Terkini dibenarkan untuk beraya pada Hari Raya Aidilfitri. Akhirnya Ismail Sabri bongkar syarat mengejutkan untuk rakyat Malaysia sambut perayaan yang bakal tiba

Terkini dibenarkan untuk beraya pada Hari Raya Aidilfitri. Akhirnya Ismail Sabri bongkar syarat mengejutkan untuk rakyat Malaysia sambut perayaan yang bakal tiba

Tinggal beberapa hari sahaja lagi umat Islam di seluruh dunia akan menyambut hari raya Aidilfitri. Namun disebabkan dengan wab4k pandem1k yang melanda berkemungkinan sambutan perayaan ini akan menjadi sedikit berbeza dari tahun sebelumnya.

Terkini dibenarkan untuk beraya pada Hari Raya Aidilfitri. Akhirnya Ismail Sabri bongkar syarat mengejutkan untuk rakyat Malaysia sambut perayaan yang bakal tiba
Terkini dibenarkan untuk beraya pada Hari Raya Aidilfitri. Akhirnya Ismail Sabri bongkar syarat mengejutkan untuk rakyat Malaysia sambut perayaan yang bakal tiba

Sebelum ini Menteri Kanan (Kluster Keselamatan), Datuk Ismail Sabri mengumumkan sempena perayaan Aidilfitri dibenarkan menyambut tidak lebih 20 orang tetamu dalam satu-satu masa dan rentas negeri masih tidak dibenarkan. Namun menerusi Harian Metro sebenar tadi, Datuk Ismail Sabri

ARTIKEL MENARIK:Rakyat excited hanya 16 kes baru Covid 19 semalam tak sangka akhirnya Dr Noor Hisham lantang bersuara dedahkan sesuatu. Semalam paling rendah sejak pelaksanaan PKP

dilaporkan mengeluarkan kenyataan hanya 20 individu sehari dibenarkan untuk menziarah hanya pada hari pertama Aidilfitri, Pesta Kaamatan dan Hari Gawai. Menteri Kanan (Keselamatan), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, ia juga terhad kepada ahli keluarga terdekat sahaja dan tidak melebihi 20 orang dalam satu hari.

“Tidak boleh melebihi 20 orang pada 1 hari…tidak ada hari raya ke-2, ke-3, sampai ke hari ke-30,” katanya pada sidang media hari ini. “Bagaimanapun, jumlah 20 orang itu diambil kira ikut saiz rumah. “Katakan rumah flat berukuran 600 kaki persegi.

“20 orang dalam satu masa mungkin terlalu ramai dan tidak boleh lakukan penjarakkan sosial dalam rumah tersebut. “Mungkin lima orang (empat kali), tetapi maksimumnya tetap 20 orang dalam satu hari tersebut,” katanya dalam Sidang Media Harian PKP hari ini.

Tambahnya lagi tetamu yang datang ziarah Aidilfitri digalakkan untuk memakai penutup hidung dan mulut serta melakukan penjarakkan sosial. Selain itu beliau turut mengingatkan orang ramai untuk perlu menjaga disiplin diri dan cuba elak dari bertemu ramai orang.

“Saya ingin ingatkan bila kita kenalkan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) adalah untuk kita kekal berada di rumah untuk elak diri dari bertembung dengan orang ramai. Walaupun sudah longgar untuk beraya tetapi kita sendiri perlu disiplin untuk elak jumpa ramai orang,” katanya.

Rasanya setiap individu haruslah bertanggungjawab menjaga diri sendiri dalam situasi sekarang ini. Terpulang pada masing-masing jika masih belum bersedia terima tetamu dan menziarahi boleh gantikan dengan panggilan video sebagai pengganti diri.

Ziarah Raya Keluarga Dalam Negeri Dibolehkan, Tapi Terhad 20 Orang Dalam Satu-Satu Masa

TERDAHULU, Perdana Menteri di satu Perutusan Khas baru-baru ini memaklumkan bahawa rakyat Malaysia tidak dibenarkan merentas sempadan negeri untuk tujuan berhari raya tetap tidak dibenarkan. “Minta maaflah banyak-banyak dan saya juga mohon ampun,”

“Perjalanan balik kampung merentas sempadan negeri untuk tujuan berhari raya tetap tidak dibenarkan,” umum Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dalam Perutusan Khas Perdana Menteri hari ini.

Tambahnya lagi, beliau memahami perasaan ramai pihak yang agak sedih kerana tidak dapat balik berhari raya di kampung bersama keluarga. “Bersabarlah, bila keadaan sudah pulih sedikit masa lagi, saudara-saudari bolehlah balik ke kampung halaman, menziarahi ibu bapa dan sanak-saudara,” tambahnya.

Dalam masa sama, Muhyiddin menasihatkan, perayaan tetap boleh disambut bersama jiran-jiran terdekat di sekitar kediaman dengan mengikuti garis panduan kesihatan yang telah ditetapkan. “Tapi ini tidak bermakna kita tidak boleh menyambut perayaan Aidilfitri, Pesta Keamatan dan Hari Gawai.

“Ziarah dibenarkan dalam kalangan jiran terdekat dan keluarga yang tinggal dalam negeri yang sama dengan had maksimum 20 orang pada satu-satu masa yang sama. “Jadi tidak perlulah buat jamuan besar-besaran atau rumah terbuka,” tambahnya lagi.

