Header Ads

JIJIK ! Rahsia Kilang Gula-Gula Terkenal Di Malaysia Dibongkar. Bekas Pekerja Dedah Perkara Yg MENGEJUTKAN ! MOHON SHARE !

loading...

JIJIK ! Rahsia Kilang Gula-Gula Terkenal Di Malaysia Dibongkar. Bekas Pekerja Dedah Perkara Yg MENGEJUTKAN ! MOHON SHARE !

JIJIK ! Rahsia Kilang Gula-Gula Terkenal Di Malaysia Dibongkar. Bekas Pekerja Dedah Perkara Yg MENGEJUTKAN ! MOHON SHARE !
JIJIK ! Rahsia Kilang Gula-Gula Terkenal Di Malaysia Dibongkar. Bekas Pekerja Dedah Perkara Yg MENGEJUTKAN ! MOHON SHARE !

Nama aku Din. Umur 26 tahun.Aku graduan dalam bidang berkaitan makanan (bukan kulinari atau penyediaan makanan).

ARTIKEL MENARIK: 6 Gambar Mengerikan Tiga Jari Tangan Hancur Tersepit Mesin Pengisar Daging

loading...

Masa aku tingkatan 5, aku tak tahu course yang bakal aku pilih ni kena kerja dalam industri. Aku hanya bayangkan kerja aku sama ada duduk dalam makmal atau dalam ofis kerajaan. Rupanya itu adalah mitos semata-mata. Baru lah aku tahu kerja aku ni hanya banyak peluang kerja dalam kilang-kilang makanan sahaja..

Oleh sebab persaingan untuk mendapatkan kerja dalam industri makanan terlalu sengit dan ekonomi yang mendesak, aku terpaksa untuk tidak menyatakan tahap pendidikan aku adalah master dalam resume. Semasa temuduga, aku hanya nyatakan pengalaman kerja dalam industri makanan selepas tamat degree dan barulah aku diterima kerja.

Kerja dalam sektor makanan memang mencabar terutama kalau kerja dalam production (tempat di mana makanan itu diproses). Bak kata pensyarah aku, “kerja dalam industri kena kuat, kalau tak kuat pergi balik tidur.” Lebih mencabar bila melibatkan halal haram dan kebersihan.
Pengalaman aku setakat ini pernah bekerja di 3 kilang makanan yang agak besar dalam bahagian production. Untuk pengetahuan, kebanyakan makanan yang kita beli di supermarket semua tu dah tentu-tentu pekerja asing yang terlibat dalam processing. Mostly nepal, bangla, vietnam. Kalau foreign worker yang buat, kau faham-faham je la. Hygiene memang out kalau tak dilatih dengan tegas oleh company. Aku pernah kerja dengan satu kilang buat gula-gula yang famous. Besar company nye membuatkan aku teruja. Hari pertama bekerja melihat nepal membuat gula-gula membuatkan aku menitiskan air mata keharuan. Mau tak haru, plastik untuk balut gula-gula tu diputuskan menggunakan gigi dieorang. Bukan pisau atau gunting. Tu belum masuk part tak pakai glove, lepas pegang penyapu pegang pulak makanan, pekerja yang bela kuku panjang kat jari kelingking untuk korek telinga. Mau berdarah mata aku tengok. Aku tak nak komen part macam mana boleh dapat sijil sekian-sekian sampai orang islam boleh makan tanpa was-was. Sebab company sangat cerdik. Pekerja memang well trained bila ada auditor datang. Lakonan paling mantap dieorang buat.

Pernah aku kerja kilang yang tak dapat sijil halal. Tapi bukan sebab kilang ni jual daging khinzir ke arak ke. Die jual semua benda halal. Problem still tak dapat sijil sebab keadaan kilang yang huru hara dari segi kebersihan. Pernah masa aku tolong operator, makanan jatuh atas lantai selambe je dieorang kutip and sambung pack. Kalau aku ade boleh la aku tegur. Time aku takde? Tak tahu la dah berapa banyak makanan jatuh dieorang kutip. Kalau korang tanya member-member yang kerja kilang buat keropok ke apa ke, cuba tanya dieorang, dieorang nak ke makan produk dari company dieorang. Mostly akan cakap tak sebab dieorang tahu macam mana cara handling makanan tu oleh foreigner.

Inilah antara cabaran orang yang bekerja dalam bidang ni lagi-lagi melibatkan orang Islam makan. Sebab kebanyakan kilang makanan owned by non muslim. Tak masuk kes kena diskriminasi lagi. Kalau tanya aku, mesti la aku cita-cita nak bukak kilang sendiri diurus oleh operator muslim. Tapi siapalah aku sekarang. Orang kecik yang makan gaji. Aku berdoa one day berjaya jadi macam owner Ramlee Burger dan Adabi, produk muslim yang berjaya.
________________________________________________________
Untuk dapatkan makluman berita terkini, viral dan informasi berguna dari blog ini melalui Facebook, sila LIKE page kami:
Loading...

No comments

Powered by Blogger.