Mengejutkan Dr Noor Hisham tiba tiba sebak dan menitiskan air mata. Tak sangka ini punca sebenar Dr Noor Hisham menangis ketika sidang media Covid 19 semalam

Mengejutkan Dr Noor Hisham tiba tiba sebak dan menitiskan air mata. Tak sangka ini punca sebenar Dr Noor Hisham menangis ketika sidang media Covid 19 semalam

Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah menjadi individu yang paling diingati sepanjang tahun ini. Kehadiran beliau sering ditunggu-tunggu setiap hari untuk mengumumkan perkembangan terkini COV1D-19 di Malaysia.

Mengejutkan Dr Noor Hisham tiba tiba sebak dan menitiskan air mata. Tak sangka ini punca sebenar Dr Noor Hisham menangis ketika sidang media Covid 19 semalam
Mengejutkan Dr Noor Hisham tiba tiba sebak dan menitiskan air mata. Tak sangka ini punca sebenar Dr Noor Hisham menangis ketika sidang media Covid 19 semalam

Rata-rata rakyat Malaysia kagum dengan beliau dalam menangani kris1s COV1D-19 yang melanda bukan sahaja Malaysia malah dunia. Setiap hari, tanpa rasa jemu beliau akan menjawab soalan dari wartawan ketika sidang media dijalankan.

ARTIKEL MENARIK:Tiba tiba Tan Sri Muhyiddin bersemuka dgn Agong. Akhirnya perbincangan mereka dapat dibongkarkan. Tak sangka ini yang telah dibincangkan

Lebih mengagumkan, setia di soalan dijawab dengan lancar dan difahami oleh semua orang. Namun pada hari ini, sedikit berbeza dari sidang media sebelumnya. Tanpa sedar, beliau bercakap dengan nada seb4k dan menit1skan air mata di hadapan media.

Video di hujung article

Dalam video yang dimuatnaik oleh Berita TV9 itu , Dr Noor Hisham mengucapkan selamat tinggal kepada rakan seperjuangannya, Datuk Dr Rohaizat bin Yon. Bermula 10 Jun 2020, Datuk Dr Rohaizad, Timbalan Ketua Pengarah Kesihatan (Perubatan) kerana bersara wajib setelah berkhidmat selama 35 tahun.

Ketika menutup ucapannya, Dr Noor Hisham  mengucapkan jutaan terima kasih kepada Dr Rohaizad kerana komitmen yang diberikan dalam bersama-sama menentaangg wab4k COV1D-19. Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Sumber: Berita TV9

Sumber: murai.my/ Metro Kini

Covid 19 Masuk Malaysia. Tak Sangka Akhirnya Dr Noor Hisham Bongkarkan 3 Faktor Utama Yang Bermula Sebelum Covid 19 Mula Menular Di Malaysia

KUALA LUMPUR: ‘Wabak’ COVID-19 di negara ini sudah bermula sejak Disember 2019 dengan tiga fokus utama diberi perhatian. Menurut Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah, perkara pertama adalah mengenali virus tersebut terutamanya selepas China mengeluarkan urutan genom yang dikesan di Wuhan.

Ia disusuli dengan memperbaiki perkhidmatan Kementerian Kesihatan (KKM) walaupun sebelum ini sudah berpengalaman menangani pelbagai wab4k. “Dalam perancangan kami (KKM), kita gunakan ilmu yang kita ada iaitu ilmu kesihatan awam, kalau kita nak Iawan, kita perlu kenal siapa tersebut.

“Pertama menerusi urutan genom yang didedahkan oleh kerajaan China. Kedua, kita lihat pada kesihatan awam, kita ada pengalaman tetapi pengalaman tersebut memberi kita ruang dan peluang untuk perbaiki kesaIahan dan tambah baik respon kita kepada viirus baharu ini.

