Aktiviti di luar bilik darjah. KKM memaklumkan tarikh yang membenarkan pelajar untuk laksanakan aktiviti di luar bilik darjah dan harap semua pelajar maklum

Aktiviti di luar bilik darjah. KKM memaklumkan tarikh yang membenarkan pelajar untuk laksanakan aktiviti di luar bilik darjah dan harap semua pelajar maklum

Aktiviti sukan dan kokurikulum juga perlu mematuhi Garis Panduan dan Prosedur Operasi Standard (SOP) Majlis Keselamatan Negara (MKN).SATU berita baik buat pelajar sekolah di negara ini apabila mereka dibenarkan melakukan aktiviti sukan dan kokurikulum di luar bilik darjah bermula 1 September depan.

Aktiviti di luar bilik darjah. KKM memaklumkan tarikh yang membenarkan pelajar untuk laksanakan aktiviti di luar bilik darjah dan harap semua pelajar maklum
Perkara itu diumumkan Menteri Kanan (Keselamatan) Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob pada Isnin petang.Tambah Ismail, hal itu diputuskan dalam Mesyuarat Khas Menteri-Menteri Mengenai Pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) setelah mereka meluluskan pembentangan Kementerian Pendidikan (KPM) mengenai garis panduan aktiviti tersebut.

ARTIKEL MENARIK:Tular menteri dikatakan tak kuarantin selepas pulang dari Turki. Dan lebih mengejutkan ini keputusan ujian Covid19 terhadap seorang menteri




“Garis panduan ini merangkumi pelaksanaan aktiviti sukan dan kokurikulum secara bersemuka termasuk amali di luar bilik darjah bagi mata pelajaran Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan (PJPK) serta Sains Sukan dalam keadaan yang terkawal,” katanya.Ismail Sabri juga berkata antara garis panduan yang perlu dipatuhi termasuk mendapatkan kebenaran bertulis ibu bapa atau penjaga, penggunaan bilik mandi dan persalinan dihadkan mengikut kapasiti, memastikan penjarakan fizikal satu hingga tiga meter bagi aktiviti statik dan tiga hingga lima meter bagi aktiviti dinamik serta peralatan perlu dibersihkan dan disanitasi.

Katanya aktiviti sukan dan kokurikulum juga perlu mematuhi Garis Panduan dan Prosedur Operasi Standard (SOP) Majlis Keselamatan Negara (MKN), Kementerian Kesihatan (KKM), Kementerian Belia dan Sukan (KBS) serta KPM, yang sedia ada. – BERNAMA.

Terkini Ini Jawapan Dr Noor Hisham Lepas Warganet Minta Sekatan Antara Negeri Dibuat Semula. Risau Covid 19 Makin Merebak. Mengejutkan Ini Keputusan Dari Dr Noor Hisham.

Semalam, Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr. Noor Hisham Abdullah mengesahkan bahawa v1rus COV1D-19 dengan mutasi D614G sah telah dikesan di negara ini. Menurutnya, mutasi itu memiliki 10 kali lebih kebolehjangkitan dan mudah merebak sekiranya disebarkan oleh individu super spre4der.

Susulan itu, warganet di media sosial mula menyuarakan kebimb4ngan mereka. Rata-ratanya meminta agar kerajaan mempertimbangkan semula langkah untuk kembali meletakkan Kedah di bawah Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD) kerana peningkatan semula angka jangkitan di negara ini bermula daripada penul4ran di negeri tersebut.

Selain itu, mereka turut saling menasihatkan agar orang ramai kekal mematuhi penjarakkan sosial, memakai pelitup muka di tempat awam dan tidak keluar rumah sekiranya bergejala. Meskipun Dr. Noor Hisham sendiri mengatakan bahawa keadaan masih terkawal, namun orang ramai diminta sentiasa berwaspada dan mengambil langkah berjaga-jaga dengan mematuhi segala perintah ditetapkan kerajaan. Jangan lupa, Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) akan dilaksanakan semula jika kes jangk1tan mula kembali mencecah tiga angka.

Cov1d-19: Dr Noor Hisham dedah mutasi jenis D614G dikesan dalam negara – “Ia didapati 10 kali lebih mudah menjangk1ti individu lain”

10 kali lebih mudah menj4ngkiti individu lain. Begitulah gambarannya mengenai mut4si jenis D614G yang ditemui dalam tiga k3s daripada Klust3r pes4kit bawah sias4tan (PUI) Sivagangga dan juga satu k3s daripada Klust3r Ulu Tiram.

