Sempat Merasa Duduk Rumah Selesa. Pak Aq Yang Tular Dibantu Oleh Ustaz Ebit Lew Pergi Menghadap Illahi. Rupanya Banyak Hajat Pak Aq Untuk Tengok Keluarga Hidup Selesa.

Sempat Merasa Duduk Rumah Selesa. Pak Aq Yang Tular Dibantu Oleh Ustaz Ebit Lew Pergi Menghadap Illahi. Rupanya Banyak Hajat Pak Aq Untuk Tengok Keluarga Hidup Selesa.

Nama pendakwah terkenal Ebit Lew sudah tidak asing lagi dalam negara kita. Sebelum ini pernah tular sebuah keluarga yang hidup daif dan tinggal didalam kawasan persekitaran yang penuh sampah dibantu oleh pendakwah tersebut.

Sempat Merasa Duduk Rumah Selesa. Pak Aq Yang Tular Dibantu Oleh Ustaz Ebit Lew Pergi Menghadap Illahi. Rupanya Banyak Hajat Pak Aq Untuk Tengok Keluarga Hidup Selesa.
Sempat Merasa Duduk Rumah Selesa. Pak Aq Yang Tular Dibantu Oleh Ustaz Ebit Lew Pergi Menghadap Illahi. Rupanya Banyak Hajat Pak Aq Untuk Tengok Keluarga Hidup Selesa.



ARTIKEL MENARIK:Terkini Ds Ismail Sabri benarkan rentas negeri mulai 1 Jun tetapi bersyarat. Tak sangka rupanya ini syarat yang ditetapkan untuk rentas negeri.

Bantu keluarga Pak Aq

Kisah keluarga Pak Aq yang tular kerana mencetuskan sedikit polemik antara Ustaz Ebit Lew dan sesetengah individu telah membuatkan pendakwah itu mengambil inisiatif ‘berehat’ seketika dari melakukan kerja amal sebelum ini. Namun, semangat beliau tidak pernah padam kerana sentiasa mendapat sokongan dan dorongan daripada orang ramai.

Berkat usaha Ebit Lew dan pasukanya serta dibantu oleh beberapa pihak lain, keluarga Pak Aq berjaya dibawa keluar dari rumah uzur mereka dan ditempatkan di rumah baharu. Beliau rasa sangat bersyukur dan gembira kerana dapat membantu keluarga tersebut.

Sudah pergi menghadap illahi

Namun begitu, pagi tadi, pendakwah muda tersebut telah memaklumkan di Facebooknya bahawa Pak Aq sudah pergi menghadap illahi. Menurut Ebit Lew, banyak hajat Pak Aq yang dikongsi kepadanya demi melihat keluarganya hidup lebih selesa.

Diakhir coretan tersebut, Ebit Lew memberitahu bahawa Pak Aq merupakan insan yang baik dan turut mendoakan agar rohnya ditempatkan dalam kalangan orang beriman. “Sayu hati rasa. Baru dapat berita Pak Aq Kedah pergi menghadap illahi pagi ini. Banyak perkara sempat kami kongsikan bersama. Keinginan, hajatnya, dan doanya masa awal PKP hari tu.”

“Ingin menyediakan tempat tinggal buat isteri dan anak cucunya yang baik dan selesa. Ingin hantar cucu ke tahfiz dan sekolah yang baik. Sayu masa dapat angkat Pak Aq bawa ke ambulans masa tu. Sempat pindah ke rumah baru. Saya cakap padanya mungkin esok lusa kita dah tiada. Baki hidup ini kita siapkan bekalan dengan mendidik anak cucu dengan Islam dan kebaikan.”

“Pak Aq waktu sekejap kami bersama Pak Aq menjadi pelajaran kehidupan buat saya dan team. Terima kaseh penduduk setempat dan ajk masjid, jkkk, dan semua yang membantu menguruskan Pak Aq hari ini. Allah sayang semua.”

