Akhirnya Tertudvh Pertama Mengaku Tekap Tapak Kaki Zulf4rh4n Dengan Seter1ka Panas,Ini Pengakuan Yang Telah Dibuat

Akhirnya Tertudvh Pertama Mengaku Tekap Tapak Kaki Zulf4rh4n Dengan Seter1ka Panas,Ini Pengakuan Yang Telah Dibuat

Tertudvh pertama dalam kes kem4tian Pegawai Kadet Laut Universiti Pertahanan Malaysia (UPNM) ZuIfarhan Osman Zulkarnain, hari ini mengaku di Mhkamah Tinggi Kuala Lumpur bahawa dia telah menekap bahagian tapak kaki dan lutut mngsa menggunakan seterika wap.

Akhirnya Tertudvh Pertama Mengaku Tekap Tapak Kaki Zulf4rh4n Dengan Seter1ka Panas,Ini Pengakuan Yang Telah Dibuat
Akhirnya Tertudvh Pertama Mengaku Tekap Tapak Kaki Zulf4rh4n Dengan Seter1ka Panas,Ini Pengakuan Yang Telah Dibuat

Muhammad AkmaI Zuhairi, 23, turut mengakui bahawa ZuIfarhan menjrit keskitan, setiap kali dia ditekap dengan seterika wap dan mngsa juga tidak meIawan. Tertudvh berkata demikian ketika pemeriksaan balas oleh Timbalan Pendkwa Raya Julia Ibrahim semasa prsiding membeIa diri di hadapan Hakim Datuk Azman Abdullah.



ARTIKEL MENARIK: 'Kalau tahu perangai ko camni, tak hingin pinjam duit ko! Mengungkit!' - Si peminjam bengang member tuntut hutang selepas 2 tahun


Bagaimanapun dia tidak bersetuju dengan cadangan Julia, bahawa dia bukan hanya menekap seterika wap di dua bahagian itu, malah juga di bahagian lain. Kepada soalan Julia bahawa dia hanya menyapu losyen gamat pada Iuka yang diaIami ZuIfarhan sepanjang 23 hingga 26 Mei 2017, tertudvh berkata “Ya”.

Katanya, dia telah membawa ZuIfarhan ke Klinik As-Salam di Bandar Baru Bangi pada 27 Mei 2017, namun tidak membawanya ke Klinik UPNM, kerana ketika itu cuti semester.

” Semasa di klinik itu, saya, Muhammad Afif dan Abdoul Hakeem Mohd Ali (dua tertudvh) masuk sekali ke dalam bilik rwatan. Tiada surat daripada doktor untuk rujuk ZuIfarhan ke hospital,” katanya.

Kepada cadangan Julia bahawa terdapat 90 kesan ZuIfarhan dicucuh seterika dan dikatakan dia telah mencucuh ZuIfarhan dengan seterika wap sebanyak 18 kali, Muhammad AkmaI berkata “Tidak setuju”.

Muhammad AkmaI turut tidak bersetuju dengan cadangan Julia bahawa selain dirinya, empat lagi tertudvh lain iaitu Muhammad Azamuddin Mad Sofi, Muhammad Najib Mohd Razi, Muhammad Afif Najmudin Azahat dan Mohamad Shobirin Sabri juga menekap ZuIfarhan, menggunakan seterika berkaIi-kali secara bergiIir-giIir.

Julia: Sepanjang ZuIfarhan dicucuh dengan seterika, adakah kamu cuba untuk menghentikan perbuatan itu.

Muhammad AkmaI: Tidak hentikan.

Tertudvh juga mengakui sebagai pegawai kadet dan pelajar universiti itu, tndakan yang dilakukannya itu saIah dan tidak mengikut undang-undang.

Muhammad AkmaI berkata selepas ZuIfarhan mengaku bahawa dia mengambil komputer riba dan memohon maaf serta meminta sedikit masa untuk mengganti semula barangan tersebut, dia tidak membuat lporan kepada pihak atasan.

loading...

‘Pkul tak ada apa, curi kena buang’

Julia: Saya katakan kamu tak buat lporan sebab kamu tahu perbuatan kamu memkul ZuIfarhan adalah saIah dan akan diambil tndakan.

Muhammad AkmaI: Saya tak setuju. Kebiasaannya, di UPNM tak ada apa yang berlaku.

Julia: Jadi budaya disitu, pkul orang tak ada apa yang berlaku, curi komputer riba kena buang. Itu yang kamu maksudkan?

Muhammad AkmaI: Ya Yang Arif.

Semasa pemeriksaan semula oleh peguam Amer Hamzah Arshad yang mewakilinya, Muhammad AkmaI, menjelaskan dia membawa ZuIfarhan keluar dari UPNM untuk mendapatkan rwatan di klinik tersebut kerana ingin tahu keadaan Iuka di tubuh badan mngsa, sama ada terdapat jangkitan atau tidak.

Disoal Amer Hamzah adakah tertudvh ada memohon maaf kepada ZuIfarhan dan bagaimana keadaan mngsa ketika itu, tertudvh menjawab dia ada meminta maaf kepada ZuIfarhan kerana telah menggunakan seterika wap terhadap rakannya itu.

” Keadaan ZuIfarhan ketika itu baik dan Iukanya ada yang beransur pulih serta ada yang berair,” katanya.

Amer Hamzah: Boleh jelaskan kenapa kamu tidak setuju dengan cadangan pendkwaan bahawa kamu dan rakan-rakan melakukan cucuhan menggunakan seterika berulang kali secara bergilir-gilir?

Muhammad AkmaI: Sebab saya tak nampak mereka buat guna seterika. Selepas saya buat (tekap) saya pergi tandas dan keluar merkok.

Pada 31 Julai lepas, Mhkamah Tinggi di sini memerintahkan 18 pelajar UPNM membeIa diri terhadap pertudvhan membnuh, bersubahat membnuh dan mencderakan ZuIfarhan.

Perbicaraan di hadapan Hakim Azman bersambung esok.

Sumber : malaysiakini via Sinar Viral Network

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

-----------------------------------------------------------------

Post a Comment

Previous Post Next Post