Lelaki China Terkini Maut Akibat Virus Hantavirus. Apakah Itu Hantavirus ?

Lelaki China Terkini Maut Akibat Virus Hantavirus. Apakah Itu Hantavirus ?

Belum reda tentang Covid-19 di dunia, terkini seorang lelaki China meninggal dunia akibat virus Hantavirus. Apakah itu hantavirus? Tak sangka. Baca selanjutnya.

Lelaki China Terkini Maut Akibat Virus Hantavirus. Apakah Itu Hantavirus ?
Lelaki China Terkini Maut Akibat Virus Hantavirus. Apakah Itu Hantavirus ?

Hantavirus Adalah Virus Berasal Dari Tikus
Ketika penularan pandemik COVID-19 menurun di China, seorang rakyat negara itu dilaporkan maut akibat hantavirus yang juga satu lagi jenis penyakit berjangkit.

ARTIKEL MENARIK: Kerja 35 Hari Stay Hospital Lawan Covid-19. Doktor Muda Meninggal Dunia. Ini Puncanya.
Loading...

Menurut agensi berita Anadolu yang memetik laporan akhbar tempatan harian China, The Global Times, semalam, mangsa adalah lelaki berasal dari wilayah barat daya Yunnan.
“Seorang lelaki dari Wilayah Yunnan meninggal dunia ketika dalam perjalanan pulang ke Wilayah Shandong untuk bekerja, di dalam sebuah bas disewa pada Isnin lalu,” ciap akhbar itu.
Tambahnya, 32 lagi penumpang bas itu kemudian menjalani saringan kesihatan, namun maklumat mengenai keputusan ujian terbabit tidak dinyatakan.
Penyakit bawaan virus itu kali pertama dilaporkan di Amerika Syarikat (AS) pada 1993 di mana ia dipindahkan kepada manusia oleh tikus.
Menurut Pusat Pencegahan dan Kawalan Penyakit berpangkalan di AS, pemindahan virus itu daripada manusia kepada manusia tidak pernah ditemui kecuali di Argentina pada 1996 apabila wujud pandangan bahawa ‘hantavirus di Amerika Selatan boleh dipindahkan daripada manusia kepada manusia’.
Perkembangan baharu itu berlaku ketika seluruh dunia sedang bergelut untuk membasmi wabak COVID-19.
Berbanding COVID-19 yang mempunyai simptom seperti batuk, demam dan kesukaran bernafas, jangkitan hantavirus dalam badan akan mengakibatkan kelesuan, sakit otot serta sakit kepala. – BERNAMA
Tanda & Gejala Hantavirus
Disebabkan bilangan kecil kes Hantavirus (HPS), “masa inkubasi” tidak diketahui secara positif. Walau bagaimanapun, atas dasar maklumat yang terhad, nampaknya gejala mungkin timbul antara 1 dan 8 minggu selepas terdedah kepada air kencing, najis, atau air liur tikus yang dijangkiti.
Gejala Awal Hantavirus
Gejala awal termasuk keletihan, demam dan sakit otot, terutamanya dalam kumpulan otot besar-paha, pinggul, belakang, dan kadang-kadang bahu. Gejala-gejala ini adalah universal.
Mungkin juga sakit kepala, pening, menggigil, dan masalah perut, seperti mual, muntah, cirit-birit, dan sakit perut. Kira-kira separuh daripada semua pesakit HPS mengalami gejala ini.
Gejala Akhir Hantavirus
Empat hingga 10 hari selepas fasa awal penyakit, gejala lewat HPS muncul. Ini termasuk batuk dan sesak nafas, dengan sensasi, sebagai seorang yang selamat tinggal meletakkannya, “… ketat di sekeliling dada saya dan bantal di atas muka saya” sebagai paru-paru mengisi dengan cecair.
Adakah Penyakit Hantavirus Ni Boleh Bawa Kematian?
Ya. HPS boleh membawa maut. Ia mempunyai kadar kematian sebanyak 38%.
Di Mana Hantavirus Mula Ditemui?
Kes-kes jangkitan hantavirus manusia berlaku secara sporadis, biasanya di kawasan luar bandar di mana hutan, ladang, dan ladang menawarkan habitat yang sesuai untuk tuan rumah tikus virus itu.
Kawasan di sekitar rumah atau kerja di mana tikus boleh hidup (sebagai contoh, rumah, bangsal, bangunan luar, dan bangsal) adalah tapak yang berpotensi di mana orang mungkin terdedah kepada virus itu. Di AS dan Kanada, hantavirus Sin Nombre bertanggungjawab untuk kebanyakan kes jangkitan hantavirus. Hos dari virus Sin Nombre adalah tikus rusa (Peromyscus maniculatus), yang terdapat di seluruh AS dan Kanada barat dan tengah.
Beberapa hantavirus lain mampu menyebabkan jangkitan hantavirus di Amerika Syarikat. Hantavirus New York, yang dibawa oleh tetikus berkaki putih, dikaitkan dengan kes-kes HPS di Amerika timur laut.
Loading...
loading...

