiga lapis, Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) turut menggalakkan individu sihat memakai pelitup muka fabrik. Sebaik-baiknya memilih pelitup muka yang dibuat menggunakan fabrik kalis air di bahagian luar, penapis (di tengah) dan fabrik serap air (di dalam). Kajian menunjukkan keupayaan pelitup muka fabrik untuk menghalang virus berbeza berdasarkan jenis fabrik.

Bukti keberkesanan pelitup muka fabrik. Saranan pemakaian pelitup muka dapat membantu menghalang cecair pernafasan orang dijangkiti virus Covid-19 daripada tersebar ke udara dan orang sekeliling ketika batuk, bersin, bercakap serta meninggikan suara.

Hasil kajian klinikal dan makmal membuktikan penggunaan pelitup muka dapat mengurangkan percikan cecair pernafasan dengan menutup bahagian mulut dan hidung menggunakan pelitup muka. Virus Covid-19 boleh merebak kepada individu lain pada jarak kedudukan sangat rapat iaitu kurang daripada 1.8 meter. Oleh itu, penggunaan pelitup muka fabrik adalah sangat penting apabila berada dalam keadaan sesak dan tidak dapat melakukan penjarakkan fizikal.

Individu yang sesuai memakai pelitup muka fabrik. Individu berusia dua tahun ke atas boleh memakai pelitup muka fabrik apabila berada di tempat awam dan ketika bertemu orang lain yang tidak tinggal serumah, terutama jika tiada penjarakkan fizikal.

Covid-19 boleh tersebar daripada individu tak bergejala dan individu yang tidak mengetahui mereka dijangkiti. Terdapat dua golongan yang tidak sesuai memakai pelitup muka fabrik, sebaliknya perlu menggunakan pelitup muka pakai buang tiga lapis: i. Individu yang berkemungkinan dijangkiti Covid-19 ii. Jika anda berkemungkinan dijangkiti (dalam tempoh kuarantin), jangan ke tempat awam. iii. Individu yang menjaga pesakit Covid-19.

Individu tidak dibenarkan memakai pelitup muka fabrik?. i. Kanak-kanak berusia kurang dua tahun. ii. Individu mempunyai masalah pernafasan. iii. Individu tak sedarkan diri dan tidak upaya membuang sendiri. iv. Pelitup muka tanpa bantuan

Penyesuaian memakai pelitup muka. Pelitup muka fabrik mungkin tidak sesuai dipakai oleh semua orang pada setiap masa. Ini kerana dalam keadaan tertentu, pemakaian pelitup muka fabrik boleh menyebabkan masalah pernafasan, ketidakselesaan dan sebagainya.

Antara contoh penyesuaian yang boleh dilakukan.i. Pelajar. Berkemungkinan menghadapi masalah memakai pelitup muka dalam tempoh yang panjang semasa di sekolah. Ibu bapa perlu memastikan anak mereka memakai pelitup muka mengikut saiz bersesuaian. ii. Berenang. Aktiviti berenang menyebabkan pelitup muka fabrik basah yang boleh menyukarkan pernafasan. iii. Bersukan. Pemakaian pelitup muka semasa berjoging boleh menyebabkan kesukaran bernafas.

Amalan berbahaya memakai pelitup muka pakai buang tiga lapis. Antara amalan yang dipraktikkan sebilangan masyarakat sebenarnya amat berbahaya kerana pelitup muka yang dipakai adalah kotor dan berkemungkinan dicemari virus Covid-19. i.Memakai pelitup. muka pakai buang berhari-hari sehingga rosak atau koyak. ii. Mengutip pelitup muka yang dibuang untuk dijual atau dipakai sendiri. iii.Berkongsi pelitup muka

Pelitup muka pakai buang tiga lapis boleh dipakai sehingga lapan jam atau sepanjang waktu bekerja atau bersekolah. Ia tidak boleh dibasuh atau dipakai semula walaupun keadaannya masih elok. Pengguna dinasihatkan memutuskan satu tali pengikat sekiranya hendak membuang pelitup muka. Ini untuk memastikan pelitup muka yang dibuang tidak diguna semula atau dijual oleh pihak tak bertanggungjawab.

Disediakan oleh: Prof Madya Dr Nurul Azmawati Mohamed dan Dr Wan Shahida Wan Sulaiman Pakar Mikrobiologi Fakulti Perubatan Dan Sains Kesihatan Universiti Sains Islam Malaysia.


Kredit - 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih Banyak!


PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.




-----------------------------------------------------------------

Post a Comment

Previous Post Next Post