Muhyiddin turut menasihatkan agar rakyat tetap mematuhi prosedur operasi standard (SOP) kesihatan yang ditetapkan iaitu jaga jarak sosial, memakai penutup muka dan hidung serta amalan kebersihan diri. Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Sumber: RTM , Siakap Keli


Loading...
loading...

PKP Disambungkan Sampai 9 Jun 2020. Tapi Tak Sangka Ada Berita Baik Untuk Hari Raya Walaupun Rentas Negeri Tidak Dibenarkan.

Jika diteliti, pasti ramai rakyat yang sangat mengharapkan ia tidak lagi dilanjutkan selepas memasuki hari ke-53 pelaksanaan PKP hari ini dan ingin kembali kepada kehidupan normal, namun kerajaan pastinya akan membuat keputusan tepat berdasarkan situasi semasa kes COV-19 di negara ini.

Ini bukan soal main-main atau remeh. Ia soal mengutamakan nyawa dan ekonomi

Jadi, satu keputusan tepat perlu dibuat kerajaan atas nasihat Kementerian Kesihatan (KKM). Jika kita takut ekonomi terus merudum, maka PKP tidak perlu dilanjutkan. Tapi apa yang lebih penting sekarang ialah nyawa rakyat. Jangan sampai negara kita mengalami keadaan seperti di Jerman dan Hokkaido, Jepun yang dilanda gelombang kedua COV-19 gara-gara menamatkan ‘lockdown’ terlalu awal.

Untuk rekod, pelaksanaan PKP untuk mengekang penularan COV-19 kini sudah pun di fasa keempat yang akan tamat pada 12 Mei ini dan pada masa sama, kerajaan turut mengumumkan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) bermula 4 Mei yang memberi kelonggaran kepada beberapa sektor ekonomi untuk beroperasi.

Kita juga mungkin boleh berbangga apabila setakat semalam, angka-angka COV-19 adalah memberangsangkan apabila seramai 88 pesakit dibenarkan keluar hospital, menjadikan keseluruhan kes pulih sebanyak 4,864 kes iaitu 74.43 peratus daripada jumlah keseluruhan kes positif iaitu 6,535 kes.

Selain itu, tiada pemergian baharu direkodkan dalam tempoh dua hari berturut-turut dengan angka pemergian kekal pada 107. Petanda positif ini dijangka meratakan lengkungan dan seterusnya negara kita kini memasuki fasa pemulihan. Sejak penularan wab4k ini, kedengaran ramai yang merungut kerana dihalang masuk ke pasar raya, akhirnya pulang dengan ‘tangan kosong’ disebabkan hanya tidak memakai penutup hidung dan mulut.

Pasar raya diakui memainkan peranan penting dalam pencegahan COV19

Boleh dilihat hampir kesemua pasar raya ketika musim PKP ini mewajibkan pelanggan untuk memakai penutup hidung dan mulut selain diperiksa suhu badan. Menjawab persoalan itu, Menteri Kanan (Keselamatan), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob mengulas tidak menjadi kesalahan jika ada yang tidak memakai penutup hidung dan mulut dan pengurusan mana-mana premis tidak boleh menghalau pelanggan yang tidak memakainya.

Tidak memakai penutup hidung dan mulut di tempat awam bukan kesalahan mengikut Akta Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 1988 (Akta 342) ketika PKP, sehingga menyebabkan seseorang itu boleh ditahan atau didenda.

Jadi tanamlah ‘normal baharu’ itu dalam diri ketika keluar dari rumah, walaupun perkara itu bukan satu syarat wajib untuk orang ramai memakainya, namun ini adalah sesuatu yang digalakkan ketika berada di kawasan tumpuan awam bagi mengelak jangkitan COV19.

Perutusan khas Perdana Menteri 10/5/2020

Perdana menteri kongsi berita baik, Malaysia di tangga ke 4 dari segi tahap puas hati rakyat dalam tangani Covid19 dari seluruh negara di dunia. Perdana menteri juga ucap terima kasih kepada semua rakyat Malaysia dari Perlis ke Sabah kerana disiplin yang tinggi semasa PKP.

Kerana tahap displin yang tinggi, banyak zon kembalik menjadi zon hijau dimana tiada kes covid terbaru. Sekarang cuma 4 kawasan berstatus merah. Perdana Menteri menasihatkan supaya yang berada di kawasan hijau tidak alpa kerana covid19 adalah musuh tersembunyi.

Malaysia masih belum berjaya sepenuhnya PKP disambung.

“Atas nasihat Kementerian Kesihatan (KKM) dan Majlis Keselamatan Negara (MKN), saya ingin mengumumkan PKPB yang berkuatkuasa hingga 12 Mei 2020 akan disambung lagi sehingga 9 Jun 2020 iaitu selama empat minggu lagi. “Ini bermakna semua peraturan dan SOP sepanjang PKPB ini dikekalkan hingga 9 Jun 2020,” kata beliau.

Sambutan Hari Raya bagi dalam daerah yang sama

Demi menjaga keselamatan, tidak dibenarkan perjalanan merentas sempadan untuk balik beraya. Tapi masih boleh menyambut raya jika di kawasan sama negeri dan berdekatan tetapi perlulah membersihkan semula rumah dan mengikut SOP yang ditetapkan. Had Maksima 20 orang pada satu-satu masa. Tidak perlu buat rumah terbuka dan berkumpul terlalu ramai. SOP solat Jumaat dan berjemaah sedang diperhalusi.

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

via apampink


-----------------------------------------------------------------

Post a Comment

Previous Post Next Post