Terbaru Kenyataan Daripada Dr Danial…Isu Pembubaran JAKIM Membuatkan Rakyat Malaysia Terdiam!!!

Terbaru Kenyataan Daripada Dr Danial…Isu Pembubaran JAKIM Membuatkan Rakyat Malaysia Terdiam!!!

Sebelum ini Tun Mahathir dikatakan akan kaji semula peranan JAKIM . Tun Dr Mahathir Mohamad berkata, peranan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) akan dibincangkan semula dengan mengumpulkan sejumlah ilmuan Islam serta cendekiawan lain untuk membincangkan masa depan jabatan ini.

Terbaru Kenyataan Daripada Dr Danial…Isu Pembubaran JAKIM Membuatkan Rakyat Malaysia Terdiam!!!
Terbaru Kenyataan Daripada Dr Danial…Isu Pembubaran JAKIM Membuatkan Rakyat Malaysia Terdiam!!!
Perdana Menteri berkata, langkah berkenaan diambil bagi melihat semula peranan badan berkenaan sama ada perlu dikekalkan seperti sekarang, atau dikembalikan kepada tujuan asal ia ditubuhkan dulu.

“Dan kita akan tentukan negara ini Islam tidak digambarkan sebagai agama yang zalim, keras dan tidak bertimbang rasa,” katanya pada sidang media selepas mempengerusikan mesyuarat Kabinet di sini, hari ini.

Sebelum ini sesetengah pihak mendakwa Pakatan Harapan akan melihat semula peranan JAKIM sama ada dikekalkan atau tidak dan cadangan itu dibuat ekoran badan itu dilihat digunakan untuk kepentingan politik sesetengah pihak.

Selain itu Dr Mahathir berkata, gambaran salah yang diberikan sesetengah pihak mengenai Islam di negara ini bukanlah kehedak agama.

ARTIKEL MENARIK: Shahril Samad Berkeras Menyatakan Wang Yang Dirampas Berkaitan DS Najib Di Pavilion Residences Wang UMNO.


Malah, katanya, banyak larangan yang ada dalam Islam, tidak diamalkan.

“Sebaliknya kita fikirkan tentang cara-cara lain yang bukan datang dari ajaran Islam untuk menunjukkan kononnya Islam ini agama yang cukup keras dalam pelaksanaannya.

“Dengan perkataan lain kita lebih suka memaksa daripada ajaran Islam yang berkata, tiada paksaan dalam Islam,” katanya.Sementara itu ditanya mengenai Biro Tata Negara (BTN), Perdana Menteri berkata, program itu akan dikaji.

Ditanya mengenai cadangan Universiti Teknologi MARA (UiTM) dibuka kepada kaum lain, Dr Mahathir berkata, perkara itu tidak dibincangkan dalam mesyuarat Kabinet hari ini.

HINDRAF 2.0 baru-baru ini mencetuskan kontroversi mengenai tuntutan terbabit, namun Pengerusinya P Waythamoorty menafikan memorandum itu mewakili pihaknya.

Isu pembukaan UiTM kepada semua kaum ditentang oleh pelbagai pihak susulan tuntutan menerusi memorandum HINDRAF 2.0 berkenaan.- petikan berita harian


susulan itu pembangkang yang seolah-olah sedang mencari peluang dan isu untuk menghasut rakyat telah mengambil kesempatan dengan mengatakan kerajaan PH akan bubarkan JAKIM. Justeru itu ia menimbulkan keresahan rakyat Malaysia tentang isu yang dibawakan oleh mereka.

Seorang pendakwa terkemuka dan berpengaruh iaitu Dr Danial telah memberi respon balas tentang isu ini apabila ditanya oleh wartawan sinar harian ikuti video penuh dibawah.

ARTIKAL BERKAITAN : 



sumber - langitbiru

sumber - krengkukeng

-----------------------------------------------------------------

Post a Comment

Previous Post Next Post