7 Fenomena Alam Yang Memukau Ini Bukti Syurga Itu Ada Tempiasnya Di Dunia

7 Fenomena Alam Yang Memukau Ini Bukti Syurga Itu Ada Tempiasnya Di Dunia

Dunia menyimpan seribu sejuta rahsia termasuklah seperti kejadian alam yang tidak terjangka dek akal fikiran.

7 Fenomena Alam Yang Memukau Ini Bukti Syurga Itu Ada Tempiasnya Di Dunia
7 Fenomena Alam Yang Memukau Ini Bukti Syurga Itu Ada Tempiasnya Di Dunia

Fenomena alam ini bukanlah terjadi kerana hal-hal ghaib tetapi terjadi secara semula jadi yang dapat dijelaskan secara ilmiah.

ARTIKEL MENARIK: 'Jangan Putus Asa Dengan Crush' - Netizen Teruja Lelaki Ini Sanggup Setia 15 Tahun Lamanya

loading...

Terdapat pelbagai fenomena alam yang menakjubkan telah terjadi di dunia ini, jom kita lihat 7 fenomena alam yang amat memukau.

#1. Bioluminescence



E461EB Bioluminescence from glowing plankton in sea tide line on beach, with stars above and ship lights on horizon, Vaadhoo Island, Raa Atoll, Maldives, Indian Ocean, October 2010
Salah satu fenomena semulajadi yang paling menakjubkan di dunia ialah Bioluminescence. Fenomena menunjukkan seolah-olah laut dapat menghasilkan cahayanya yang tersendiri. Sebuah cahaya yang keluar dari laut sangat indah dan menakjubkan.

Fenomena semulajadi yang luar biasa ini boleh diterangkan secara saintifik, di mana peristiwa ini berlaku kerana di laut ada ribuan organisma laut yang bertindak balas dengan oksigen membentuk reaksi kimia.

#2. Light poles

Image result for light poles fenomena

Light Poles adalah fenomena visual alam berupa cahaya, berbentuk seperti struktur pilar yang bersinar mengarah keatas. Merupakan fenomena alam yang diciptakan oleh pantulan cahaya dari kristal ais di dekat permukaan yang paralel. Cahaya ini berasal daripada matahari, kebiasaannya fenomena ini terjadi saat matahari sudah terbenam.

#3. Lenticular clouds

Image result for lenticular clouds

Lenticular Clouds adalah sejenis awan yang unik yang biasanya terbentuk di sekitar bukit-bukit dan gunung-ganang akibat daripada hasil pergerakkan udara di kawasan pergunungan itu. Awan ini kelihatan cukup berbeza, seperti sebuah piring terbang raksasa atau sesuatu yang seperti pancake.

#4. Aurora Borealis

Image result for aurora borealis

Aurora adalah fenomena alam yang menyerupai pancaran cahaya yang menyala-nyala pada lapisan ionosfer dari sebuah planet. Interaksi antara medan magnetik yang dimiliki planet tersebut dengan partikel yang dipancarkan oleh Matahari telah menghasilkan cahaya iaitu dikenali dengan fenomena Aurora.

#5. Sun Dogs

Image result for Sun Dogs

Fenomena Sun Dogs atau Parhelion merupakan satu fenomena di mana kita melihat adanya tambahan cahaya di kedua sisi matahari.

#6. Fenomena Brinicles

Image result for Brinicles fenomena
Fenomena ini adalah suatu brinicle (air garam ais), yang mengalami pembekuan akibat suhu udara yang sangat sejuk.

#7. Pelangi Terbakar

Related image

Fire rainbow merupakan sebuah kejadian yang jarang berlaku. Fenomena ini disebabkan oleh cahaya yang pecah melalui awan sirus di kawasan yang beraltitud tinggi.



Sumber : taikotai.tv via aislimau


-----------------------------------------------------------------

Post a Comment

Previous Post Next Post