Gara gara buka tempat simpan pesakit covid 19 yang telah pergi habis 15 orang penduduk terkena jangkitan. Tak sangka betapa cepatnya virus ni merebak.

Gara gara buka tempat simpan pesakit covid 19 yang telah pergi habis 15 orang penduduk terkena jangkitan. Tak sangka betapa cepatnya virus ni merebak.

Seperti yang kita tahu, jika seseorang itu pergi disebabkan Covid-19 mereka akan ada prosedur khas cara kendalikan manusia yang pergi. Salah satunya dia akan dibalut dan di spray dengan nyah kuman.

Gara gara buka tempat simpan pesakit covid 19 yang telah pergi habis 15 orang penduduk terkena jangkitan. Tak sangka betapa cepatnya virus ni merebak.
Gara gara buka tempat simpan pesakit covid 19 yang telah pergi habis 15 orang penduduk terkena jangkitan. Tak sangka betapa cepatnya virus ni merebak.

Baru-baru ini, dilaporkan 15 orang penduduk di Kampung Jati Mukim Waru, Sidoarjo, Indonesia disahkan positif Covid-19 gara-gara ada yang membuka tempat simpan orang yang dijangkiti.

ARTIKEL MENARIK:Terbaru 317 kanak kanak bersama 22 bayi yang positif covid 19. Rupa rupanya ini puncanya yang ramai tak tahu.

Keluarganya yang dijangkiti virus itu, degil dan mereka ingkar dengan prosedur yang ditetapkan. Menerusi laporan Detik News, Gabenor Jawa Timur, Khofifah Indar Parawansa rasa kecewa dengan kejadian yang berlaku itu. Sumber: Detik News

Menurut Khofifah, keluarga itu membuka tempat simpan dan mandikan sasaran itu sendiri tanpa mengikut prosedur. Pemangku Bupati Sidoarjo, Nur Ahmad Syaifuddin memberitahu dia menerima maklumat tentang kes ini agak lewat dan sememangnya ia berlaku disebabkan kecuaian.Sumber: Detik News

Selepas kejadian itu, pasukan petugas perubatan telah melakukan ujian swab ke atas keluarga dan juga penduduk kampung di situ. Akibat daripada kes ini, 15 orang telah dijangkiti dan mereka terpaksa menjalani kuarantin yang sangat ketat.. Kesian apalah nasib dorang ni…

Gara Gara Ingkar Arahan PKP Terkini 7 Sekeluarga Disahkan Positif Covid 19. Akhirnya Terbongkar Rupanya Ini Yang Terjadi.

Pegawai pencegahan COV1D-19 Kota Solo, Ahyani berkata, keluarga itu terdiri daripada usia dua hingga 58 tahun. “Keluarga ini dijangkiti daripada bapa berusia 58 tahun yang bersolat tarawih di masjid. “Ujian swab test menunjukkan semua mereka positif apabila ketua keluarga itu mula mengalami gejala.

“Saringan kontak rapat mendapati enam ahli keluarganya turut positif dan menunjukkan gejala,” katanya. Menurutnya, dia mengesyaki jangkitan itu daripada bapa yang menunaikan solat tarawih di masjid. Keluarga itu diIaporkan dirawat di Hspital Bung Karno dan pihak berkuasa kini sedang mengesan punca penuIaran wabak di masjid dan kontak rapat lelaki itu.

Sebelum ini, Majlis Ulama Indonesia (MUI) mengeluarkan fatwa supaya masyarakat beragama Islam di negara itu tidak menunaikan solat di masjid termasuk solat Jumaat dan tarawih. Bagaimanapun, arahan itu tidak dihiraukan penduduk setempat menyebabkan penularan wabak itu di Indonesia semakin membimbangkan.

Sumber:BH

Pesakit Covid 19 Yang Telah Sembuh Jangan Buat Hubungan Bersama Selama 1 Bulan. Akhirnya Pakar Tampil Bongkarkan Puncanya Yang Ramai Tak Tahu.

