Dibaling batu, suar. Penyokong Malaysia cede3ra termasuk patah tangan

Dibaling batu, suar. Penyokong Malaysia cede3ra termasuk patah tangan

Aksi pusingan kedua kelayakan Piala Dunia 2022/Piala Asia 2023 di Stadium Utama Gelora Bung Karno di Jakarta antara Indonesia dan Malaysia malam ini dicemari perga@duhan antara penyokong kedua-dua pasukan.

Dibaling batu, suar. Penyokong Malaysia cede3ra termasuk patah tangan
Dibaling batu, suar. Penyokong Malaysia cede3ra termasuk patah tangan

Dua penyokong Malaysia disahkan c3edera akibat i1nsiden penyokong Indonesia cuba meny3erang mereka dan terkena lontaran objek di Stadium Gelora Bung Karno, Jakarta, malam tadi.

ARTIKEL MENARIK: Tidak Pernah Merokok Dan Minum Arak, Satu Inci Pun Badannya Tidak Bertatoo. Ini Alasan CR7 Yang Bakal Buatkan Anda Doakan Hidayah Untuk Beliau


Seorang daripadanya patah tangan dipercayai akibat terja@tuh ketika cuba menyelamatkan diri dari serangan penonton tuan rumah.
Sumber memberitahu, m@angsa yang dikenali sebagai Izhar Atan kini mendapat rawatan lanjut di sebuah hospital di Jakarta.
Seorang lagi pula ce3dera di kepala dan belakang akibat terkena objek yang dibaling penyokong Indonesia. Dia bagaimanapun dikatakan hanya mendapat pesakit luar.
Sementara itu, ratusan penyokong Malaysia hanya dibenarkan keluar dari stadium kira-kira jam 12.45 tengah malam tadi selepas kawasan disitu disahkan selam@at.
Difahamkan, penyokong Indonesia yang berang dan kecewa dengan kekalahan skuad Garuda, bertindak menyerang penyokong Malaysia dengan merempuh kawasan tempat duduk mereka.

loading...
Menerusi rakaman video yang tersebar di media sosial, pihak berkuasa Indonesia dilihat cuba menghalang kedua-dua penyokong daripada berga@duh.
Video Player
00:00
00:12

Video yang viral tentang Ekor yang cedera terkena balingan Flare. Diharap beliau segera sembuh dan ekor lain pulang dengan selamat. Aminn.
Kita tidak perlu membalas dendam. Kita bangsa yang tolak gangsterism dalam bolasepak.
Menteri turut dis3erang
Sementara itu, Menteri Belia dan Sukan, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman yang turut menyaksikan perlawanan di Stadium Gelora mengesahkan penyokong Malaysia dise3rang objek keras.
“Objek besi, botol dan suar dicampak kepada kami beberapa kali. Terdapat juga beberapa penyokong Indonesia cuba mere3mpuh kawasan Malaysia dan perlawanan terpaksa dihentikan seketika.
“Saya dimaklumkan FAM (Persatuan Bola Sepak Malaysia) bahawa mereka akan membuat aduan rasmi kepada FIFA (Persekutuan Bola Sepak Antarabangsa).
“Saya juga akan membuat laporan rasmi kepada kerajaan Indonesia dan rakan sejawatan saya di sini,” katanya dalam kenyataan malam ini.
Syed Saddiq berkata, beliau bersama penyokong Malaysia masih berada di dalam stadium sementara menunggu keadaan reda.
“Kejadian ini amat meny3edihkan buat sukan bola sepak yang sepatutnya menjadi medium penyatuan. Saya berjanji akan menuntut keadilan bagi rakyat Malaysia.”
Perlawanan membabitkan Malaysia dan Indonesia sering “pa@nas”, antaranya pada aksi final pertama Piala AFF 2010 yang menyaksikan pemain Malaysia terpaksa menaiki kereta perisai Barracuda ke stadium dan pulang ke hotel.
Video Player
00:00
00:14

I1nsiden sama turut berulang pada temasya Sukan SEA 2011.
Malah, pada aksi Kejuaraan Bawah 19 tahun (B-19) 2018 di Indonesia, pemain negara dis3erang penyokong tuan rumah yang membaling botol minuman dan batu, selepas mereka tewas 3-2 menerusi penentuan sepakan penalti di peringkat separuh akhir.
Susulan itu, Setiausaha Agung Persatuan Sepak Bola Seluruh Indonesia, Ratu Tisha Destria memberi jaminan kese3lamatan kepada pasukan negara yang akan mendapat sambutan baik untuk mengharungi perlawanan di Stadium Gelora.
sumber: fmt, bharian  via tubeviral


-----------------------------------------------------------------

Post a Comment

Previous Post Next Post