Rentas negeri tanpa syarat lepas 9 Jun. Tak sangka akhirnya terbongkar keputusan akhir undian MKN buat untuk rakyat

Rentas negeri tanpa syarat lepas 9 Jun. Tak sangka akhirnya terbongkar keputusan akhir undian MKN buat untuk rakyat

Fasa Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) yang dilaksanakan kini banyak memberi kelonggaran kepada rakyat berbanding PKP yang dilaksanankan sebelum ini. Namun apakah yang diharapkan akan diputuskan selepas berakhirkan fasa ini selepas 9 Jun ini?

Rentas negeri tanpa syarat lepas 9 Jun. Tak sangka akhirnya terbongkar keputusan akhir undian MKN buat untuk rakyat
Rentas negeri tanpa syarat lepas 9 Jun. Tak sangka akhirnya terbongkar keputusan akhir undian MKN buat untuk rakyat

Melalui undian yang dilakukan oleh Majlis Keselamatan Negara (MKN) menerusi aplikasi Telegram pada Selasa mendapati rata-rata rakyat Malaysia mengundi kerajaan membenarkan semula rentas negeri seperti sedia kala. Daripada 222,500 responden, 64 peratus mengundi kebenaran rentas negeri dan 57 peratus membuat pilihan supaya membenarkan semua aktiviti keagamaan.

ARTIKEL MENARIK:Perutusan Khas Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin. Tak sangka akhirnya DS Ismail Sabri bongkarkan sesuatu tentangnya

Ini diikuti dengan 35 peratus memilih agar sektor pendidikan beroperasi semula seperti biasa. Sebanyak 34 peratus memilih untuk membenarkan aktiviti melibatkan penjaja, pasar minggu, pasar tani, pasar malam dan perkhidmatan gunting rambut.

Dalam pada itu, aktiviti hiburan dan riadah seperti panggung wayang, karaoke, muzium, taman tema meraih sebanyak 12 peratus. Manakala aktiviti seni kreatif yang melibatkan penggambaran, rakaman filem, drama dan dokumentari hanya mendapat 10 peratus undian.Paling bagus sekali apabila aktiviti perjuuudian di undi paling sedikit dengan hanya memungut 3 peratus.

Pergerakan Rentas Negeri Dibenarkan Semula. Akhirnya Setelah Mendapat Undian Ramai Ini Aktiviti Yang Diharap Dpat Dilonggarkan Selepas Habis Tempoh PKPB.

MAJORITI rakyat Malaysia berharap pergerakan rentas negeri akan dilonggarkan semula selepas 9 Jun ini. Dapatan itu berdasarkan pungutan suara oleh Majlis Keselamatan Negara (MKN) menerusi aplikasi Telegram pada Selasa yang mendapati

orang ramai mahu supaya pergerakan merentas negeri dibenarkan semula. Ini kerana, daripada lapan pilihan peraturan yang diberikan, kebenaran rentas negeri paling banyak mendapat jumlah undian iaitu 64 peratus daripada lebih 222,500 responden.

Berdasarkan daripada pungutan suara yang dibuat oleh Majlis Keselamatan Negara (MKN) menerusi aplikasi Telegram, orang lebih memilih supaya pergerakan merentas negeri dibenarkan semula. Berdasarkan daripada pungutan suara yang dibuat oleh Majlis Keselamatan Negara (MKN) menerusi aplikasi Telegram, orang lebih memilih supaya pergerakan merentas negeri dibenarkan semula.

Ini diikuti dengan aktiviti keagamaan yang mana sebanyak 57 peratus membuat pilihan supaya larangan melakukan aktiviti keagamaan dibenarkan semula. Manakala aktiviti pendidikan juga menjadi tumpuan rakyat Malaysia yang mana sebanyak 35 peratus memilih agar sektor pendidikan beroperasi semula seperti biasa selepas 9 Jun kelak.

Setakat ini, aktiviti pengajaran dan pembelajaran (PdP) di semua kampus Institusi Pengajian Tinggi (IPT) perlu dilaksanakan secara dalam talian hingga 31 Disember ini. Manakala keputusan pembukaan semula sekolah masih sedang dalam tempoh perincian oleh pihak-pihak tertentu bagi melihat sama ada ia wajar dibuka semula dalam masa terdekat atau sebaliknya.


Loading...
loading...

Untuk pilihan jawapan perniagaan tanpa premis iaitu melibatkan penjaja, pasar minggu, pasar tani, pasar malam, sebanyak 34 peratus memilih supaya ia dibenarkan semula.

Perkhidmatan gunting rambut juga memperoleh 34 peratus jumlah undian dan ia merupakan pilihan kelima tertinggi dalam peraturan yang ingin dilonggarkan oleh rakyat Malaysia. Dalam pada itu, aktiviti hiburan dan riadah seperti panggung wayang, karaoke, muzium, taman tema meraih sebanyak 12 peratus.

Ia diikuti dengan aktiviti seni kreatif iaitu melibatkan penggambaran, rakaman filem, drama dan dokumentari yang mana hanya mendapat 10 peratus undian yang berkemungkinan melibatkan pemain industri penggambaran.

Bagaimanapun, Mesyuarat Khas Menteri-Menteri mengenai Pelaksanaan PKP pada Selasa telah membuat keputusan untuk membenarkan pengambaran filem bermula 10 Jun 2020. Ingin diingatkan kepada semua yang terlibat dalam aktiviti penggambaran filem untuk mematuhi SOP yang telah ditetapkan.

