Sempadan negara dibuka. Mengejutkan Dr Noor Hisham bongkarkan yang sempadan negara bakal dibuka dan tak sangka ini yang akan terjadi selepas ini

Sempadan negara dibuka. Mengejutkan Dr Noor Hisham bongkarkan yang sempadan negara bakal dibuka dan tak sangka ini yang akan terjadi selepas ini

KERAJAAN akan meneliti pembukaan semula sempadan jika negara ini berterusan mencatatkan kes rendah sehingga 31 Ogos 2020. Menurut Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah, hal itu akan menjadi fokus seterusnya jika penularan tempatan berjaya dikawal.

Sempadan negara dibuka. Mengejutkan Dr Noor Hisham bongkarkan yang sempadan negara bakal dibuka dan tak sangka ini yang akan terjadi selepas ini
Sempadan negara dibuka. Mengejutkan Dr Noor Hisham bongkarkan yang sempadan negara bakal dibuka dan tak sangka ini yang akan terjadi selepas ini

“Mungkin kita boleh melihat kepada beberapa negara. Contohnya negara dalam status ‘green bubble’ dan mempunyai kesefahaman prosedur operasi standard (SOP). “Kemudian baru kita boleh laksanakan. Ini sesuatu yang kita perlu nilai semula dan beri perhatian dari semasa ke semasa,” ujarnya.

ARTIKEL MENARIK:Mengejutkan Dr Noor Hisham tiba tiba sebak dan menitiskan air mata. Tak sangka ini punca sebenar Dr Noor Hisham menangis ketika sidang media Covid 19 semalam

Tambah Dr Noor Hisham, pihaknya juga akan merujuk kepada indeks global Covid-19 dalam memperhalusi hal itu. Dalam sidang media sama, Dr Noor Hisham memberi bayangan sekiranya hal itu boleh dilakukan terlebih dahulu dengan negara-negara jiran.

“Pertama lihat indeks global, kedua lihat juga negara-negara jiran kita. Mungkin boleh mula berbincang dengan Singapura, Brunei dan Thailand. “Paling penting tentunya kesefahaman SOP antara dua negara,” ujarnya.

Pada Isnin, Dr Noor Hisham turut becakap mengenai usaha membuka semula sempadan kepada negara-negara yang menunjukkan rekod pemulihan Covid-19 yang baik. Namun katanya, ia kini masih lagi berada dalam fasa perbincangan. Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

sumber mstar

Ramai Pihak Tidak Setuju Bila Pkp Dilonggarkan. Sebenarnya Ini Punca Mengapa Pkp Di Malaysia Diberi Kelonggaran.

PUTRAJAYA: Malaysia berjaya memenuhi enam kriteria yang ditetapkan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) dalam menangani penularan COVID-19. Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, berkata antaranya ialah memperketatkan kawalan sempadan negara untuk mengelakkan kes import positif COVID-19.

“Kedua, negara berjaya mengawal pergerakan untuk mengurangkan kadar jangkitan dalam kalangan rakyat tempatan dan meningkatkan keupayaan fasiliti kesihatan. Selain itu keupayaan menjaga golongan berisiko seperti warga emas, pesakit yang dirawat serta orang kurang upaya turut dipertingkatkan, selain melaksanakan amalan normal baharu dalam kehidupan seperti tidak berkumpul, tidak bersalam, penjarakan sosial dan memakai penutup muka,” katanya.

Tambah Muhyiddin, kriteria keenam yang berjaya dipenuhi negara adalah pemerkasaan komuniti untuk menjaga kawasan yang tidak dijangkiti seperti zon hijau serta mengamalkan aktiviti normal baharu. “BEBERAPA minggu lalu, kita bimbang jangkitan ini (Covid-19) berlaku kenaikan tinggi.

“Disebabkan itu kita meminta penangguhan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) untuk beberapa minggu,” kata Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah. Bagaimanapun, beliau berkata, negara kini berada dalam fasa pemulihan berbanding ketika tempoh pelaksanaan PKP di peringkat awal dan berharap ia semakin baik.

“Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) memberikan nasihat (kepada kerajaan) sebelum tindakan seterusnya. Tujuan utama kita untuk melandaikan lekuk jangkitan dan kita berjaya melakukannya serta membuat langkah mengekang sejak awal lagi,” katanya pada sidang media harian Covid-19 di Putrajaya, hari ini.

