6 Sebab Kenapa Anda Kerap Digigit Nyamuk Berbanding Orang Lain

6 Sebab Kenapa Anda Kerap Digigit Nyamuk Berbanding Orang Lain

Siapa kat sini yang sering menjadi mangsa gigitan nyamuk? Kadang - kala bila kita berada di kawasan banyak nyamuk anda sering menjadi tumpuan gigitan berbanding rakan yang lain.

6 Sebab Kenapa Anda Kerap Digigit Nyamuk Berbanding Orang Lain
6 Sebab Kenapa Anda Kerap Digigit Nyamuk Berbanding Orang Lain

Pernah tak anda terfikir kenapa anda yang menjadi pilihan nyamuk - nyamuk terbabit? Sebenarnya perkara ini berlaku disebabkan banyak faktor dan iantaranya ialah :

ARTIKEL MENARIK: Sila Semak Kad Pengenalan Anda: Nombor 01 Pada Hujung Nombor Kad Pengenalan Anda Mempunyai Maksud Yang Korang Belum Tahu Selama Ini.

loading...

1. Badan yang lebih banyak mengandungi karbon dioksida menjadi salah satu sebab anda lebih tampak menyelerakan pada serangga. Manusia yang memiliki tubuh besar atau mengandung akan mengeluarkan lebih banyak karbon dioksida dan secara tidak langsung ia menjadi pilihan gigitan serangga.

2. Mempunyai suhu badan yang lebih tinggi berbanding yang lain

Sekali lagi, manusia yang memiliki tubuh besar dan wanita mengandung kebiasaannya mempunyai suhu badan yang lebih itu, selain itu, orang yang baru lepas melakukan senaman juga akan memiliki suhu badan tinggi berbanding normal.

3. Jenis darah menjadi faktor anda digigit

Kajian menyatakan darah jenis O lebih digemari oleh nyamuk berbanding darah jenis A. Walaupun begitu, tiada kajian lanjut tentang perkara ini.

4. Kajian yang sama juga menunjukkan bahawa sesetengah orang akanmengeluarkan bahan kimia melalui kulit mereka yang menyatakan jenis darah mereka.

5. Komposisi mikrob pada kulit anda

Kita semua mempunyai flora mikrob yang unik dan cantik yang hidup di kulit kita. Malah, kita mempunyai lebih banyak mikrob pada kulit kita berbanding sel-sel kulit yang sebenarnya. Dan komposisi unik mikrob kami mempengaruhi berapa nyamuk yang mahu menggigit kami.

6. Aktif Bersukan

Senaman meningkatkan jumlah asid laktik yang dirembeskan oleh kulit anda, serta meningkatkan suhu tubuh keseluruhan anda. Untuk nyamuk, ini adalah makanan yang lazat dan kopi segar di hadapan seseorang yang baru sahaja bangun dari tempat tidur.

Sumber: Sinar fm

________________________________________________________
Untuk dapatkan makluman berita terkini, viral dan informasi berguna dari blog ini melalui Facebook, sila LIKE page kami:

Post a Comment

Previous Post Next Post