MEREKA yang baru saja pulih daripada jangkitan Cov1d-19 tidak digalakkan untuk melakukan hubungan bersama selama 30 hari kerana bimbang virus itu boleh disebarkan melalui hubungan bersama. Kebimbangan timbul setelah virus Covid-19 ditemui pada air mni seorang lelaki yang pernah dijangkiti virus tersebut.

Susulan itu, seorang pakar perubatan di Jabatan Kawalan Penyqkit Thailand berkata pasangan perlu menunggu selama 30 hari sebelum melakukan hubungan bersama. Veerawat Manosutthi memetik kajian di China yang memberi amaran air mni dapat membawa virus dan orang ramai harus mengelak melakukan hubungan bersama dan berciuman jika mereka dijangkiti Covid-19.

Malah, dia turut menasihatkan pasangan perlu memakai kndom semasa melakukan hubungan bersama selepas 30 hari sebagai langkah berjaga-jaga. Saintis di China melakukan kajian terhadap 38 pesakit yang terkena virus itu dengan 15 daripadanya masih di hospital manakala 23 sudah sembuh.

Kajian mendapati bahawa enam lelaki menghidap Sars-Cov-2, yang menyebabkan koronavirus mempunyai virus tersebut dalam air mni mereka. Malah saintis turut berpendapat virus itu boleh hidup lebih lama daripada yang dijangkakan dan dapat disebarkan melalui hubungan bersama . – Dailystar

Artikel Lain: Jangan rentas negeri, patuh SOP PKPB

KUALA LUMPUR: Jangan sekali-kali terlintas di fikiran untuk cuba merentas negeri tanpa kebenaran kerana tindakan anda itu boleh berakhir dengan dihukum mengikut Akta Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berj4angkit 1988 atau Akta 342.

Tambahan pula ketika ini sekatan jalan raya di plaza tol seluruh negara mula dilaksanakan dan orang ramai diharap dapat memberi kerjasama sepenuhnya dengan mematuhi arahan serta prosedur operasi standard (SOP) yang ditetapkan sepanjang Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB).

Semalam, Menteri Kanan (Kluster Keselamatan) Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, Polis Diraja Malaysia (PDRM) telah mengenakan 144 sekatan jalan raya rentas sempadan negeri di seluruh negara dan menahan 44 individu atas kesalahan ingkar SOP.

Walaupun ramai menanggung rindu setelah lama tidak berjumpa keluarga di kampung sejak PKP fasa pertama dilaksanakan 18 Mac lepas, apatah lagi dengan sambutan Hari Raya Aidilfitri tidak lama lagi, perlu diingat bahawa percubaan merentas negeri bukan sahaja boleh menyebabkan individu dikenakan tindakan malahan mungkin menyumbang risiko kepada keluarga masing-masing.

Larangan rentas negeri itu bukan saja-saja hendak dilaksanakan, tetapi tujuannya adalah untuk mengelakkan penularan wabak COV1D-19. Sebelum ini, kerajaan membenarkan pasangan suami isteri yang tinggal berjauhan untuk melakukan perjalanan rentas negeri bagi membolehkan mereka berjumpa dengan keluarga, namun bagi golongan bujang kelonggaran itu masih belum dapat diberikan.

Walaupun tidak dapat bersua muka, bersyukurlah masih ada teknologi seperti laman media sosial dan aplikasi panggilan video yang boleh digunakan sebagai pengganti diri yang setidak-tidaknya dapat mengubat kerinduan kepada keluarga.

Hari ini adalah hari ke-12 PKPB dilaksanakan sejak 4 Mei lepas, dan jumlah kes positif COV1D-19 di Malaysia ialah 6,855 kes dengan 112 pemergian. Memetik kenyataan Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah, usaha pemurnian data-data berkaitan COV1D-19 sudah dijalankan dan satu sistem pangkalan data dikenali ‘eCOVID’ telah dibangunkan. Menerusi sistem itu, pengumpulan data daripada lapangan dapat dijalankan dengan lebih berkesan, cepat dan tepat.

— BERNAMA

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Sumber : tranformasi. pw


Loading...
loading...