“Ketiga, kita lihat pada kekangan di KKM. Sejak Julai menerusi perkongsian saya di Twitter, saya menjelaskan KKM kekurangan kakitangan, peralatan dan h0spital ses4k,” ujarnya. Justeru, jelasnya beberapa perancangan sudah dilakukan termasuk memindahkan beberapa jabatan yang tidak berkenaan dengan COVID-19 ke hospitaI daerah bagi melancarkan proses rawatan selain wab4k tersebut.

Dalam pada itu, Dr Noor Hisham turut menjelaskan kerjasama antara pihak swasta membantu KKM melaawan pandemik ini secara terperinci. Ia terutamanya selepas KKM menyedari kekurangan kemudahan selepas kemudahan sedia ada terpksa dibahagikan mengikut keperluan.

Beliau berkata demikian dalam program Temu Minda KKMM yang dihoskan oleh Menteri Komunikasi dan Multimedia, Datuk Saifuddin Abdullah pada malam Rabu.

Sumber : awani


Loading...
loading...

Perdana Menteri Dengar Hujahan Penjawat Awam. Tak Sangka Dr Noor Hisham Bongkarkan Kesudian Tan Sri Muhyiddin Mendengar Dan Ambil Tindakan Dgn Hujahan Penjawat Awam

Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah menzahirkan ucapan terima kasih kepada Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin atas kesudian beliau mendengar hujah dari penjawat awam. Susulan itu, keputusan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) bagi memutuskan rantaian jngkitan C0VlD-19 dilakukan berlandaskan Akta 342.

“Walaupun berlakunya peralihan kerajaan ketika tempoh melawaan pandemik ini, kami di Kementerian Kesihatan (KKM) tetap melaksanakan tugas kami. “Kami terus memantau data dan merancanakan strategi bagi mengawalan penuIaran C0VlD-19.

“Pada hari pertama Tan Sri Muhyiddin Yasssin memulakan tugas, beliau sudah memanggil saya untuk berbincang tentang perkembangan pndemik ini.“Apa yang penting adalah kami berjaya meyakinkan beliau untuk mengambil tindakan yang tidak pernah dilakukan dalam sejarah negara ini mengikut Akta 342 dan saya juga ingin mengucapkan terima kasih kepada beliau atas kesudian mendengar hujah kami,” jelasnya.

Pada masa sama, Dr Noor Hisham sekali lagi menegaskan setiap keputusan yang dicapai oleh KKM adalah berlandaskan data dan fakta. Beliau berkata demikian dalam program Temu Minda KKMM yang dihoskan oleh Menteri Komunikasi dan Multimedia, Datuk Saifuddin Abdullah pada malam Rabu.

Sumber: Awani

Terkini 8 Jun Kes Positif Covid 19 Paling Terendah Setakat Ini. Hanya 7 Kes Dicatatkan. Dr Noor Hisham Dedahkan Ini Puncanya.

Sebentar tadi, Kementerian Kesihatan Malaysia mendedahkan sebanyak 7 kes baru dilaporkan hari ini (8 Jun 2020) menjadikan jumlah keseluruhan kes setakat ini kepada 8329 kes. 2 kes import dan 5 kes tempatan. Manakala 6 pesakit di Unit Rawatan Rapi. Tiada pemergian baru menjadikan jumlah pemergian sebanyak 117 kes. 20 kes telah pulih menjadikan jumlah pesakit yang telah discaj dan sembuh sepenuhnya adalah sebanyak 6694 kes.

Sebentar tadi, Kementerian Kesihatan Malaysia mendedahkan sebanyak 19 kes baru dilaporkan hari ini (5 Jun 2020) menjadikan jumlah keseluruhan kes setakat ini kepada 8266 kes. Manakala 5 pesakit di Unit Rawatan Rapi (1 pesakit memerlukan alat bantuan pernafasan).

1 kes pemergian baru menjadikan jumlah pemergian sebanyak 116 kes.  kes telah pulih menjadikan jumlah pesakit yang telah discaj dan sembuh sepenuhnya adalah sebanyak 6610 kes.

