Terkini seramai 416 kakitangan frontliner kkm positif covid 19. Tak sangka rupanya ini sebab Kkm tidak rekodkan sebarang peningkatan kes membabitkan frontliner.

Terkini seramai 416 kakitangan frontliner kkm positif covid 19. Tak sangka rupanya ini sebab Kkm tidak rekodkan sebarang peningkatan kes membabitkan frontliner.

PUTRAJAYA: Seramai 416 kakitangan Kementerian Kesihatan dijngkiti dengan w4bak C0VlD-19. Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah, berkata pihaknya tidak merekodkan sebarang peningkatan jumlah kes membabitkan kakitangan kementerian itu setakat hari ini.

Terkini seramai 416 kakitangan frontliner kkm positif covid 19. Tak sangka rupanya ini sebab Kkm tidak rekodkan sebarang peningkatan kes membabitkan frontliner.
Terkini seramai 416 kakitangan frontliner kkm positif covid 19. Tak sangka rupanya ini sebab Kkm tidak rekodkan sebarang peningkatan kes membabitkan frontliner.

Beliau berkata, 80 peratus daripada mereka mendapat jngkitan itu dari luar kemudahan kesihatan, manakala kira-kira 20 peratus lagi jngkitan daripada pesakit dan rakan sekerja. “Kita hanya mempunyai data membabitkan kakitangan Kementerian Kesihatan saja dan tidak ada data membabitkan petugas barisan hadapan daripada agensi lain.

ARTIKEL MENARIK:Terkini Malaysia catatkan 333 kes pulih dari covid 19 hari ini. Akhirnya Dr Noor Hisham tampil bersuara lantang bongkarkan sesuatu buat ramai terkedu.


“Seramai 416 yang dikesan p0sitif tetapi 80 peratus mendapat jngkitan di luar,” katanya pada sidang media harian C0VlD-19, di sini, hari ini. Dr Noor Hisham berkata demikian apabila ditanya mengenai kadar jngkitan dalam kalangan petugas barisan hadapan, termasuk tntera dan poIis sepanjang pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) sebelum ini.

Media sebelum ini meIaporkan, seorang d0ktor perubatan menjadi sasaran jngkitan C0VlD-19 pertama dalam kalangan petugas kesihatan selepas disahkan pergi menghadap illahi jam 10.33 pagi 22 Mac lalu. Pada 26 Mac pula, seorang pegawai poIis, lnspektor Mohd Fairos Saberon, 36, yang pergi menghadap illlahi ak1bat jngkitan C0VlD-19.

Selain itu, beberapa kakitangan di H0spital Teluk Intan dan H0spital Umum Kuching, sebelum ini turut diIaporkan terkena jngkitan wbak berkenaan. Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Dah Tidak Ada Sidang Media Dari Kkm. Tak Sangka Rupanya Ini Punca Kkm Nekad Tak Buat Sidang Media Buat Warganet Tergamam.

Sepanjang PKP, rakyat Malaysia pasti ternanti-nanti sidang media dari Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) berkenaan pandemik Covid-19 setiap petang. Muka yang pasti ramai kenali ialah Datuk Dr. Noor Hisham Abdullah, Ketua Pengarah Kesihatan.

Ada satu pengumuman penting yang disampaikan DG Hisham pada sidang media semalam. Selain kemaskini tentang bilangan kes positif Covid-19, beliau juga mengumumkan KKM tak akan buat sidang media setiap hari mulai minggu depan, lapor @SinarOnline.

Kita tetap memberi maklumat terkini tetapi mungkin minggu depan kita akan ‘jarakan’ sidang akhbar dan saya ucapkan terima kasih kepada semua barisan hadapan (iaitu) media yang telah bekerja keras untuk bersama menjayakan bagi memutuskan jangkitan Covid-19 dalam negara kita”

Dah tak ada live

Begitulah serba sedikit pengumuman dari Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr. Noor Hisham Abdullah. So lepas ni dah tak ada sidang media setiap hari, tapi boleh je ikuti update dekat media sosial KKM. Marilah kita berdoa

sama-sama supaya wabak ini cepat menghilang dan segalanya kembali normal seperti dulu. Baru seronok dan yakin sikit nak buat apa-apa. Lepas ni dah tak ada lagi nak tunggu setiap petang update pasal Covid-19. Kita tengok online je lah kan. Senang sikit.

