Jenazah Dr. Fadi Dihalang Masuk Gaza

Jenazah Dr. Fadi Dihalang Masuk Gaza

Menteri Pertahanan Israel, Avigdor Lieberman telah mengarahkan penguat kuasa Mesir untuk menghalang jenazah imam dan pensyarah Palestin di Malaysia, Dr. Fadi M. R. Albatsh, daripada dibawa pulang ke Gaza.

Jenazah Dr. Fadi Dihalang Masuk Gaza
Jenazah Dr. Fadi Dihalang Masuk Gaza

Lapor Palestine News Network semalam, Lieberman menyatakan bahawa, dia “telah membuat satu permohonan mengenai perkara ini melalui kaedah konvensional”, sambil menambah bahawa permintaannya itu relevan kerana sempadan Rafah dikawal oleh kedaulatan Mesir.

Lieberman turut berkata, bahawa rejim Israel sedang melaksanakan polisi baru yang melarang kemasukan jenazah pejuang gerakan Hamas untuk dikebumikan di Gaza.

ARTIKEL MENARIK: ”Maut” Leher ditetak rakan


Menurut laporan itu, Menteri Pendidikan Israel Naftali Bennett juga pada hari Sabtu berikrar untuk menghalang Hamas daripada membawa tubuh Fadi kembali ke Gaza untuk dikebumikan kecuali Hamas mengembalikan tentera Israel yang ditahan di Gaza.

Sebelum ini, mayat dua orang tentera Israel yang terbunuh, Simcha Goldin dan Oron Shaul, dan dua lagi penduduk Israel yang terselamat, Avera Mengistu dan Hisham al-Sayed, yang memasuki Gaza atas kehendak sendiri pada tahun 2014 dan 2015, kini sedang yang ditahan oleh Hamas.


Fadi, 35, dari pekan Jabalia, utara Gaza, telah dibunuh di hadapan kondominium Puteri Idaman di Setapak, ketika dalam perjalanan untuk solat subuh kira-kira pukul 6 pagi, Sabtu lalu.

Dalam pada itu, Kedutaan Palestin di Malaysia dilaporkan sedang bekerjasama dengan pihak berkuasa Malaysia dan Mesir untuk membawa pulang jenazah Fadi ke Gaza atas permintaan keluarga allahyarham.

ARTIKAL BERKAITAN - 

Imam Disyaki Ditembak Ejen Perisik Luar Negara

Jihad Palestin Dedah Siapa Pembunuh Dr Fadi

Polis berjaya tahan suspek tembak imam palestin

Polis dedah lakaran wajah dua penembak imam Palestin

Eberita

-----------------------------------------------------------------

Post a Comment

Previous Post Next Post