Covid 19 semakin serius. Akhirnya Dr Noor Hisham tampil bersuara lantang mengenai Covid 19 yang semakin serius di Malaysia

Covid 19 semakin serius. Akhirnya Dr Noor Hisham tampil bersuara lantang mengenai Covid 19 yang semakin serius di Malaysia

Menerusi sidang media hari ini, Dr Noor Hisham Abdullah memaklumkan bahawa pandemik C0vid-19 ini dilihat semakin serius dan masih jauh dari berakhir. Beliau berkata sedemikian semasa membentangkan angka kes positif dan orang yang telah pergi buat selamanya C0vid-19 di seluruh dunia.

Covid 19 semakin serius. Akhirnya Dr Noor Hisham tampil bersuara lantang mengenai Covid 19 yang semakin serius di Malaysia
Covid 19 semakin serius. Akhirnya Dr Noor Hisham tampil bersuara lantang mengenai Covid 19 yang semakin serius di Malaysia

“Berdasarkan laporan daripada Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), sebanyak 5, 559, 130 kes C0vid-19 telah dicatatkan di seluruh dunia sehingga 26 Mei 2020, daripada jumlah ini sebanyak 348, 610 kes orang yang telah pergi buat selamanya dilaporkan setakat ini.

ARTIKEL MENARIK:Mengejutkan Profesor ini bongkarkan covid 19 lebih sukakan lelaki berbandiang wanita. Rupanya ini puncanya yang ramai tak tahu.

“Pandemik ini dilihat semakin serius dan masih jauh dari berakhir. Setakat ini, negara Malaysia telah menyumbang kepada 0. 14% daripada jumlah keseluruhan kes Covid-19 di seluruh dunia,” katanya. Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! Jom Like Page Kami Juga Di Facebook

Sumber: RTM

Sumber : SIAKAP KELI/Media Kini

Mengejutkan Profesor Ini Bongkarkan Covid 19 Lebih Sukakan Lelaki Berbandiang Wanita. Rupanya Ini Puncanya Yang Ramai Tak Tahu.

Seorang Profesor Imunologi di Universiti Oxford, Philip Goulder menjelaskan teorinya bahawa pandemik C0vid-19 lebih ‘menyukai’ lelaki berbanding wanita kerana imuniti wanita terhadap v1rus lebih kuat. “Tindak balas imunisasi seorang wanita terhadap vksin dan jangktan biasanya lebih agresif dan lebih efektif dibandingkan lelaki.”

Seperti dilaporkan BBC Indonesia yang dipetik Harian Metro, kadar pemergian wanita dan lelaki yang dijangkiti C0vid-19 menunjukkan perbezaan ketara. HaI ini jelas dibuktikan di Amerika Syarikat bahawa kadar pemergian untuk pesakit lelaki adalah dua kali ganda berbanding wanita.

Manakala, di Eropah pula, 69 peratus dari semua pemergian akibat pandemik itu juga adalah lelaki. Pola sama dapat dilihat di China dan juga di negara lain. “Salah satu penyebbnya kerana wanita memiliki dua kromsom X, manakala lelaki hanya memiliki satu. Virus ini pula tertarik dengan protein dan dikodkan pada krom0som X.

“Oleh itu, sel pertahanan pada tubuh wanita mengandungi dos protein dua kali ganda lebih banyak berbanding lelaki menjadikan sistem imun mereka lebih kuat.” Selain itu, faktor perbezaan gaya hidup juga mempengaruhi antibodi tuboh. Kebanyakan perkok adalah dari kalangan lelaki

Contoh terdekat adalah di China iaitu lebih 50 peratus lelaki negara itu merokk berbanding lima peratus wanita. Jadi, kemungkinan untuk perokk lebih cepat pergi kerana mereka terdedah dengan risiko penyakit jantng, pru-pru krnik dan knsr.

Sebagai info, setakat ini lebih 5.3 juta penduduk dunia telah pun dijangkiti Covid-19 dan turut mengrbnkan 340,000 orang. Dari jumlah itu, Amerika Syarikat merekodkan jumlah jangkitan tertinggi iaitu hampir 1.6 juta kes, diikuti lebih 300,000 kes di Rusia dan Brazil.

Sumber:cari


Loading...
loading...

Dijangka Kes Covid 19 Akan Meningkat Mendadak Pada Esok Dan Lusa. Akhirnya Dr Noor Hisham Tampil Bersuara Lantang Bongkarkan Puncanya.