Beliau berkata, keputusan kerajaan melonggarkan PKP fasa empat seperti diumumkan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin disebabkan kejayaan semua pihak melandaikan jangkitan Covid-19. Katanya, pada awal pelaksanaan tiada impak ekonomi berlaku dan keputusan terbaharu dibincangkan secara kolektif oleh semua pihak terbabit.

COVID-19: Enam kriteria tentukan PKP sambung atau tidak

KUALA LUMPUR: Enam kriteria utama perlu diambil kira untuk menentukan sama ada Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) disambung atau tidak. Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah, berkata bagaimanapun pihaknya hanya memberi pandangan, sumber diperlukan dan data kepada Perdana Menteri sebelum PKP diputuskan bersambung atau tidak.

“Kriteria pertama ialah kawalan sempadan yang penting untuk mengelakkan kes import berlaku dan perkara ini kita belajar daripada negara lain. Kriteria kedua, kawalan pergerakan untuk memastikan tiada rakyat tempatan dijangkiti dan pentingnya untuk rakyat berada di rumah.

“Kriteria ketiga pula adalah berkenaan peningkatan fasiliti kesihatan, manakala kriteria keempat ialah keperluan menjaga golongan berisiko seperti warga emas, pesakit yang dirawat serta orang kurang upaya,” katanya.

Dr Noor Hisham berkata, kriteria kelima pula adalah mengenai mengadaptasi normal baharu dalam kehidupan seperti tidak berkumpul, tidak bersalam, penjarakan sosial dan memakai pelindung muka yang perlu dilakukan masyarakat hari ini. Kriteria keenam ialah pemerkasaan komuniti yang penting untuk menjaga kawasan yang tidak dijangkiti seperti zon hijau serta mengamalkan aktiviti normal baharu,” katanya.

Sumber Bharian 


Loading...
loading...

Terkini 8 Jun Kes Positif Covid 19 Paling Terendah Setakat Ini. Hanya 7 Kes Dicatatkan. Dr Noor Hisham Dedahkan Ini Puncanya.

Sebentar tadi, Kementerian Kesihatan Malaysia mendedahkan sebanyak 7 kes baru dilaporkan hari ini (8 Jun 2020) menjadikan jumlah keseluruhan kes setakat ini kepada 8329 kes. 2 kes import dan 5 kes tempatan. Manakala 6 pesakit di Unit Rawatan Rapi. Tiada pemergian baru menjadikan jumlah pemergian sebanyak 117 kes. 20 kes telah pulih menjadikan jumlah pesakit yang telah discaj dan sembuh sepenuhnya adalah sebanyak 6694 kes.

Sebentar tadi, Kementerian Kesihatan Malaysia mendedahkan sebanyak 19 kes baru dilaporkan hari ini (5 Jun 2020) menjadikan jumlah keseluruhan kes setakat ini kepada 8266 kes. Manakala 5 pesakit di Unit Rawatan Rapi (1 pesakit memerlukan alat bantuan pernafasan).

1 kes pemergian baru menjadikan jumlah pemergian sebanyak 116 kes.  kes telah pulih menjadikan jumlah pesakit yang telah discaj dan sembuh sepenuhnya adalah sebanyak 6610 kes.

7 KES IMPORT, 12 TEMPATAN, 3 BUKAN WARGANERA, 9 WARGANEGARA.

Terkini 4 Jun Kes Positif Covid 19 Naik Balik Sebanyak 277 Kes Baru Dan 28 Kes Pulih. Akhirnya Dr Noor Hisham Tampil Bersuara Lantang Dedahkan Puncanya.

Sebentar tadi, Kementerian Kesihatan Malaysia mendedahkan sebanyak 277 kes baru dilaporkan hari ini (4 Jun 2020) menjadikan jumlah keseluruhan kes setakat ini kepada 8,247 kes. Manakala 6 pesakit di Unit Rawatan Rapi (2 pesakit memerlukan alat bantuan pernafasan).

Tiada kes pemergian baru menjadikan jumlah pemergian kekal sebanyak 115 kes. 28 kes telah pulih menjadikan jumlah pesakit yang telah discaj dan sembuh sepenuhnya adalah sebanyak 6,559 kes.

SUMBER : Lobak Merah via apampink



-----------------------------------------------------------------

Post a Comment

Previous Post Next Post