Satu Bulan Sebelum Serangan Jantung, Tubuh Anda Akan Mengingatkan Anda Dengan 8 Tanda Senyap Ini..

Satu Bulan Sebelum Serangan Jantung, Tubuh Anda Akan Mengingatkan Anda Dengan 8 Tanda Senyap Ini..

Kami akan menerangkan gejala penting yang mungkin berlaku sebulan (atau lebih awal) sebelum serangan jantung.

Satu Bulan Sebelum Serangan Jantung, Tubuh Anda Akan Mengingatkan Anda Dengan 8 Tanda Senyap Ini..
Satu Bulan Sebelum Serangan Jantung, Tubuh Anda Akan Mengingatkan Anda Dengan 8 Tanda Senyap Ini..

Anda tidak perlu menjadi hypochondriac total, tetapi sedikit kesedaran kesihatan tidak pernah menyakiti sesiapa pun. Perhatikanlah sekiranya anda berisiko. Beberapa indikator yang sering terlepas disenaraikan pada akhir artikel.

ARTIKEL MENARIK: Awas! Muka lumpuh sebelah akibat kerap tidur dengan rambut basah


1. Sakit Dada

Lelaki dan wanita mengalami sakit dada dalam intensiti dan bentuk yang berbeza. Pada lelaki, gejala ini merujuk kepada tanda-tanda awal yang paling penting dari serangan jantung yang akan datang yang tidak boleh diabaikan. Sebaliknya, ia hanya memberi kesan kepada 30% wanita.

Penerangan: Kesakitan dada boleh berkembang menjadi sensasi yang tidak selesa dalam satu atau kedua-dua tangan (lebih kerap kiri), rahang bawah, leher, bahu, atau perut. Ia mungkin mempunyai watak kekal atau sementara.

2. Kehilangan rambut

Kehilangan rambut dianggap sebagai penunjuk yang lebih jelas mengenai risiko penyakit jantung. Kebanyakannya ia menjejaskan lelaki lebih daripada 50, tetapi sesetengah wanita juga mungkin berada dalam kumpulan risiko. Kebotakan juga dikaitkan dengan peningkatan kortisol hormon.

Penerangan: Beri perhatian kepada kehilangan rambut dari mahkota kepalamu.

3. Sesak nafas

Dyspnea, atau sesak nafas, adalah perasaan yang kuat kerana tidak dapat menarik nafas panjang. Ia sering berlaku di kalangan lelaki dan wanita sehingga 6 bulan sebelum mengalami serangan jantung. Ia biasanya tanda amaran keadaan perubatan.

Keterangan: Merasa seperti anda tidak dapat mendapatkan udara yang cukup, pening, dan sesak nafas.

4. Tekanan jantung yang tidak teratur

Ketukan atau aritmia yang dilangkau sering disertai oleh serangan panik dan kebimbangan, terutama di kalangan wanita. Ia kelihatan tidak disangka-sangka dan mendedahkannya secara berbeza: arrhythmia (denyutan jantung tidak teratur) atau takikardia (peningkatan kadar jantung). Latihan fizikal mungkin memberikan rangsangan tambahan kepada peningkatan kadar denyutan jantung, terutamanya dalam kes-kes dengan penyakit aterosklerosis.

Penerangan: Denyutan jantung tidak teratur berlangsung selama 1-2 minit. Sekiranya ia tidak pudar, anda mungkin berasa pening dan keletihan yang melampau. Hubungi doktor segera.


5. Keletihan

Keletihan yang luar biasa adalah salah satu gejala utama yang menunjukkan serangan jantung yang akan datang. Wanita lebih cenderung untuk melaporkan jenis gejala daripada lelaki.

Penerangan: Aktiviti fizikal atau mental bukanlah sebab keletihan, dan ia semakin meningkat pada penghujung hari. Gejala ini agak jelas dan tidak akan disedari: kadang-kadang ia meletihkan untuk melakukan tugas mudah, seperti membuat katil atau mandi.

6. Kesakitan abdomen

Sakit perut, perut mual kosong / penuh, rasa kembung, atau sakit perut adalah beberapa gejala yang paling biasa. Mereka sama-sama berlaku di kalangan wanita dan lelaki.

Penerangan: Sakit perut sebelum serangan jantung mempunyai sifat episodik, mengurangkan dan kemudian kembali untuk jangka waktu yang singkat. Ketegangan fizikal mungkin memburukkan lagi sakit perut.

7. Insomnia

Insomnia juga dikaitkan dengan peningkatan risiko serangan jantung atau strok, yang lebih biasa di kalangan wanita. Ciri-ciri ini sering termasuk tahap kebimbangan yang tinggi dan ketidakhadiran.

Penerangan: Gejala termasuk kesulitan memulakan tidur, kesukaran mengekalkan tidur, dan kebangkitan awal pagi.

8. Peluh berlebihan

Peluh luar biasa atau berlebihan adalah tanda amaran awal serangan jantung. Ia mungkin berlaku pada bila-bila masa siang atau malam. Gejala ini memberi kesan kepada wanita lebih kerap dan biasanya dikelirukan dengan kilasan panas atau berpeluh malam khas menopause.

Keterangan: Gejala seperti selesema, kulit lembap, atau peluh yang berlaku tanpa mengira suhu udara atau tenaga fizikal. Berkeringat kelihatan lebih berlebihan pada waktu malam; katil mungkin basah pada waktu pagi.

Faktor-faktor risiko

Kita semua tahu tentang faktor risiko yang paling biasa, seperti obesiti, kurang senaman fizikal, dan merokok. Walau bagaimanapun, terdapat beberapa indikator yang sering terlepas yang mungkin meningkatkan kesedaran kesihatan anda dan membantu anda mencegah serangan jantung.

Liputan Earlobe (kehadiran lipatan telinga telinga yang terletak di bahagian atas dari telinga telinga).

Tompok kuning pada bahagian dalam kelopak mata.

Kesakitan cahaya pada otot betis yang dibawa oleh berjalan.

Rambut telinga telinga (antara lelaki).

Rambut abu-abu awal (antara lelaki)

-----------------------------------------------------------------

Post a Comment

Previous Post Next Post