Sukan Asia 2018: Dua Jaringan Safawi Rasid Lakar Kejutan Keatas Korea Selatan. Ini latarbelakang Safawi, bukan biasa2

Sukan Asia 2018: Dua Jaringan Safawi Rasid Lakar Kejutan Keatas Korea Selatan. Ini latarbelakang Safawi, bukan biasa2

Sukan Asia 2018: Dua Jaringan Safawi Rasid Lakar Kejutan Keatas Juara Bertahan

Sukan Asia 2018: Dua Jaringan Safawi Rasid Lakar Kejutan Keatas Korea Selatan. Ini latarbelakang Safawi, bukan biasa2
Sukan Asia 2018: Dua Jaringan Safawi Rasid Lakar Kejutan Keatas Korea Selatan. Ini latarbelakang Safawi, bukan biasa2


Sukan Asia

Skuad B-23 tahun negara mencipta kejutan terbesar dalam saingan Sukan Asia 2018 apabila berjaya menundukkan juara bertahan Korea Selatan 2-1 di Stadium Si Jalak Harupat, Bandung sebentar tadi.

Separuh masa pertama

Anak buah Datuk Ong Kim Swee mengejutkan Korea Selatan seawal minit ke-5 menerusi jaringan pemain sandaran utama di bahagian serangan, Muhammad Safawi Rasid.

ARTIKEL MENARIK: Punca Pergaduhan Besar Pasukan Bola Sepak Malaysia Vs UAE Semalam


Bola yang ditangkap penjaga gol, Song Bumkeun terlepas dari dakapan ketika beliau mendarat dan Safawi menggunakan peluang tersebut bagi membuka tirai jaringan.

Tersentak dengan jaringan awal tersebut, Korea Selatan memperkemaskan aksi dengan mengawal hampir keseluruhan aksi di babak pertama.

Bagaimanapun usaha untuk menyamakan kedudukan menemui jalan buntu selepas serangan yang dilancarkan kurang mengancam kubu skuad negara.


Hanya percubaan yang dilakukan Hwang Hee Chan sedikit menguji kubu skuad negara tetapi Haziq Nadzli lebih tangkas bagi menggagalkan usaha pemain Red Bull Salzburg itu.

Ketika perlawanan babak pertama hampir ditamatkan, Safawi tanpa disangka-sangka meledakkan sepakan ‘outside foot’ dari luar kotak penalti yang sekali lagi membolosi kawalan Song Bumkeun.

Tertekan setelah ketinggalan dengan dua jaringan, skuad bimbingan Kim Hak-Bum menggandakan usaha bagi mencipta jaringan.

Usaha tersebut bagaimanapun digagalkan oleh disiplin tinggi pemain pertahanan skuad negara yang tenang menangkis asakan lawan.

Kemasukan pemain bintang Korea Selatan, Son Heung-Min juga masih belum mampu untuk memberikan sumbangan yang diharapkan.

Usaha tanpa henti yang dilakukan Korea akhirnya membuahkan hasil pada minit ke-88 apabila hantaran lambung cantik dilakukan Kim Moonhwan terus mencari Kim Geonung yang berjaya menewaskan Haziq untuk merapatkan kedudukan.


Son juga hampir menyamakan kedudukan apabila sepakan percuma dihadapan pintu gol sedikit sipi yang jelas menyelamatkan skuad muda negara.

Saat yang ditunggu-tunggu akhirnya menjelma apabila pengadil perlawanan, Mohammed Khled Al Hoish dari Arab Saudi meniup wisel penamat untuk menoktahkan perjuangan skuad negara pada perlawanan malam ini dengan kemenangan bermakna.

Kejayaan ini telah berjaya melayakkan skuad negara ke pusingan 16 terbaik edisi kali ini.
sumber: semuanyabola


Safawi JDT rebutan dua selebriti


5a8beedf-8cbd-4e76-8d5a-affb03ad8407_150


GARA-gara memuat naik foto dengan pemain bola sepak yang sama di laman Instagram (IG) mereka baru-baru ini, dua selebriti remaja meningkat naik iaitu pelakon Sweet Qismina, 20 dan penyanyi, Wani Kayrie, 17, didakwa kini berebutkan lelaki yang sama.

Apatah lagi, pemain bola sepak terbabit, Muhammad Safawi Rasid, 20, adalah pemain pasukan Johor Darul Ta’zim (JDT).

Sweet atau Farhanna Qismina Supandi berkata, tidak timbul isu berebut kerana di antara dia, Safawi dan Wani, mereka hanya berkawan.

“Saya mengenali Safawi lebih setahun lalu ketika mengacarakan program Planet Bola di TV3. Sejak itu, kami berkawan baik.

“Jadi, apabila timbul gosip yang mendakwa saya dan Wani kini berebutkan Safawi, ia adalah sesuatu yang tidak benar dan sangat kelakar.

“Saya dan Wani pun sudah kenal dan berkawan sejak kami kanak-kanak lagi. Justeru, memang tidak timbul isu kami berebut,” katanya.

Pada usianya yang baru mencecah 20 tahun, pelakon Misteri Wan Peah itu menganggap masih terlalu awal untuk bercinta.

“Saya pun masih belajar dan karier seni juga berjalan lancar, jadi fokus saya sekarang tertumpu pada pelajaran dan kerjaya dahulu.

“Apapun, tidak salah untuk saya berkawan dengan lelaki. Malah, apabila berkawan tidak semestinya perlu bercinta,” katanya.
Sementara itu, Wani memberitahu dia pun baru mengenali Safawi ketika Sukan SEA Kuala Lumpur 2017 (KL2017) lalu.
“Kami sebenarnya berkenalan menerusi IG apabila Safawi dulu yang mengirim mesej perkenalan kepada saya.

“Saya menerima dengan baik salam perkenalan itu kerana tidak salah pun kalau kami berkawan. Namun, tidak sangka akhirnya timbul pula gosip hangat mengatakan saya berebut Safawi dengan rakan baik saya, Sweet.

“Memang kelakar dan bagi saya ia gosip yang tidak masuk akal langsung. Lagi pun, saya dan Safawi hanya berkawan sahaja,” katanya.

Menurut penyanyi lagu Jangan Jangan ini, dia pun masih bersekolah dan kini perlu fokus pada peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) tidak lama lagi.

“Pada usia 17 tahun ini, saya sedikit pun tidak pernah terfikir untuk bercinta dengan mana-mana lelaki.

“Saya masih terlalu muda dan remaja. Belajar pun belum habis dan saya juga ada impian yang ingin dikejar dalam karier.

“Saya yakin Safawi dan Sweet juga begitu kerana kami masing-masing masih baru dalam proses membina karier serta perjalanan hidup pun masih agak jauh,” katanya.

Mengakui gosip yang timbul juga menarik minat rakan dan guru-gurunya di sekolah, Wani berkata dia sekadar mengaku memang kenal Safawi dan mereka kini berkawan sahaja.

Menurut Wani lagi ketika bertemu Safawi baru-baru ini pun dia tidak berseorangan kerana ditemani ibunya untuk ke belakang padang.

VIDEO:


Kredit : theexpressviral
-----------------------------------------------------------------

Post a Comment

Previous Post Next Post