Ia dikes4n oleh Institut Penyelidikan Perubatan (IMR) selepas mereka menjalankan ujian pengasingan dan kultur terhadap dua klust3r berkenaan. Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah berkata ini bermakna masyarakat perlu berwaspada dan lebih berhati-hati kerana virvs Cov1d-19 dengan mutasi D614G ini telah terbukti dik3san di Malaysia.

“Ia didapati 10 kali lebih mudah menjangk1ti individu lain dan mudah mer3bak sekiranya disebar oleh individu super spreader. Setakat ini kedua-dua klust3r ini didapati agak terkawal hasil tindakan kawalan kesihatan awam yang pant4s. Ujian awal ini dan beberapa ujian susul4n sedang dijalankan bagi menguji beberapa k3s yang lain, termasuk bagi k3s indeks bagi kedua-dua klust3r ini, ” katanya dalam kenyataan menerusi laman Facebook beliau, Ahad.

Mengulas lanjut, katanya mut4si D614G ini ditemui saint1s pada Julai 2020 dan berkemungkinan akan menyebabkan kajian vaks1n sedia ada tidak merangkumi atau tidak berk3san terhadap mutasi ini. Oleh itu, Dr Noor Hisham menyeru agar semua kekal mengaplikasikan tindakan penceg4han dan kawalan kesihatan awam iaitu berdis1plin dalam mengamalkan sepenuhnya prosedur operasi standard (SOP) yang ditetapkan iaitu penjarakan fizikal, pengamalan kebersihan kendiri dan memakai pelitup muka.

“Situasi terkini Cov1d-19 didapati masih terkawal dan Kementer1an Kesihatan serta agensi lain masih berusaha membendung penul4ran Cov1d-19. Kerjasama masyarakat amat diperlukan agar dapat kita sama-sama memutuskan penul4ran jangk1tan Cov1d-19 daripada segala jenis mut4si sekalipun, ” jelasnya. – BERNAMA

Sumber : Lobak Merah, Mstar


Loading...
loading...


Akhirnya Terbongkar Dia Ni Rupanya Punca Dunia Daruuurat Covid 19. Akhirnya Oraang Peertaama Yg Dijangkiti Dah Berjaya Dijejaki. Rupanya Dia Berasal Dari Negara Ini.

Penul4ran wab4k C0vid-19 kini semakin menjadi-jadi. Beberapa negara telah isytih4r darvrat. Sudah tentunya sejak keluar berita tentang wab4k ini, ramai tertanya-tanya siapakah sebenarnya orang pertama yang dij4ngkiti virvs tersebut. Menurut SCMP, data ker4jaan Ch1na akhirnya berjaya menjej4ki ind1vidu pertama yang dij4ngkiti C0vid-19 dan sebenarnya ind1vidu tersebut telah dis4hkan pos1tif seawal November 2019 lagi.

Indiv1du pertama dij4ngkiti virvs ini dikatakan seorang warga emas berusia 55 tahun yang ber4sal dari wil4yah Hubei, Ch1na, pusat bermulanya wab4k C0vqid-19 ini. Bagaimanapun, media dilap0rkan tidak mended4hkan nama serta ident1ti indiv1du terbabit.

Beberapa d0ktor di Ch1na juga berkata mereka hanya menyedari tentang penul4ran wab4k ini pada akhir Disember. Bermakna, penemuan ini bukanlah benar-benar konklusif kerana beberapa k3s posit1f dis4hkan sebelum wab4k ini dik3san. Ketika itu, pihak perub4tan telah pun menjalankan uj1an kepada beberapa indiv1du yang disy4ki dij4ngkiti.

Dengan pemahaman bagaimana virvs ini mereb4k serta mengetahui bagaimana k3s-k3s tidak dik3san dan dicatat dalam penul4ran C0vid-19, penyelidik berharap mereka dapat menentukan skala sebenar kepada tahap bahaya virus ini. Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

sumber: LM

Terkini Alhamdullilah Akhirnya Vaksin Covid 19 Yg Pertama Dah Tercipta. Mengejutkan Ini Nama Yg Diberikan Untuk Vaksin Yg Dinantikan Seluruh Dunia.

