Wanita ini sah positif Covid 19 gara gara tersentuh baju yang dibasuh di dobi. Tak sangka 13 orang pekerja dobi tersebut rupa rupanya telah sama dijangkiti Covid 19

Wanita ini sah positif Covid 19 gara gara tersentuh baju yang dibasuh di dobi. Tak sangka 13 orang pekerja dobi tersebut rupa rupanya telah sama dijangkiti Covid 19

Seorang petugas kedai dobi di China dipercayai dijangkiti COVID-19 melalui pakaian yang tercemar dengan virus itu. Menurut Mirror UK, seorang ahli epidemiologi dari China, Wu Zunyou berkata, Badan Pencegahan dan Pengawalan Penyakit negara itu sedang meneliti kes pekerja tersebut yang berlaku di bandar Shulan di Timur Laut China.

Wanita ini sah positif Covid 19 gara gara tersentuh baju yang dibasuh di dobi. Tak sangka 13 orang pekerja dobi tersebut rupa rupanya telah sama dijangkiti Covid 19
Wanita ini sah positif Covid 19 gara gara tersentuh baju yang dibasuh di dobi. Tak sangka 13 orang pekerja dobi tersebut rupa rupanya telah sama dijangkiti Covid 19

Wanita berusia 45 tahun itu dilaporkan mempunyai kontak rapat dengan beberapa pengunjung dari Rusia sekitar 8 hingga 30 April. Wanita itu dipercayai menjangkitkan wabak itu kepada suami, tiga adik-beradik perempuan dan beberapa saudaranya yang lain.

ARTIKEL MENARIK:Nurse Hamil 4 Bulan Pergi Buat Selamanya Gara Gara Dijangkiti Covid 19. Tak Sangka Ini Keadaan Mengejutkan Jururawat Sebelum Beliau Pergi Buat Selamanya

Menurut pakar dari National Health Commission and Chinese Center for Disease Control and Prevention pula, mereka mendapati sekurang-kurangnya satu kluster dengan 13 orang pesakit dijangkiti wanita berkenaan. Biarpun belum jelas sejauh mana COVID-19 boleh tersebar melalui pakaian, pakar menasihatkan orang ramai agar tetap teliti menjaga kebersihan pakaian.

Orang ramai disarankan menggunakan sabun basuhan yang mengandungi peluntur untuk mematikan kuman serta merendam pakaian dalam air bersuhu 60 hingga 90°C (140–194°F). Pun begitu, teknik basuhan itu haruslah dilakukan setelah mempertimbangkan tatacara penjagaan pakaian terlibat.

Sumber: Mirror UKMedical News TodayWHO

Nurse Hamil 4 Bulan Pergi Buat Selamanya Gara Gara Dijangkiti Covid 19. Tak Sangka Ini Keadaan Mengejutkan Jururawat Sebelum Beliau Pergi Buat Selamanya

Besar peng0rbanan dan jasa barisan kakitangan kesihatan ketika ini. Disaat orang lain disuruh duduk di rumah tetapi merek bertungkus lumus bergadai nyawa untuk memastikan pes4kit-pes4kit segera pulih dan mengawal virus pandemik ini dari terus merebak.

Namun kita lihat tiada satu pun yang mengeluh tentang kerja mereka, cuma hanya sesekali mereka luahkan rasa kesal dengan sikap segelintir masyarakat yang mengambil mudah untuk terus berada di rumah. Banyak sudah kita lihat di luar negara, doktor dan jururawat yang telah pergi buat selamanya akibat dijangkiti COVID-19.

Terbaru melalui perkongsian yang dibuat oleh salah seorang pengguna Twitter, seorang jururawat di Indonesia yang sedang hamil 4 bulan pergi buat selamanya kerana COVID-19. Video turut dimuat naik ketika jururawat tersebut dipindahkan ke wad dan menggunakan bantuan pernafasan.