PKPB Tamat. Akhirnya Dr Noor Hisham Bongkarkan Sesuatu Supaya Rakyat Lakukan Jika Nak Tamat Kan PKPB Ini Dengan Kadar Yang Segera.

Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah, berkata jika rakyat terus patuh kepada prosedur operasi standard (SOP) yang ditetapkan, ketika itu barulah kerajaan bersedia dengan strategi keluar untuk menamatkan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) Bersyarat (PKPB).

Penguatkuasaan Akta Penceghan dan Pengawlan Penyak1it Berjangk1it 1988 (Akta 342) perlu dilanjutkan bagi membolehkan pemantauan dan pengawasan berterusan dilaksanakan jika lebih banyak sektor ekonomi dibuka kelak.

“Jika kita kekal mendapat satu atau dua digit yang rendah (kes baharu) dan tiada peningkatan kes mendadak pasca Aidilfitri, maka kita rasa kita perlu membuka lagi sektor ekonomi yang lain, namun ia memerlukan kawalan. Jika kita keluar dari strategi keluar, maka akan tiada kawalan langsung.

“Sekarang kawalan ini bergantung kepada Akta 342, antaranya membabitkan kawalan sempadan dan penjaran sosial, yang mana kuasa pelaksanaannya diturunkan kepada Angkatan Tentera Malaysia, Polis Diraja Malaysia dan Jabatan Sukarelawan Malaysia.

“Jika semua sektor dibuka dan pemantauan kita berjalan dengan baik, kita masih kekalkan dua atau satu digit, maka kita bersedia untuk strategi keluar. Inilah yang kita katakan ‘soft landing’, iaitu supaya rakyat patuh SOP,” katanya pada sidang media hariannya, di sini hari ini.

PKP berkuat kuasa mulai 18 hingga 31 Mac lalu di seluruh negara bagi mengekang penularan COV1ID-19, antaranya meliputi lar4ngan menyeluruh pergerakan dan perhimpunan ramai di seluruh negara termasuk aktiviti keagamaan, sukan, sosial dan budaya.

Ia kemudian dilanjutkan sehingga 14 April, disusuli lanjutan sehingga 28 April dan kemudian sehingga 12 Mei. PKPB pula dilaksanakan dari 4 hingga 12 Mei yang membenarkan beberapa sektor ekonomi beroperasi semula, tertakluk kepada prosedur operasi standard (SOP) ditetapkan Kementerian Kesihatan (KKM), selain orang ramai dibenarkan bergerak melebihi radius 10 kilometer dari kediaman masing-masing. Ia kemudian dilanjutkan empat minggu lagi sehingga 9 Jun ini.

Kluster pangsapuri Cheras mungkin berkaitan kunjungan raya

Dalam perkembangan terkini Punca jangki1tan kluster baru pangsapuri di Cheras, Kuala Lumpur masih dalam sias4tan. Namun, kata Ketua Pengarah Kesihatan Dr Noor Hisham Abdullah, besar kemungkinan penvlaran Cov1id-19 di situ berkaitan dengan aktiviti kunjung-mengunjung sebelum dan semasa Hari Raya Aidilfitri.

Memperincikan kluster itu, beliau berkata, kes pertama dikesan hasil saringan pelajar pusat tahfiz yang dijalankan dengan kerjasama Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) dan Kementerian Kesihatan (KKM). “Bagaimanapun melalui penyiasatan yang dijalankan, tiada pelajar, guru atau kakitangan dari pusat tahfiz tersebut mempunyai sejarah menghadiri perhimpunan (tabligh) di Seri Petaling.

“Sehingga kini terdapat enam kes bagi kluster ini iaitu tiga kes merupakan penghuni pangsapuri tersebut dan tiga di luar kawasan pangsapuri,” katanya dalam sidang media harian perkembangan Cov1id-19 di Putrajaya, hari ini.

