SPRM: Putera Arab tak dapat buktikan ‘derma’ RM2.6 bilion

SPRM: Putera Arab tak dapat buktikan ‘derma’ RM2.6 bilion

Puteri diraja Arab Saudi yang dikatakan “menderma” RM2.6 bilion kepada bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak tidak dapat menunjukkan dokumen sokongan bagi membuktikan perkara itu.

SPRM: Putera Arab tak dapat buktikan ‘derma’ RM2.6 bilion
SPRM: Putera Arab tak dapat buktikan ‘derma’ RM2.6 bilion

Perkara itu didedahkan oleh ketua pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) yang baru Datuk Seri Shukri Abdull dalam sidang media di Putrajaya tadi.

sumber: .malaysiakini

ARTIKEL MENARIK: Secara tiba-tiba, peguam Najib Razak telah tarik diri dan digantikan dengan peguam lain hanya beberapa jam sebelum Ds Najib disoalsiasat SPRM, buatkan seluruh rakyat malaysia bingung.


SPRM: 1MDB kes besar, bukan cerita rekaan

b248d4c11cd44ae4550c04ad46376cdb.jpeg


Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) hari ini menegaskan isu sekitar 1MDB bukan cerita rekaan.

Bahkan, Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Datuk Seri Shukri Abdull hari ini menegaskan ia sebagai “kes besar”.


Zahid Hamidi mengaku, beliau secara peribadi bertemu dengan wakil “keluarga” dari Timur Tengah yang menderma AS$700 juta (RM2.67 bilion) kepada Najib.


zahid-1-1024x591.png


Beliau berkata, mereka memberitahunya sumbangan itu adalah bagi memastikan Barisan Nasional (BN) dan Umno memenangi pilihan raya umum ke-13.

“Saya bertemu dengan ketua pegawai pelaburan penderma itu dan saya juga bertemu dengan pemegang amanah dana itu,” kata Zahid ketika merasmikan mesyuarat agung tahunan Umno bahagian Sri Gading di Parit Raja, Johor hari ini.

“Dia beritahu saya, negara tuan bukan satu-satunya negara yang kami salurkan sumbangan. Terdapat banyak negara lain yang mesra Islam yang kami beri derma.”

Beliau berkata mereka membantu BN kerana komitmen kerajaan dalam menangani keganasan dan mengekalkan kedudukan Malaysia sebagai sebuah negara ahli sunnah wal jamaah. – TMI

Dakwaan Zahid jumpa penderma Arab akan turut disiasat?

3dd5033f45d18784fde836a52ea4503f.jpeg


Pejabat Perdana Menteri (PMO) hari ini mengumumkan pasukan petugas dibentuk untuk menyiasat skandal 1MDB.

Antara lain, pasukan itu mengheret pesalah berkaitan jika siasatan mendapati terdapat unsur-unsur jenayah, serta mendapatkan kembali dana itu.

Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad sering mendakwa RM2.6 bilion dalam akaun pendahulunya Datuk Seri Najib Razak berpunca daripada 1MDB.

Siasatan antarabangsa, termasuk Jabatan Keadilan (DOJ) Amerika Syarikat (AS) dalam saman pelucuthakan aset-aset berkaitan 1MDB, juga selari dengan pendirian itu.

Najib berulang kali berkata ia adalah derma dan tidak pernah disalahguna untuk tujuan peribadi.

Peguam Negara Tan Sri Apandi Ali juga mengesahkan perkara itu tetapi Mahathir menuduhnya menyembunyikan bukti.

Apandi menafikannya.

Kini pasukan petugas bawah Apandi itu diaktifkan kembali.

Ia mungkin menyaksikan bekas timbalan perdana menteri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi antara yang dipanggil memberi keterangan.

Pada 22 April 2015, Zahid memberitahu Umno bahagian Sri Gading, Johor, bahawa beliau telah bertemu dengan anggota keluarga diraja Arab yang dikatakan memberikan derma kepada Najib.

Zahid tidak menyebutkan namanya.

Dilaporkan juga secara meluas bahawa wang itu didermakan susulan komitmen Malaysia melawan keganasan dan kerana menjadi sebuah negara Islam yang sederhana.

Zahid berkata, keluarga diraja itu terpegun dengan cara Malaysia mempertahankan kedudukan itu tanpa menyinggung agama-agama lain.

“Itu antara jawatan diberikan pada saya bila saya tanya mengapa derma itu diberikan. Mereka juga beritahu saya Malaysia bukan satu-satunya yang diderma oleh mereka.
“Mereka juga bantu negara-negara Islam lain,” katanya.

Selain itu, Zahid, kini pemangku presiden Umno, mendakwa bertemu dengan pegawai pelaburan keluarga diraja Arab itu.
Menurut beliau, pegawai itu menjejaskan bahawa AS$100 juta pertama diberikan melalui cek atas nama Najib dan selebihnya melalui saluran lain.

“Saya lihat dokumen itu sendiri – dokumen asal, bukan fotostat, saya saya juga lihat aliran wang,” katanya.


via Media 2060
-----------------------------------------------------------------

Post a Comment

Previous Post Next Post