Isu Wang GST RM18 Bilion Dirompak, ‘Stop Playing Blame Game’, Zahid Hamid Memberi Amaran

Isu Wang GST RM18 Bilion Dirompak, ‘Stop Playing Blame Game’, Zahid Hamid Memberi Amaran

Zahid berkata, ini kerana wang berkenaan dimasukkan ke dalam akaun wang yang disatukan.

Isu Wang GST RM18 Bilion Dirompak, ‘Stop Playing Blame Game’, Zahid Hamid Memberi Amaran
Isu Wang GST RM18 Bilion Dirompak, ‘Stop Playing Blame Game’, Zahid Hamid Memberi Amaran

KUALA LUMPUR: Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi berkata beliau “tidak fikir” wang bayaran balik GST yang mengalami kurangan sebanyak RM18 bilion itu hilang seperti dakwaan Menteri Kewangan Lim Guan Eng.

Bekas timbalan perdana menteri itu berkata, ini kerana wang berkenaan dimasukkan ke dalam akaun wang yang disatukan.

“Maka wang itu harus dilihat berada di dalam kumpulan dana yang disatukan.

ARTIKEL MENARIK: Khairy Jamaluddin Buat Laporan Polis Tentang Isu Wang GST RM19 Bilion Dirompak


“Jika wang itu dibelanjakan untuk tujuan-tujuan yang tidak mematuhi peraturan maka barulah itu namanya kecurian,” katanya kepada pemberita di lobi Parlimen hari ini.

Semalam Menteri Kewangan Lim Guan Eng mendedahkan akaun amanah di mana kerajaan memasukkan wang bayaran balik GST mengalami kekurangan sebanyak RM18 bilion.

Menurut Lim, wang itu hilang semasa pentadbiran Barisan Nasional dan sepatutnya dikembalikan kepada peniaga 2 minggu selepas mereka memfailkan tuntutan.

Mengulas lanjut, Zahid menjelaskan wang bayaran balik balik GST itu dibelanjakan untuk pelbagai projek yang ditentukan melalui Bajet.

“Wang itu dibelanjakan untuk pelbagai projek yang ditentukan melalui Bajet, sama ada mengikut ucapan belanjawan atau di luar ucapan belanjawan.

“Maka peruntukan tambahan perlu dikemukakan di Dewan untuk dibahaskan, jadi jangan menuduh dengan tujuan mewujudkan persepsi semuanya kesalahan kerajaan yang lalu,” tegasnya.


Zahid berkata, ini disebabkan kerajaan lepas juga didokong oleh pegawai kerajaan, terutamanya pegawai Kementerian Kewangan.

“Mereka harus berlaku adil terhadap pegawai berkenaan yang menjalankan tugas mengikut prinsip ketaatan kepada ‘government of the day’,” katanya.

Zahid berkata, kerajaan pimpinan Pakatan Harapan (PH) juga seharusnya tidak mengamalkan sikap ‘blame game’, seolah-olah mereka masih lagi pembangkang.


“Kalau mereka tidak boleh menyelesaikan masalah itu serahkan kepada kami sebagai kerajaan, kami akan selesaikannya dan mencari jalan untuk menyelesaikan,” katanya. – (SUMBER : FMT)
Wang GST milik peniaga tidak ‘dirompak’ kata Zahid

Presiden Umno, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi tetap bersangka baik dengan meyakini RM18 bilion bayaran balik cukai barangan dan perkhidmatan (GST) yang sepatut dipulangkan kepada peniaga sebenarnya masih ada.

Kata bekas timbalan perdana menteri itu, beliau percaya wang berkenaan masih berada dalam akaun yang disatukan (consolidated account) milik kerajaan.

“Saya tidak fikir itu satu kehilangan (dana) kerana ia dimasukkan ke dalam akaun yang disatukan.

“Jadi, wang itu harus berada dalam kumpulan dana yang disatukan itu,” katanya kepada pemberita di lobi parlimen, hari ini.

Dua hari lalu, Menteri Kewangan ketika menyampaikan ucapan penggulungan perbahasan Rang Undang-undang (RUU) Cukai Jualan 2018 di Dewan Rakyat mendakwa kerajaan BN ‘merompak’ bayaran balik GST yang sepatutnya dipulangkan kepada peniaga dalam masa dua minggu.

Lim Guan Eng sekali lagi membangkitkan perkara itu di Dewan Rakyat semalam dengan berkata audit dalaman dan pemeriksaan Jabatan Kastam Diraja Malaysia mendapati sejumlah RM18 bilion ‘hilang’ dari tabung bayaran balik GST.

Ekoran dakwaan itu anggota parlimen Rembau, Khairy Jamaluddin Abu Bakar hari ini membuat laporan kepada polis dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

‘Serahkan kepada kami’

Mengulas lanjut, Zahid menjelaskan wang bayaran balik GST itu dibelanjakan untuk pelbagai projek yang ditentukan melalui bajet kerajaan.

“Wang itu dibelanjakan untuk pelbagai projek yang ditentukan melalui bajet, sama ada mengikut ucapan belanjawan atau di luar ucapan belanjawan.

“Maka peruntukan tambahan perlu dikemukakan di dalam dewan untuk dibahaskan, jadi jangan menuduh dengan tujuan mewujudkan persepsi semuanya kesalahan kerajaan yang lalu,” tegasnya.

Zahid berkata, ini disebabkan kerajaan lepas juga didokong oleh pegawai kerajaan, terutamanya pegawai Kementerian Kewangan.

“Mereka harus berlaku adil terhadap pegawai berkenaan yang menjalankan tugas mengikut prinsip ketaatan kepada government of the day,” katanya.

Zahid berkata, kerajaan pimpinan Pakatan Harapan (HARAPAN) juga seharusnya tidak mengamalkan sikap blame game, seolah-olah mereka masih lagi pembangkang.

“Kalau mereka tidak boleh menyelesaikan masalah itu serahkan kepada kami sebagai kerajaan, kami akan selesaikannya dan mencari jalan untuk menyelesaikan,” katanya.

Bagaimanapun, tambahnya lagi, jika wang tersebut dibelanjakan bagi tujuan-tujuan tertentu ia adalah kecurian.

“Jika wang itu dibelanjakan untuk tujuan-tujuan yang tidak mematuhi peraturan maka barulah itu namanya kecurian,” katanya.

Sumber: Malaysiakini via http://kicappedas.com/

-----------------------------------------------------------------

Post a Comment

Previous Post Next Post