“Pak Aq orang baik. Semoga segala ujian dan kesusahan yang Pak Aq lalui menjadi asbab syurga untuk Pak Aq. Allah sayang Pak Aq..Semoga Allah ampuni dan cucuri rahmat ke atas beliau. Allah jagakan keluarganya”tulis Ebit Lew

Sumber : OMM


Loading...
loading...

Buat baik tapi ramai tak puas hati. Akhirnya anak Pak Aq tampil buka mulut ceritakan apa yang berlaku. Selama ni memang ramai yang mengata.

ALOR SETAR: “Ustaz tak bersalah, beliau menyantuni kami sekeluarga dengan baik dan kami tidak rasa pun dia aibkan keluarga kami yang sememangnya dari dahulu berkeadaan begitu,” kata Siti Nor Saadiahton Ishak. Wanita berusia 25 tahun itu, berkata dia sangat sedih apabila mendapat tahu pend@kwah terkenal, Ustaz Ebit Lew,

akan berhenti daripada membantu golongan miskin secara langsung sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) selepas dipanggil ke Bukit Aman untuk memberi keterangan hari ini. Katanya, jika keterangan itu membabitkan kes tular mengenai bantuan kepada keluarganya, dia berdoa semoga Allah membuka jalan dan rezeki yang lebih luas buat Ebit membantu golongan yang memerlukan selepas ini.

“Sesiapa pun yang membuat laporan akibat tidak berpuas hati dengan tindakan Ustaz, ketahuilah bahawa kehadiran Ustaz ke rumah kami tempoh hari membawa sinar baharu untuk keluarga saya berubah. “Selama ini kami sekeluarga hargai setiap bantuan yang diberikan kerajaan negeri, Lembaga Zakat Negeri Kedah (LZNK), penduduk kampung dan ahli jawatan kuasa masjid, bantuan yang diberikan sangat banyak dan kami bersyukur dengan pertolongan semua pihak.

“Kemudian Allah aturkan pula pertolongan daripada Ustaz yang sememangnya pada ketika itu kami sekeluarga mahu berpindah, tiada siapa yang bersalah dan kami menerima bantuan daripada sesiapa pun dengan hati terbuka,” katanya ketika dihubungi di sini, malam ini. Anak ke enam daripada 10 beradik ini, berkata dia sangat mengharapkan semua pihak berlapang dada dan tidak menganggap kes tular keluarganya itu memalukan sesiapa atau pihak tertentu.

Katanya, sehingga kini ahli keluarganya sangat berharap Ebit dapat kembali ke rumah sewa baharu mereka berikutan mereka sangat ‘dahagakan’ nasihat dan kata-kata semangat daripada beliau.“Anak-anak saudara saya sendiri sejak jumpa Ustaz Ebit Lew tak pernah lekang daripada mulut mereka menyebut nama Ustaz, mereka berulang menyuarakan mahu ke sekolah dan jadi seperti Ustaz apabila dewasa nanti.

“Kami sudah lali dih1na orang. Namun kehadiran Ustaz memberi sinar untuk keluarga kami menjadi lebih baik, saya doakan Ustaz tak putus asa dan percayalah lebih ramai di luar sana masih memerlukan Ustaz. “Semoga Allah memelihara dan melindungi Ustaz selalu,” kata anak kepada pasangan, Jamaliah Rejab, 54, dan Ishak Darus, 77, itu.

Keluarga Ishak atau lebih dikenali sebagai Pak Aq, sebelum ini tinggal secara bersesak dalam sebuah rumah daif di Lorong Gedebang dekat Jalan Laaanggar, Alor Setar sejak sekian lama. Bagaimanapun, mereka berjaya dipujuk Ebit untuk berpindah ke kediaman baharu yang disewa oleh pend@kwah itu, yang lebih selesa terletak di Lorong Fajar, Jalan Sultanah di Alor Setar, Isnin lalu.

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Sumber: Berita Harian

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

via Era Kini



-----------------------------------------------------------------

Post a Comment

Previous Post Next Post