Ketua Pengarah Kesihatan Dr Noor Hisham Abdullah berkata pihaknya menjangkakan jumlah kes baru Covi1d-19 akan lebih tinggi pada dua hari akan datang kerana proses pemeriksaan yang berterusan di tiga depoh imigresen.

“Setakat ini kami telah memeriksa tiga (depoh imigresen) iaitu depoh Bukit Jalil, Semenyih dan Sepang. “Kami masih menunggu (beberapa) hasilnya, ujian telah dilakukan, kami menunggu hasilnya dalam masa 24 jam ke depan ini.

“Jadi hari ini, esok dan lusa, kami menjangkakan peningkatan kes,” kata Noor Hisham pada sidang media Kementerian Kesihatan di Putrajaya hari ini. Beliau menjelaskan kluster jangkitan di depoh imigrasi telah diasingkan dan mereka yang diuji positif Cov1id-19 telah dihantar ke hospital untuk dikuarantin.

Noor Hisham turut memaklumkan daripada 66 kes positif yang dikesan dalam kluster depoh imigresen Semenyih, hanya seorang sahaja warganegara Malaysia yang merupakan kakitangan pentadbiran di depoh itu.

Ketika Kementerian Kesihatan sedang memeriksa semua orang di depoh imigresen, sama ada mereka yang ditahan atau kakitangan dan pegawai depot, Noor Hisham berkata pihaknya berjaya mengenal pasti seorang kakitangan pentadbiran yang positif Cov1id-19.

Bagaimanapun, kata Noor Hisham KKM masih belum pasti sama ada kakitangan pentadbiran itu dijangki1ti Covi1d-19 daripada tahanan di depoh atau daripada masyarakat di luar. Walau apa pun, jelasnya, KKM akan melakukan pemeriksaan terhadap keluarga kakitangan tersebut serta pengesanan kes aktif untuk kontak rapat dan yang berkaitan dengan staf pentadbiran itu.

Usah bimbang, depoh imigresen terasing, terkawal – KP Kesihatan

Orang ramai tidak perlu bimbang dengan peningkatan kes Cov1id-19 yang dikesan di tiga Depoh Tahanan Imigresen (DTI) kerana DTI merupakan tempat yang terasing daripada masyarakat umum dan dikawal oleh pihak berkuasa, kata Ketua Pengarah Kesihatan Dr Noor Hisham Abdullah.

Beliau berkata Kementerian Kesihatan (KKM) akan terus bekerjasama dengan pihak Jabatan Imigresen Malaysia, Polis Diraja Malaysia dan agensi lain kerajaan bagi pengurusan kes Covi1d-19 yang melibatkan DTI. Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Sumber : MV

Mengejutkan PM Jalani Kuarintin Selama 14 Hari Mulai Hari Ini Kerana Pegawainya Positif Covid 19. Tak Sangka Ini Puncanya.

Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin menjalani kuarantin di rumah selama 14 hari bermula petang ini. Pejabat Perdana Menteri dalam satu kenyataan berkata salah seorang pegawai yang menghadiri mesyuarat pasca Kabinet di pejabatnya telah disahkan positif COVID-19.

“YAB Perdana Menteri telah mempengerusikan mesyuarat pasca-Kabinet di Pejabat Perdana Menteri pada hari Khamis, 20 Mei 2020. Seorang pegawai yang hadir pada mesyuarat tersebut telah disahkan positif COVID-19. YAB Perdana Menteri telah menjalani ujian saringan COVID-19 pagi tadi dan disahkan negatif.

“Walau bagaimanapun, menurut Perintah Pengawasan dan Pemerhatian bagi Kontak Covid-19 (Seksyen 15(1) Akta 342), YAB Perdana Menteri perlu menjalani kuarantin di rumah selama 14 hari mulai petang ini,” memetik kenyataan itu.

Selain Muhyiddin, semua ahli mesyuarat tersebut juga telah diarahkan agar menjalani ujian saringan dan kuarantin di rumah masing-masing selama 14 hari bermula hari ini. Kenyataan itu turut memaklumkan bahawa setiap mesyuarat yang diadakan di Pejabat Perdana Menteri mengamalkan penjarakan sosial dan penjagaan kesihatan yang ketat pada setiap masa.

Semoga PM kita selamat sentiasa. Aminn

via Era Kini



-----------------------------------------------------------------

Post a Comment

Previous Post Next Post