Sumber: TRENDINGSANGAT


Loading...
loading...


Berita Baik Untuk Rakyat Malaysia Kerana Malaysia Akan Isytihar Bebas Covid 19. Tak Sangka Dr Noor Hisham Bongkarkan Sesuatu Tentang Wabak Yang Menular Di Malaysia

Sidang media perkembangan Covid-19 yang berlangsung jam 5 petang oleh Datuk Dr Noor Hisham Abdullah hari ini telah memaklumkan pertambahan sebanyak 31 kes positif baharu dengan 51 kes sembuh. Walau bagaimanapun hanya 1 penularan membabitkan warga tempatan dengan 11 kes import tanpa sebarang kes orang yang pergi buat selamanya.

Guna kaedah 28 hari sebagai penanda aras

Menjawab pertanyaan soalan daripada wartawan berkaitan ujuran masa yang boleh dicapai oleh Malaysia dalam mengisytiharkan bebas Covid-19, Dr Noor Hisham telah memaklumkan bahawa pihak KKM menggunakan kaedah 28 hari sebelum mengistiharkan penamatan beberapa kluster.

Jadi, perkara tersebut akan digunakan sebagai penanda aras untuk mengistiharkan negara bebas Covid-19 pada masa akan datang. “Kalau kita tamatkan sesuatu kluster, kita memakan masa tempoh 28 hari pemantauan iaitu dua kitaran inkubasi.”

“Jadi kalau kita guna pakai tempoh pemantauan dan pengawasan untuk tempoh 28 hari, bermaksud kalau kita tiada kes dalam tempoh 28 hari, kita akan isytiharkan bebas daripada Covid-19. Itulah yang kita guna pakai sebagai penanda aras.”

Selepas mengharungi hampir 3 bulan perintah kawalan pergerakan (PKP) dan PKPB, Malaysia kini di fasa pemulihan dengan banyak kelonggaran telah diberikan kepada rakyat. Hal ini bukan sahaja kerana jumlah kes yang sudah mulai berkurangan bahkan turut disebabkan kepatuhan

rakyat Malaysia yang mengikut SOP sehingga penularan secara berskala besar dapat diputuskan buat masa ini. Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! Jangan Lupa Juga Untuk Follow Kami di Page

Sumber : KKM, RTM

PERHATIAN: Pihak kami tidak akan bertanggungjawap langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawap anda sendiri.

Perutusan Khas PM Tan Sri Muhyiddin Sejam Samada PKPB Disambung. Tak Sangka Rupa Rupanya Ini Yang Didedahkan Oleh Perdana Menteri Selama Sejam Tadi

Sepanjang PKPB ini, jelas nyata penurunan jangkitan C0V19 di dalam Malaysia. Di dalam sidang media Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin nampak ‘Abah’ lebih sihat. Beliau baru sahaja selesai menjalani kuarantin 14 hari akibat ada contact rapat dengan salah seorang positif C0V19.

Di dalam sidang media, Perdana Menteri membuat kenyataan tentang ekonomi negara Malaysia yang sangat getir. Beliau memberitahu kadar pengangguran amat tinggi pada tahun 2020 ini. Ekonomi Malaysia dijangka akan semakin menguncup kerana penularan C0V19 dan ianya bukan di dalam Malaysia tetapi di seluruh dunia.

Kerajaan telah membuat inisiatif untuk memberi bantuan kepada rakyat seperti Bantuan Prihatin Nasional (BPN). Ini sedikit sebanyak memberi sedikit ‘nafas’ kepada rakyat.

Pelan Jana Semula Ekonomi Negara diperkenal

KERAJAAN memperkenalkan Pelan Jana Semula Ekonomi Negara (Penjana) untuk menjana ekonomi negara. Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, pelan bertema bersama menjana ekonomi itu membabitkan tiga teras utama iaitu memperkasa rakyat, melonjak perniagaan dan meransang ekonomi.

