Najib dedahkan sesuatu mengenai Zeti yang mengejutkan semua

Najib dedahkan sesuatu mengenai Zeti yang mengejutkan semua

Bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mendakwa Tan Sri Zeti Akhtar Aziz ketika menjadi gabenor Bank Negara sedar tentang Rm2.6 bilion dalam akaunnya sebelum PRU 2013, tetapi tidak mempersoalkan perkara itu.

Najib dedahkan sesuatu mengenai Zeti yang mengejutkan semua
Najib dedahkan sesuatu mengenai Zeti yang mengejutkan semua
“Jika Bank Negara tahu tentang dana ini, dan mereka ada bayangan atau pengetahuan bahawa mungkin akan ada keraguan tentang sumbernya, mereka patut beritahu saya.

“Tetapi ia tidak berlaku. Jadi saya menyangka ia tiada masalah,” katanya dalam wawancara eksklusif bersama Malaysiakini minggu lalu.

ARTIKEL MENARIK: [TERKINI] Syed Saddiq Menteri Belia dan Sukan Yang Baharu


Ditanya sekali lagi sama ada Zeti tidak membangkitkan sebarang amaran, Najib menjawab: “Tidak, tiada maklum balas daripada Bank Negara. Saya sangka semuanya baik.”

Malaysiakini sedang cuba menghubungi Zeti bagi mendapatkan responsnya terhadap dakwaan itu.


Dakwaan sama turut dibangkitkan pihak lain sebelum ini.

Najib sekali lagi menyatakan wang berjumlah AS$681 juta (biasanya dirujuk sebagai RM2.6 bilion) adalah derma daripada anggota keluarga diraja Arab Saudi.

Beliau juga menegaskan telah mengembalikan AS$620 juta daripada wang itu kepada pendermanya selepas PRU.

Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat (DOJ) dalam saman sivilnya mendakwa wang tersebut berasal daripada 1MDB.

Zeti, yang bersara pada 2016 selepas 16 tahun menjadi gabenor Bank Negara, kini merupakan anggota Majlis Penasihat Kerajaan yang ditubuhkan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.

Minggu lalu, beliau dilantik menjadi pengerusi kumpulan Permodalan Nasional berhad (PNB) menggantikan Tan Sri Abdul Wahid Omar.


Dakwaan sejak 2016

Terdahulu, bekas pengarah Jabatan Hal Ehwal Khas (JASA) Datuk Puad Zarkashi pernah menyuarakan dakwaan sama – bahawa Zeti tahu akan wang RM2.6 bilion itu – dalam satu pertemuan dengan pelajar Malaysia di Australia pada 2016.

Puad berkata pemimpin Umno telah bertemu Najib ketika skandal itu mula meletus pada 2015.

Puad berkata Najib ketika itu mengaku menerima wang tersebut dan mendakwa telah berbincang mengenainya dengan Zeti, malah Bank Negara memberi kebenaran untuk wang tersebut dibawa masuk.

Beliau berkata Najib turut memiliki dokumen kelulusan daripada Bank Negara.

Setakat ini, Zeti tidak mengulas dakwaan Najib dan Puad itu.

Zeti merupakan anggota jawatankuasa kerja yang diketuai bekas peguam negara Tan Sri Abdul Gani Patail yang menyiasat wang RM2.6 bilion dan RM42 juta dalam akaun peribadi Najib.

Sumber : MK

-----------------------------------------------------------------

Post a Comment

Previous Post Next Post