6 Bahaya sembur air paip pada f@raj yang wanita tak pernah ambil tahu!

6 Bahaya sembur air paip pada f@raj yang wanita tak pernah ambil tahu!

Menyembur kemaluan dengan air paip sudah menjadi amalan ramai wanita di Malaysia. Mungkin kerana mereka tidak tahu atau tidak menyedari bahaya melakukan amalan ini.

6 Bahaya sembur air paip pada f@raj yang wanita tak pernah ambil tahu!
6 Bahaya sembur air paip pada f@raj yang wanita tak pernah ambil tahu!

Sebenarnya tanpa anda sedari, anda telah membuka ruang udara dalam kemaluan anda. Hal ini boleh mengakibatkan berlakunya ruang udara dan menyebabkan berlakunya beberapa penyakit iaitu:

Bagi wanita yang hamil, melakukan amalan ini meyebabkan kelahiran pramatang. Ini kerana pancutan air meransang pengecutan otot rahim.

Menyebabkan jangkitan dalam faraj. Ini dikeranakan menganggu keseimbangan flora semulajadi dalam faraj, perubahan yang ketara akibat pembersihan faraj secara meyemburkan air akan memudahkan kuman-kuman menyerang vagina. Jangkitan ini dinamakan Bacterial Vaginosis dan bila amalan ini berpanjangan, jangkitan kuman seterusnya akan lebih parah iaitu Endonetopsis.

ARTIKEL MENARIK: Doktor Jumpa Cacing Pita Dalam Otak Budak 8 Tahun. Apa Jadi Seterusnya Buat Ramai Terkedu


Menyebabkan Pelvic Inflammatory Disease (PID) iaitu jangkitan kuman pada rahim (uterus), saluran Fallopian dan kelenjar kilang ovari. Dalam kajian dilaporkan, amalan ini mempunyai risiko 75% lebih tinggi dari wanita yang tidak mengamalkannya untuk mendapat PID.

Wanita yang mengamalkan amalan ini juga boleh mengalami ketidaksuburan.

Wanita yang mengamalkan amalan ini sebanyak 2 kali seminggu boleh meningkatkan risiko pangkal rahim.

Wanita yang mengamalkan amalan ini boleh mengakibatkan berlakunya ruang udara dan menyebabkan berlakunya Vaginal Flatulence atau lebih dikenali sebagai kentut vagina.Kentut ini selalunya berlaku akibat udara terperangkap di dalam faraj atau pun dicelah-celah lapisan labia majora lalu dilepaskan sepertimana kentut dubur berlaku.

American College of Obsterticians and Gynecologists mencatatkan amalan seperti ini harus digantikan dengan membasuh kemaluan dari bahagian luar sahaja, tanpa menyemburkan air ke dalam kemaluan dan gunalah sabun yang mempunyai kandungan Ph7.0.


Nota – Bagi wanita yang mengalami keputihan yang melampau, gunalah ekstrak kacip fatimah sebagai supplement untuk mengurangkan keputihan faraj.


Kredit : HelangMerah.

-----------------------------------------------------------------

Post a Comment

Previous Post Next Post