7 KES IMPORT, 12 TEMPATAN, 3 BUKAN WARGANERA, 9 WARGANEGARA.

Terkini 4 Jun Kes Positif Covid 19 Naik Balik Sebanyak 277 Kes Baru Dan 28 Kes Pulih. Akhirnya Dr Noor Hisham Tampil Bersuara Lantang Dedahkan Puncanya.

Sebentar tadi, Kementerian Kesihatan Malaysia mendedahkan sebanyak 277 kes baru dilaporkan hari ini (4 Jun 2020) menjadikan jumlah keseluruhan kes setakat ini kepada 8,247 kes. Manakala 6 pesakit di Unit Rawatan Rapi (2 pesakit memerlukan alat bantuan pernafasan).

Tiada kes pemergian baru menjadikan jumlah pemergian kekal sebanyak 115 kes. 28 kes telah pulih menjadikan jumlah pesakit yang telah discaj dan sembuh sepenuhnya adalah sebanyak 6,559 kes.

SUMBER : Lobak Merah

Dr Noor Hisham Bongkarkan Berita Baik Bahawa PKPB Boleh Ditamatkan. Tapi Ada Syaratnya. Tak Sangka Ini Syaratnya Untuk Tamatkan PKPB.

PUTRAJAYA: Penguatkuasaan Akta Pencegahan dan Pengawalan Penya-kit Berjngkit 1988 (Akta 342) perlu dilanjutkan bagi membolehkan pemantauan dan pengawasan berterusan dilaksanakan jika lebih banyak sektor ekonomi dibuka kelak.

Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah, berkata jika rakyat terus patuh kepada prosedur operasi standard (SOP) yang ditetapkan, ketika itu barulah kerajaan bersedia dengan strategi keluar untuk menamatkan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) Bersyarat (PKPB).

“Jika kita kekal mendapat satu atau dua digit yang rendah (kes baharu) dan tiada peningkatan kes mendadak pasca Aidilfitri, maka kita rasa kita perlu membuka lagi sektor ekonomi yang lain, namun ia memerlukan kawalan. Jika kita keluar dari strategi keluar, maka akan tiada kawalan langsung.

Gambar fail menunjukkan pelanggan berbaris menunggu giliran dan mematuhi penjarakkan sosial untuk masuk ke premis perniagaan, iaitu antara SOP PKPB.

“Sekarang kawalan ini bergantung kepada Akta 342, antaranya membabitkan kawalan sempadan dan penjaran sosial, yang mana kuasa pelaksanaannya diturunkan kepada Angktan Tntera Malaysia, PoIis Diraja Malaysia dan Jabatan Sukarelawan Malaysia.

“Jika semua sektor dibuka dan pemantauan kita berjalan dengan baik, kita masih kekalkan dua atau satu digit, maka kita bersedia untuk strategi keluar. Inilah yang kita katakan ‘soft landing’, iaitu supaya rakyat patuh SOP,” katanya pada sidang media hariannya, di sini hari ini.

PKP berkuat kuasa mulai 18 hingga 31 Mac lalu di seluruh negara bagi mengekang penularan COVlD-19, antaranya meliputi larangan menyeluruh pergerakan dan perhimpunan ramai di seluruh negara termasuk aktiviti keagamaan, sukan, sosial dan budaya.

Ia kemudian dilanjutkan sehingga 14 April, disusuli lanjutan sehingga 28 April dan kemudian sehingga 12 Mei. PKPB pula dilaksanakan dari 4 hingga 12 Mei yang membenarkan beberapa sektor ekonomi beroperasi semula, tertakluk kepada prosedur operasi standard (SOP) ditetapkan Kementerian Kesihatan (KKM), selain orang ramai dibenarkan bergerak melebihi radius 10 kilometer dari kediaman masing-masing. Ia kemudian dilanjutkan empat minggu lagi sehingga 9 Jun ini.

SUMBER : BHARIAN ONLINE, teh o ais media via apampink



-----------------------------------------------------------------

Post a Comment

Previous Post Next Post