Jika mereka tumbang maka seluruh negara juga akan turut terkesan. Sebak bila respon Dr NoorHisham dengan situasi yang dihadapi petugas kesihatan terus itu meraih perhatian orang ramai.

Jika mereka tumbang maka seluruh negara juga akan turut terkesan. Sebak bila respon Dr NoorHisham dengan situasi yang dihadapi petugas kesihatan terus itu meraih perhatian orang ramai.

Umum sedia maklum bahawa gelombang ketiga pandemik Covid-19 sedikit berbeza dengan sebelum ini. Jumlah positif harian direkodkan sangat tinggi sehingga mencecah lebih daripada seribu angka. Walaupun kes-kes positif tersebut dicatatkan di kawasan zon merah seperti di Sabah dan Selangor, namun ia dilihat sangat membimbangkan.

Jika mereka tumbang maka seluruh negara juga akan turut terkesan. Sebak bila respon Dr NoorHisham dengan situasi yang dihadapi petugas kesihatan terus itu meraih perhatian orang ramai.



Perbualan dengan frontliners. Sehubungan dengan itu, Penasihat Khas Kesihatan Awam Perdana Menteri, Dr Jemilah Mahmood telah berkongsi perbualan beliau bersama barisan petugas kesihatan yang mengendali makmal spesimen Covid-19. Me: “has anyone tested + yet?” Them: “No, we pray we stay healthy as can’t afford to be ill or quarantined. But if we hv to, we’ve decided we will all quarantine together but keep working. If we collapse, Sabah collapses”. Lab staff handling COVID specimens. Heroes @KKMPutrajaya

ARTIKEL MENARIK:Kes dijangka akan terus meningkat dalam masa terdekat. Terkini Johor Bahru diumumkan sebagai zon merah. Mengejutkan rupa rupanya ini punca.


“Kami adalah pertahanan terakhir”

Muat naik yang dibuat di Twitter itu telah mendapat respon daripada Ketua Pengarah Kesihatan Malaysia, Tan Sri Dato’ Sri Dr Noor Hisham Abdullah apabila memaklumkan bahawa mereka semua adalah barisan pertahanan negara dan jika mereka tumbang, seluruh negara akan lumpuh. “Kami adalah barisan pertahanan terakhir jika kami tumbang, seluruh negara juga akan tumbang. Hal ini termasuklah kehilangan nyawa dan kehilangan mata pencarian.”

Hal ini berikutan petugas kesihatan negara telah bertungkus-lumus sejak sepuluh bulan yang lalu bagi menghalang penularan pandemik ini dari terus menular. Walaupun sebelum ini kita hampir berjaya, namun kehadiran gelombang ketiga Covid-19 kembali menduga mereka terutamanya di negeri Sabah.


Terus kuat, kami sentiasa menyokong

Sehubungan dengan perkongsian tersebut, rata-rata warganet telah tinggalkan komen di ruangan Twitter Dr Noor Hisham dengan memberikan kata-kata semangat buat barisan wira negara ketika ini. Mereka juga tidak putus tinggalkan doa buat petugas kesihatan agar terus kuat dan tabah mengharungi dugaan hebat ini. Semoga frontliners kita terhindar daripada wabak tersebut ketika sedang berjuang memberikan rawatan terbaik buat pesakit Covid-19. “Semoga Tuhan menjaga petugas kesihatan kita”. “Terima kasih untuk pengrbanan frontliners



Sumber: Dr Noor Hisham Abdullah, OhMyMedia

Kadang kadang malam pun tak boleh tidur. Sebak bila Dr Noor Hisham luahkan perasaan sebenar yang dialaminya dan seluruh warga KKM berdepan penularan wabak Covid 19.

Tekanan tugas yang tinggi, kelesuan mental dan fizikal, sukar melelapkan mata di malam hari tidak mematahkan semangat Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah dan warga Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) untuk terus berjuang menghalang penularan COVID-19 yang berlarutan di dalam negara.

Dr Noor Hisham berkata seluruh warga KKM termasuk beliau sendiri tidak terkecuali daripada terkesan akibat kelesuan mental dan fizikal dalam berhadapan dengan wabak yang tidak dapat dilihat itu. “Setiap lapisan warga kerja KKM menjalankan tugasan dengan sebaik mungkin. Mungkin ada yang terkesan iaitu tekanan yang tinggi, termasuk Ketua Pengarah Kesihatan sendiri (yang merasai) tekanan yang amat tinggi.



Loading...
loading...