Moscow: Rusia mendakwa menjadi negara pertama berjaya menghasilkan vaksin Cov-19 dan menamakannya sebagai Sputnik V, sempena nama satelit Soviet. Ketua Dana Pelaburan Langsung Rusia, Kirill Dmitriev berkata, fasa 3 percubaan dilakukan hari ini dan pengeluaran dijangka bermula September nanti. “Sebanyak 20 negara sudah melakukan pratempahan untuk lebih satu bilion dos,” katanya.

Malaysia sedia beli vaksin dari China, Russia atau UK

Malaysia bersedia membeli vaksin COV-19 dari mana-mana negara yang berjaya membangunkan rawatan itu terlebih dahulu termasuk dari China, Russia dan United Kingdom. Timbalan Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi, Ahmad Amzad Hashim, berkata melalui kelulusan mesyuarat baru-baru ini di bawah Majlis Sains Negara, pembelian vaksin akan dilakukan secara pukal dengan proses pembotolannya dibuat di dalam negara sebaik sahaja Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) menentukan vaksin yang mana akan diguna pakai.

“Setakat ini, kementerian melalui perbincangan dengan pelbagai negara, antara lain terbabit dalam Gabungan Inovasi Persediaan Wabak (CEPI) yang mana membolehkan kementerian berhubung rapat dengan kajian dijalankan pelbagai pihak dalam mendapatkan v4ksin yang sedang dibangunkan.

“Ia membolehkan sekiranya ada mana-mana negara yang mencapai tahap fasa tiga iaitu kajian klinikal selesai dan mendapat kelulusan, serta KKM menentukan yang mana v4ksin diterima untuk dipakai di Malaysia, kita akan beli secara pukal dengan proses pembotolan dilakukan di dalam negara,” katanya.

Beliau berkata demikian dalam sesi soal jawab di Dewan Rakyat berhubung soalan tambahan dikemukakan Datuk Seri Shamsul Iskandar Mohd Akin (PH-Hang Tuah Jaya) sama ada pihak kementerian ada membuat kerjasama strategik dengan negara di rantau ASEAN untuk mendapatkan vaksin mampu milik di negara ini.

Ahmad Amzad berkata, kementerian melalui di bawah Pelan Jana Semula Ekonomi Negara (PENJANA) menubuhkan National Technology and Innovation Sandbox (NTIS) bagi membantu negara ketika berdepan cabaran COV-19.

Katanya, melalui NTIS ia berperanan menjadi platform membolehkan syarikat permulaan, penyelidik, penggerak inovasi, Perusahaan Kecil Sederhana (PKS) dan usahawan berteknologi tinggi menguji produk, perkhidmatan, model perniagaan dan mekanisme penyampaian dalam persekitaran yang sebenar.

“Selain itu, agensi di bawah kementerian turut melaksanakan pelbagai inisiatif termasuk memasang lapan unit ‘COV-19 screening booths’ menggunakan teknologi ‘nano-coating’ nyah-kuman di beberapa hospital dan pusat kesihatan daerah (PPD).

“Kita juga menyelaras makmal diagnostik saringan dan pengesahan COV-19 untuk meningkatkan kapasiti makmal yang terbabit dalam pengesanan virus ini. Sebanyak 10 makmal diagnostik bergerak aktif menjalankan ujian saringan COV-19 sejak 30 Mac lalu, ” katanya.

Beliau berkata, kerjasama strategik dengan Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) bagi membantu KKM melalui Pasukan Khas Saringan COV-19 yang terdiri daripada saintis pakar dalam bidang virologi, mikrobiologi, biologi molekul dan penyakit berjangkit turut dilaksanakan untuk menjalankan saringan COV-19.

Katanya, juga dilaksanakan ialah kerjasama dengan rakan strategik dalam pembangunan beberapa penyelesaian digital untuk kerajaan, contohnya Pusat Maklumat COV-19 Malaysia (MyC19) bagi penjejakan kontak dan analisis sentimen melalui sistem analisis teks berasaskan kecerdasan buatan (AI).

Sumber : HMETRO ONLINE / BHARIAN ONLINE via Era Kini


-----------------------------------------------------------------

Post a Comment

Previous Post Next Post