‘Ini janji Allah, makcik redha…’ – Ibu Abdul Bari luah rasa syukur mayat Pok Rok akhirnya ditemui

‘Ini janji Allah, makcik redha…’ – Ibu Abdul Bari luah rasa syukur mayat Pok Rok akhirnya ditemui

“Ini janji Allah. Makcik reda dan bersyukur Allah mendengar doa kami supaya Abdul Bari ditemukan,” kata Masitah Awang, 60, ibu kepada mangsa lemas, Abdul Bari Asyraf Mohd, 31.

‘Ini janji Allah, makcik redha…’ – Ibu Abdul Bari luah rasa syukur mayat Pok Rok akhirnya ditemui
‘Ini janji Allah, makcik redha…’ – Ibu Abdul Bari luah rasa syukur mayat Pok Rok akhirnya ditemui

Masitah berkata, walaupun sedih kehilangan anak ketiga daripada lapan beradik itu, mereka sekeluarga berbangga kerana Abdul Bari pergi ketika mempertaruhkan nyawa untuk menyelamatkan orang lain.

“Alhamdulillah akhirnya Abdul Bari ditemui. Siang malam kami berdoa dan solat hajat tak putus-putus mendoakan dia. Walaupun dia kembali dalam keadaan tidak bernyawa, kami bersyukur dia ditemui.

ARTIKEL MENARIK: “Arwah seolah-olah bagi kami nyawa baharu,” - Nur Diana


“Sebagai ibu tipulah kalau saya katakan tak sedih. Perasaan sedih ini susah hendak dibuang. 31 tahun hidup bersamanya, tentulah banyak kenangan bersama.

“Tetapi makcik reda kerana ini janji Allah. Abdul Bari hanya pinjaman daripada Allah kepada kami. Makcik berdoa semoga Allah menempatkan Abdul Bari bersama para solihin dan golongan beriman,” katanya sayu ketika ditemui di Unit Forensik Hospital Sultanah Nur Zahirah di Kuala Terengganu, hari ini.

Masitah berkata, Abdul Bari yang periang dan lucu suka menggembirakan orang lain, terutama ahli keluarga dan rakannya.

“Sebab itu dia disenangi ramai. Dia lucu. Pasti kami rindu keletahnya bergurau dan mengusik. Arwah juga suka memasak. Kadang-kadang masak nasi goreng dan kami makan bersama.

loading...

“Ya Allah, tak dapat makcik bayangkan perasaan sedih ini. Hanya Allah yang tahu,” katanya dalam riak tenang tetapi sayu.

Abdul Bari yang hilang selepas membantu menyelamatkan lima sekeluarga dalam insiden pacuan empat roda Mitsubishi Storm terjunam ke muara Sungai Terengganu, dekat Pulau Warisan, di Kuala Terengganu, malam kelmarin, ditemui lemas jam 7.23 pagi tadi.

Mayat mangsa ditemui di kawasan kuala sungai oleh pasukan mencari dan menyelamat (SAR) serta orang awam pada jarak 2.5 kilometer daripada lokasi mangsa dipercayai lemas.

Dalam kejadian itu, Abdul Bari Asyraf yang sedang memancing terjun ke sungai bersama beberapa yang lain bagi menyelamatkan lima mangsa yang berada dalam kenderaan itu.

Jasa Abdul Bari akan dianugerah penghargaan

2.jpg

KUALA TERENGGANU: Kerajaan negeri akan menganugerahkan penghargaan untuk Abdul Bari Asyraf Mohd, 31, sebagai mengenang jasa arwah yang terkorban ketika berusaha menyelamatkan lima sekeluarga dalam insiden kenderaan pacuan empat roda terjunam ke muara Sungai Terengganu, malam kelmarin.

Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Belia, Sukan dan NGO negeri, Wan Sukairi Wan Abdullah, berkata penghargaan yang belum ditentukan bentuknya itu akan diberi sebagai penghargaan atas keberanian dan sifat terpuji Allahyarham.

“Sebagaimana kita tahu, Allahyarham melakukan sesuatu yang terpuji apabila mempertaruhkan nyawanya untuk menyelamatkan bukan hanya seorang tetapi lima mangsa dalam kejadian itu.

“Dalam keadaan arus sungai di situ agak deras, Allahyarham sanggup terjun. Malah, Allahyarham adalah yang pertama terjun ke sungai untuk menyelamatkan mangsa.

“Difahamkan, Allahyarham sempat membantu menyelamatkan dua mangsa, namun akhirnya beliau terkorban.

“Ini satu sikap dan akhlak sangat terpuji. Saya sendiri akan mengusulkan dalam Mesyuarat EXCO, minggu ini, supaya anugerah khas diberikan untuk Allahyarham Abdul Bari atas kejayaan serta sifat terpuji beliau yang patut dicontohi seluruh belia dan rakyat Terengganu,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita ketika menziarahi jenazah dan keluarga mangsa di Unit Forensik, Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ), di sini, hari ini.

Mayat Abdul Bari berjaya ditemui kira-kira 2.5 kilometer dari lokasi mangsa dilaporkan hilang, oleh pasukan mencari dan menyelamat (SAR) serta orang awam pada jam 7.23 pagi tadi.

Mengulas lanjut, Wan Sukairi berkata, kerajaan negeri juga mengucapkan tahniah kepada beberapa individu lain yang turut terjun ke sungai itu bagi membantu menyelamatkan mangsa.

“Insya-Allah, mereka juga akan diberikan penghargaan. Kerajaan negeri turut mengucapkan terima kasih kepada pasukan penyelamat, termasuk bomba, polis, Jabatan Sukarelawan Malaysia (RELA) dan semua yang bertungkus lumus melakukan usaha mencari sehingga mangsa ditemui,” katanya.



BLOGMAZEER.COM

-----------------------------------------------------------------

Post a Comment

Previous Post Next Post