Mengejutkan Ini Yang Terjadi Pada 500 Kenderaan Yang Degil Nak Balik Kampung Rentas Negeri Dan Ingkar Arahan PKPB. Tak Sangka Ini Tindakan Yang Akan Dikenakan Pada Mereka.

PUTRAJAYA – Tindakan kompaun akan dikenakan ke atas pemandu yang masih berdegil ingkar larangan rentas negeri sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB). Menteri Kanan (Keselamatan), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, masih terdapat individu yang ingkar larangan berkenaan dengan memberi pelbagai alasan untuk pulang ke kampung.

“Mesyuarat hari ini memutuskan tindakan kompaun boleh dimulakan oleh pihak polis. “Saya harap tidak perlu sampai kompaun. Duit bayar kompaun boleh bayar benda lain. Patuh setiap arahan kerajaan,” katanya pada Sidang Media (Non-Health) selepas

Mesyurat Khas Menteri-Menteri Mengenai Pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan di sini hari ini. Beliau berkata, semalam pihak polis masih menggunakan budi bicara dan amaran apabila kira-kira 500 kenderaan yang cuba merentasi negeri dengan alasan balik kampung diarahkan berpatah balik.

“Sekatan telah bermula dan tindakan telah diambil. “Sebanyak 146 sekatan jalan raya rentas sempadan negeri dilakukan dan sebanyak 238,500 kenderaan telah diperiksa,” katanya. “Mereka yang ditahan kerana cuba merentas negeri

(di seluruh negara) untuk balik kampung, sudah diarah berpatah balik. “(Keadaan ini) apabila ramai yang ditahan nak balik kampung, seolah-olah menunjukkan tidak berminat mematuhi prosedur operasi standard (SOP) yang ditetapkan kerajaan,” katanya.

Jangan rentas negeri tanpa alasan munasabah: KPN

TERDAHULU, Ketua Polis Negara Tan Sri Abdul Hamid Bador mengingatkan orang ramai untuk tidak melakukan pergerakan rentas negeri selepas kebenaran perjalanan selama hari empat hari sejak 7 Mei lepas tamat hari ini.

Beliau berkata bermula esok, orang ramai yang ingin melakukan pergerakan rentas negeri perlu mempunyai alasan munasabah serta mendapat kebenaran pihak polis terlebih dahulu. “Sekiranya masih ada keperluan oleh sesiapa untuk membuat pergerakan rentas negeri maka alasannya mestilah munasabah seperti menziarahi pemergian ahli keluarga terdekat.

“Bagi tujuan sebegini, maka kebenaran polis mestilah diperoleh terlebih dahulu,” katanya ketika dihubungi Bernama hari ini. Pada Jumaat, Menteri Kanan (Kluster Keselamatan) Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob dilapor sebagai berkata pergerakan rentas negeri selepas 10 Mei memerlukan kebenaran daripada polis dan hanya kes kecemasan akan dibenarkan.

Ismail Sabri berkata individu yang memerlukan kebenaran pergerakan itu boleh memohon di balai polis berhampiran. Dalam pada itu, Abdul Hamid berkata polis percaya tempoh empat hari pergerakan rentas negeri yang dibenarkan memadai untuk menyatukan keluarga yang terpisah sejak pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).

“Kebenaran rentas negeri ini adalah untuk mengurangkan beban psikologi mereka yang terpisah dengan ahli keluarga sejak pelaksanaan PKP mulai 18 Mac lepas,” katanya. Beliau juga menjelaskan bahawa jadual pergerakan yang disusun selama empat hari adalah bagi mengelak berlaku kesesakan di jalan raya.

“Ia juga dibuat bagi membolehkan polis merekodkan data-data pergerakan… data pergerakan rentas negeri ini amat berguna bagi tujuan pengesanan kontak sekiranya ada terkesan COVID-19,” katanya. Bernama hari ini melaporkan bahawa pergerakan rentas negeri yang dibenarkan, memasuki hari keempat dan terakhir, dengan rata-rata perjalanan melibatkan pergerakan dari Selangor, Negeri Sembilan dan Terengganu lancar dan trafik adalah terkawal.

Sumber: Harian Metro via Era Kini



-----------------------------------------------------------------

Post a Comment

Previous Post Next Post