Penjarakan sosial serta kebersihan diri harus diamalkan pada setiap masa. Terakhir sekali yang paling mendapat jumlah undian sedikit dalam pungutan suara MKN itu ialah aktiviti perjudian yang mana cuma sebanyak tiga peratus sahaja dikumpulkan.

PKPB: Boleh Rentas Negeri Untuk Urusan Akad Nikah, Sesi Foto Pra Perkahwinan

Alhamdulillah, berita baik buat pasangan yang ingin berkahwin! Semenjak PKPB dilaksanakan, ramai yang mengalami kesulitan untuk berkahwin kerana terpaksa melakukan akad nikah menerusi online. Namun hari ini, Menteri Kanan Keselamatan memaklumkan bahawa rentas negeri untuk tujuan akad nikah dan aktiviti untuk mengambil foto pra perkahwinan dibenarkan.

Tidak lebih 20 orang dalam satu majlis. Untuk sesi foto pra perkahwinan, jurugambar dibenarkan untuk mengambil gambar pasangan pengantin di mana-mana lokasi yang dipilih. Walaubagaimanapun, dalam situasi ini, pihak pengantin perlu mematuhi SOP iaitu tidak membenarkan lebih 20 orang dalam satu aktiviti atau urusan majlis. Malah, jarak sosial juga perlu dipatuhi ketika urusan majlis berlangsung. Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Sumber : trending sangat

Pkpb Akan Ditamatkan Kalau Rakyat Patuhi 2 Syarat Ini. Akhirnya Dr Noor Hisham Bersuara Lantang Bongkarkan Syaratnya Kalau Nak Pkpb Ditamatkan.

Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) hanya akan disyorkan kepada kerajaan untuk ditamatkan berdasarkan dua faktor yang perlu diambil kira. Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) berkata, keputusan tersebut adalah berpandukan kepada pematuhan SOP oleh rakyat tempatan dan bukan warganegara terutamanya pekerja asing.

Kedua-dua perkara tersebut perlu se1ring sebelum KKM bersetuju untuk menamatkan PKPB dan membawa perkara tersebut kepada kerajaan untuk membuat keputusan. Adakah KKM akan syorkan PKPB ditamatkan? 

1. Rakyat tempatan patuh SOP. 2. Bukan warganegara terutama pekerja asing tidak patuh SOP. (Masalah tempat penginapan/ruang sempit). Kedua-duanya perlu seiring. Ini yang kita perlu lihat sblm buat keputusan. Selain itu, KKM turut akan mengesyorkan kepada kerajaan untuk memberi kelonggaran kepada rakyat dalam sektor lain seperti sukan dan pendidikan.

Namun, keputusan ini akan dibuat sekiranya dalam tempoh satu minggu lagi kes tempatan kekal pada angka satu atau dua digit. KKM akan syorkan kepada kerajaan beri kelonggaran kpd sektor lain spt sukan dan pendidikan jika dalam tempoh seminggu lagi kes tempatan libatkan rakyat tempatan kekal satu atau dua digit

Berdasarkan data perbandingan kes harian Covid-19 (ditolak kes import, kes warga asing di depoh tahanan dan warga asing dalam komuniti) berbanding unjuran pemodelan pada 21 Mei mendapati wabak Cov-19 akan berakhir pada 14 Julai depan.

Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah berkata, ia akan berlaku sekiranya rakyat terus mematuhi prosedur operasi standard (SOP) yang ditetapkan. “Unjuran kes harian penularan tempatan melibatkan rakyat negara ini adalah sejajar dengan pemodelan yang diramal oleh Institut Kesihatan Negara (NIH),

Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM),” katanya.Menurutnya, unjuran tersebut menggambarkan impak positif tindakan yang telah diambil kerajaan selain pematuhan rakyat terhadap SOP.“ KKM ingin mengucapkan tahniah kepada seluruh rakyat Malaysia kerana memberi kerjasama kepada kerajaan untuk mencapai pencapaian ini bagi membendung penularan Cov-19,” katanya.

Beliau berkata, masyarakat harus kekal waspada dan terus patuh kepada SOP serta saranan yang ditetapkan bagi memastikan tiada peningkatan kes Cov19 dalam kalangan masyar4kat setempat. “Hari ini merupakan hari ke-29 sejak penguatkuasaan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) dilaksanakan pada 4 Mei lalu dan kerajaan telah membenarkan pembukaan beberapa sektor ekonomi secara terkawal dan berhati-hati dengan pelbagai SOP diperkenalkan,” katanya.

Sementara itu, berdasarkan data bilangan kes baharu, kes tertinggi direkodkan di Melaka dengan 13 kes membabitkan kes import. Selangor merekodkan 11 kes baharu termasuk tujuh kes import dan Kuala Lumpur juga mencatatkan 11 kes baharu dengan enam kes import.

Selain itu Negeri Sembilan merekodkan dua kes penularan tempatan manakala Sabah satu kes. Pada perkembangan sama, tiga kluster telah tamat di mana tiada lagi kes aktif direkodkan. Ia melibatkan Kluster Madrasah Ayer Merbau(41 kes), Kluster Kampung Baru (24 kes) dan Kluster Malayan Mansion (13 kes).Jadi kita berdoa bahawa PKPB dapat ditamatkan. Tolong patuhi arahan kerajaan sekarang.

Sumber : Siakap Keli via apampink



-----------------------------------------------------------------

Post a Comment

Previous Post Next Post