“Secara keseluruhan terdapat 40 inisiatif bernilai RM35 bilion di bawah Penjana ini. “Daripada jumlah itu, RM10 bilion suntikan fiskal langsung daripada kerajaan,” katanya pada Perutusan Khas Pelan Pemulihan Ekonomi Jangka Pendek yang disiarkan secara langsung di beberapa saluran televisyen hari ini.

Adakah sambung atau tidak PKPB?

Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin memberitahu bahawa Malaysia adalah antara negara terawal yang dapat mengawal penularan wabak C0V19. Perdana Menteri memberitahu kita sedang dalam fasa 4 iaitu fasa recovery (pemulihan).

Tetapi adakah disambung atau tidak? Hampir sejam semua menunggu kenyataan tersebut dan sehingga ke minit akhir tiada kenyataan diberikan oleh Perdana Menteri samada PKPB akan disambung atau tidak.

Rakyat mula tertanya tanya kerana pada kebiasaan PKP sebelum ini, Perdana Menteri akan buat pengumuman pada hari Jumaat tentang itu. Tetapi hari ini berbeza kerana tiada kenyataan diberikan, jadi sambung atau tidak masih belum diketahui,

Munkin pengumuman akan dilakukan pada waktu yang berbeza. Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! Jom Tekan Like Page Kami Di Bawah Artikel ni.

Perdana Menteri Telah Tamat Kuarantin Covid 19. Tak Sangka Akhirnya Dr Noor Hisham Bersuara Bila Tan Sri Muhyiddin Dan 34 Pegawai Sudah Mula Bertugas

Akhirnya Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan kesemua 34 pegawai kerajaan yang menghadiri mesyuarat pasca-Kabinet yang sebelum ini dikenakan kuarantin 14 hari di rumah, sudah dibenarkan memulakan tugas di pejabat, esok.

Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah berkata, kesemua mereka menamatkan tempoh kuarantin yang bermula 21 Mei lalu susulan seorang pegawai didapati p0sitif C0VlD-19. ”Ujian calitan dijalankan terhadap kesemua mereka dan didapati neg4tif. Oleh itu, esok, mereka boleh memulakan semula tugas di pejabat,” katanya pada sidang media harian C0VlD-19 di sini, hari ini.

Beliau berkata keadaan pegawai yang sebelum ini didapati positif, sudah semakin baik dan ujian calitan mendapati ia neg4tif. Sementara itu, Dr Noor Hisham berkata inisiatif negeri Sabah yang membenarkan rakyat Malaysia yang disaring neg@tif pulang ke Sabah untuk bekerja tanpa kuarantin 14 hari boleh diguna pakai.

Jelasnya, jika saringan boleh dilaksanakan dalam tempoh tiga hari maka proses kuarantin boleh dikecualikan jika keputusan neg4tif. “Ia mungkin satu inisiatif yang boleh diguna pakai. Kita (Kementerian Kesihatan) pun sedang merancang sama ada boleh guna pakai bukan sahaja bagi mereka yang ingin pulang ke Sabah dan Sarawak tetapi untuk negara bagi mereka yang kembali atau ingin datang ke Malaysia,” katanya.

Mengulas lanjut, beliau berkata mereka yang ingin memasuki pintu negara perlu menjalani saringan terlebih dahulu di negara masing-masing. “Kalau neg@tif kita lihat bagaimana boleh membenarkan mereka datang tetapi kuarantin tetap akan dilaksanakan jika tiada saringan,” katanya.

Dr Noor Hisham berkata pertimbangan yang sedang dilaksanakan adalah sekarang ini bagi rakyat yang kembali sama ada dikuarantin secara wajib di pusat kuarantin atau di rumah. Ditanya saringan dalam tempoh tiga hari boleh dilaksanakan, Dr Noor Hisham berkata ia mampu dilakukan kerana 80 peratus ujian boleh dilaksanakan dalam tempoh 24 hingga 48 jam.

Sumber : BERNAMA  via Era Kini

PERHATIAN: Pihak kami tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda.


-----------------------------------------------------------------

Post a Comment

Previous Post Next Post