Kadang-kadang malam pun tak boleh tidur kerana pelbagai aktiviti yang kita fikirkan (mengenai) bagaimana kita nak menyelesaikan masalah ini. (Namun), setakat ini kita masih boleh bertahan,” katanya dalam sidang media perkembangan COVID-19 semalam. Dr Noor Hisham berkata semasa menghadiri persidangan video bersama pakar-pakar perubatan di Sabah  pagi ini, beliau berpendapat rata-rata daripada mereka masih bersemangat tinggi dalam membincangkan  situasi pandemik COVID-19 negara.

Katanya lagi, petugas kesihatan perlu pandai menjalankan jadual bekerja secara penggiliran bagi memberi masa untuk mereka berehat. “Tetapi, walaupun bagi masa (untuk) rehat kita kadang-kadang tak boleh rehat… bangun tengah malam memikirkan bagaimana untuk selesaikan masalah. Ini semua cabaran untuk kita semua sama ada di lapangan, petugas barisan hadapan atau di sebalik tabir,” katanya.

Mengenai jumlah kumulatif petugas kesihatan yang dijangkiti wabak itu, Dr Noor Hisham berkata sehingga kini, seramai 949 petugas kesihatan mendapat COVID-19. Beliau berkata kebanyakan daripada petugas kesihatan yang positif mendapat jangkitan dalam komuniti dan bukannya dari wad unit rawatan rapi atau COVID-19. “Apa yang penting apabila mereka terdedah dengan kes positif, kita kena kuarantinkan mereka dalam  tempoh tertentu. Yang penting mereka kena patuh kepada prosedur operasi standard (SOP). 

Contohnya, kalau mereka berkhidmat di unit rawatan rapi dan wad Covid mereka kena patuh SOP sedia ada, namun banyak kes positif jangkitan bukan di dalam unit rawatan rapi atau COVID-19 tetapi daripada komuniti,” katanya. Menurut Dr Noor Hisham dua kumpulan yang amat berisiko dijangkiti ialah ahli keluarga kepada pesakit positif dan petugas kesihatan. — BERNAMA

Tergamam KKM bongkarkan kumpulan kumpulan yang berisiko tinggi dijangkiti Covid 19 sehingga membuatkan orang ramai tak senang duduk dengan kenyataan yang dikeluarkan itu.

Kuala Lumpur: Dua kumpulan berisiko tinggi dijangkiti Covid-19 iaitu ahli keluarga kes positif dan petugas barisan hadapan, kata Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah. Beliau berkata, bagaimanapun, kebanyakan kes jangkitan membabitkan petugas barisan hadapan berlaku di luar waktu bertugas iaitu dalam komuniti dan tempat awam. “Ketika bertugas, saranan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) kepada petugas barisan hadapan adalah memakai pakaian perlindungan diri (PPE), pelitup muka dan sarung tangan.

“Apabila di luar waktu bertugas, mereka juga mesti patuh prosedur operasi standard (SOP) seperti ke pasar atau tempat awam. “Ini yang kita bimbangkan dan kita perlu pastikan mereka patuh SOP ketika di luar tugas. Bukan hanya rakyat tapi juga petugas barisan hadapan,” katanya pada sidang media harian Covid-19 di Putrajaya. Beliau berkata, pematuhan kepada SOP itu adalah amanat penting KKM untuk melindungi mereka ketika bertugas dan mengurangkan jangkitan.

Sumber: HMETRO

Sebak Dr Noor Hisham titipkan pesanan untuk rakyat Malaysia yang masih berdepan dengan penularan wabak covid 19 sehingga membuka mata orang ramai.

Rakyat Malaysia perlu bersatu dan bersama dalam memrangi wabak Covid-19 bukan bertelagah antara satu sama lain, kata Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah. Menerusi posting di laman Facebook beliau hari ini, Dr Noor Hisham turut menasihatkan orang ramai agar mengambil iktibar daripada Pilihan Raya Negeri Sabah.

“Petugas barisan hadapan bertahan berada di lapangan selama 24/7 dalam tempoh 10 bulan sebelum ini. Keletihan dari segi mental dan fizikal. Ada yang hampir menyerah. Tolonglah ambil iktibar daripada PRN Sabah dan jangan ulangi lagi,” katanya. Sementara itu, dalam satu lagi posting, Dr Noor Hisham meminta rakyat Malaysia bersama dan berusaha sedaya upaya untuk sekali lagi melandaikan lengkung penularan Covid-19 di negara ini.

“Ia adalah cabaran untuk melindungi dan mencapai keseimbangan antara kesihatan dan ekonomi dalam memrangi Covid-19. Hilang keseimbangan bermakna kehilangan nyawa dan mata pencarian. Bersama-sama kita mengubah sesuatu yang mustahil kepada kejayaan melandaikan lengkung sekali lagi,” katanya.

Sumber: HMETRO


Kredit - 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih Banyak!


PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.




-----------------------------------------------------------------

Post a Comment

Previous Post Next Post