Frontliner tersebut yang hamil 4 bulan juga didakwa telah dibawa ke unit rawatan rapi (ICU) susulan keadaannya yang semakin kritikaI. Dalam video tersebut, dapat dilihat rakan sekerjanya yang berada di tempat itu menangis sehingga terduduk mengenangkan rakan sejawat mereka tumb4ng dij4ngkiti pendemik.

Video yang berdurasi 52 saat itu berlatarbelakangkan suara perakam yang turut sama menangis mengenangkan kondisi frontliner wanita tersebut. Perawat RS Royal Surabaya, positif Covid-19 & kondisi hamil 4 bulan, saat ini sudah menggunakan Respirator… Mohon doa untuk ibu dan calon bayi


Loading...
loading...

Perawat RS Royal Surabaya, positif Covid 19 & kondisi hamil 4 bulan, saat ini sudah menggunakan Respirator… Mohon doa untuk ibu dan calon bayi… Sudah menghadap yang Kuasa.

Menurut daripada laporan sumber juga, petugas kesihatan itu serta kandungannya tidak dapat diseIamatkan dan telah pun pergi buat selamanya. Tumbangnya seorang frontliner bermakna risiko untuk petugas kesihatan turut sama dijangkiti amatlah tinggi kerana berhadapan dengan beribu lagi pes4kit yang positif wabak ini.

Semoga peng0rbanan yang dilalui petugas itu dibalas dengan syurga buatnya kelak. ‘” Allah ampun kan lah d0sanya, kau terimalah Amalannya. Engkau tempat kan lah org yang beriman.” – komen dari saIah seorang warganet

Perkongsian tersebut telah mendapat perhatian warga media sosiaI dan rata-rata turut bersedih dengan apa yang berlaku. Sememangnya virus ini adalah perkara yang serius, jangan ambil mudah saranan yang telah di tetapkan oleh pihak kerajaan dan Kementerian Kesihatan Malaysia.

Perawat RS Royal Surabaya, positif Covid 19 & kondisi hamil 4 bulan, saat ini sudah menggunakan Respirator… Mohon doa untuk ibu dan calon bayi.. Pelepasan alm Ari Puspita Sari. S. Kep.Ns. diantara rekan2 para medis, selamat jalan Pahlawanku, Insyah Allah Surga menantimu

Mengejutkan 317 Kanak Kanak Termasuk 22 Bayi Positif Covid 19. Tak Sangka Rupa Rupanya Ini Puncanya.

Pengacara Iesya Toh berkongsi maklumat akan j4ngkitan w4bak Covi1d-19 terhadap kanak-kanak di Malaysia yang sehingga kini mencecah angka 317 kes termasuk 22 b4yi. Menurut info, Selangor mencatatkan bilangan kes paling tinggi iaitu 48 kes.

“Bagi ibubapa yg mempunyai anak kecil & baby, pls read this! Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) melahirkan kebimbangan terhadap golongan beri1siko seperti warga emas dan kanak-kanak yang mungkin dijangk1iti Cov1id-19 ketika musim perayaan Aidilfitri.

“317 kanak-kanak termasuk 22 bayi positif Cov1id-19. Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) memaklumkan terdapat 317 kes positif Covi1d-19 dalam kalangan kanak-kanak 12 tahun ke bawah sehingga hari ini. Selangor mencatatkan bilangan kes positif Cov1id-19 tertinggi dalam kalangan kanak-kanak bawah 12 tahun iaitu 77 kes, diikuti Negeri Sembilan (48), Johor (46), Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dan Putrajaya (28) serta Sabah (26),” kongsinya menyampaikan informasi.

Menurut sumber, terdapat satu pemergian dilaporkan dan menjadikan jumlah kumulatif kes pemergian Cov1id-19 di Malaysia kekal sebanyak 113 kes. Malah, terdapat 17 kes baharu yang dilaporkan dengan lima kes adalah dalam kalangan bukan warga negara Malaysia.

Sumber : http://transformasi.pw/ Oh MyMedia via Era Kini

-----------------------------------------------------------------

Post a Comment

Previous Post Next Post