Hantavirus Black Creek, yang dibawa oleh tikus kapas, didapati di Amerika Syarikat tenggara. Kes HPS telah disahkan di tempat lain di Amerika, termasuk Kanada, Argentina, Bolivia, Brazil, Chile, Panama, Paraguay, dan Uruguay.
Cara Rawatan Hantavirus
Tiada rawatan, penyembuhan, atau vaksin khusus untuk jangkitan hantavirus. Walau bagaimanapun, kita tahu bahawa jika individu yang dijangkiti diiktiraf lebih awal dan menerima rawatan perubatan di unit rawatan rapi, mereka mungkin lebih baik. Dalam rawatan intensif, pesakit diinterubasi dan diberikan terapi oksigen untuk membantu mereka melalui tempoh tekanan pernafasan yang teruk.
Yang lebih awal pesakit dibawa ke penjagaan intensif, lebih baik. Sekiranya pesakit mengalami kesusahan penuh, kemungkinan rawatan akan berkurangan.
Oleh itu, jika anda berada di sekitar tikus dan mengalami gejala demam, sakit otot dalam, dan sesak nafas yang teruk, berjumpa dengan doktor anda dengan serta-merta. Pastikan anda memberitahu doktor bahawa anda telah berada di sekitar tikus-ini akan memberi amaran kepada doktor anda untuk melihat dengan teliti mana-mana penyakit yang dibawa oleh tikus, seperti HPS.
Pencegahan Hantavirus
Menghapus atau meminimumkan hubungan dengan tikus di rumah, tempat kerja, atau tapak perkhemahan. Jika tikus tidak mendapati bahawa di mana anda berada adalah tempat yang baik untuk mereka, maka anda mungkin tidak dapat menghubungi mereka. Tutup lubang dan jurang di rumah atau garaj anda. Letakkan perangkap di dalam dan di sekeliling rumah anda untuk mengurangkan serangan tikus. Bersihkan apa-apa makanan yang mudah dibeli.
Keputusan penyelidikan terkini menunjukkan bahawa ramai orang yang sakit dengan HPS telah mengembangkan penyakit ini selepas mengalami hubungan yang kerap dengan tikus dan / atau kotoran mereka di sekitar rumah atau di tempat kerja. Sebaliknya, ramai orang yang sakit melaporkan bahawa mereka tidak pernah melihat tikus atau kotoran helikopter sama sekali. Oleh itu, jika anda tinggal di kawasan di mana pengangkut tikar dikenali untuk hidup, cuba untuk menjaga rumah, tempat percutian, tempat kerja, atau tapak perkemahan bersih.
BELAJAR SESUATU HARI INI ? KONGSIKAN MAKLUMAT HANTAVIRUS KEPADA RAKAN LAIN

-----------------------------------------------------------------

Post a Comment

Previous Post Next Post