Breaking News

Nasi Lauk Sayur Kat Kantin Sekolah Rendah Harga RM2, Naluri Ibu Buat Saya Menangis Lihat Murid-Murid Ini Makan Dalam Keadaan Lapar

loading...

Makanan di kantin sesetengah sekolah terlalu mahal? itulah realiti pada zaman sekarang, ada peniaga kantin sendiri tersepit kerana dek kenaikan harga barang keperlu yang semakin meningkat.

Nasi Lauk Sayur Kat Kantin Sekolah Rendah Harga RM2, Naluri Ibu Buat Saya Menangis Lihat Murid-Murid Ini Makan Dalam Keadaan Lapar
Nasi Lauk Sayur Kat Kantin Sekolah Rendah Harga RM2, Naluri Ibu Buat Saya Menangis Lihat Murid-Murid Ini Makan Dalam Keadaan Lapar

Penulis sendiri pernah terdengar luahan dari kenalan yang menjalankan operasi kantin, katanya dapat tender kantin ni perlu berniaga sambil bersedekah sebab berniaga dengan budak sekolah, tak bolehlah jual dengan harga sama diluar sana.

ARTIKEL MENARIK:
1. PADAH!!! Iklan Maggi ‘Anak Dara Pemalas’ Dikritik Teruk Oleh Netizen

2. VIDEO MEMALUKAN!!! Artis Ini Niat Nak Tayang Rantai Leher Tapi Tak Sengaja Tunjuk T*t*k. KONFOM Esok Masuk Paper Muka Depan. Huhuhuhu...

3. PEREMPUAN NI CARI "PENYAKIT".....Dimaki Hamun Gara-Gara Gambar Raba ‘Anu’ Tapir

4. (10 Gambar & Video) Jamal Buat Hal Lagi, Bawa Keranda & Van Mayat Depan SUK

5. Awek cantik ini dikejarkan ke hospital akibat lakukan hubungan s#ks dengan batang ubi kayu


loading...

Untung tetap untung sebab katanya, kalau sekolah ada 2000 orang murid, sudah pasti 1500 orang akan makan di kantin, kalau seorang untung 40 sen pun dah lepas, katanya dapat tender kantin bukan untuk kaya, tapi bolehlah senang sikit.



Namun, apa yang menyedihkan ada peniaga kantin menjual makanan dengan harga yang mahal, bayangkan seperti yang diceritakan oleh Puan Hanizam Hassan di kantin sekolah anaknya dimana dia terlihat rakan-rakan anaknya yang membeli nasi bungkus di kantin RM2 untuk nasi dan sayur goreng membuatkan di menangis.

Jom kita baca.

YaAllah...hanya kau yg tahu apa yang akan saya ceritakn disini..adalah smata-mata ingin meluahkn rasa hiba dan kasihan seorang ibu..dan demi Allah..tiada lgsung niat utk meninaya atau menjatuhkn orang...saya mohon..pd ssiapa yg mmbaca tulisan sy ini fikir la sendri samada ianya patut atau tidak brlaku..

kisahnya..Smlm swaktu rehat kelas koko..saya mnghantar bekal untuk anak saya..dan duduk makan di kantin sek..kemudian datang seorang kwnnya duduk pula makan disebelahnya..apa yang saya lihat..cara murid itu makan memang dia tengah lapar sangat....sedangkan apa yang dimakan (dibeli dari kantin)hanyalah sedikit nasi putih dan sedikit sayur goreng..



Saya tanyakan..berapa harga? RM2.00..jawabnya seperti hampa..sambil menguis-nguis sayur seolah-olah mencari ssuatu..saya tanya lgi..lauk tu je?..dengan perlahan dia menjawab "ya" dan saya perhatikn selepas 2-3 kali ..suapannya mulai perlahan..seakan makan terpaksa..

Saya tiba-tiba jadi sebak yang teramat..dan rasa bersalah..keraan dalam wktu yang sama anak saya sedang enak menikmati nasi berlaukkan ayam goreng..kari dan syur..diam2 saya mnangis..toleh pula ke kiri..sorang lagi murid sedang menikmati nasi putih..dengan kepala ikan keli yang diletak sedikit kuah lada kot..YaRabbi...luluh hati...



Lihat sendri la pada gambar...juga RM2.00..saya juga meniaga makanan..semua orang nak untung..tapi..janganlah sampai begini..jujur..ikhlaslah..kerana mereka bayar dengan duit..mereka lapar..walaupun kanak-kanak mereka juga ada rasa dan perasaan..

Tidak bolehkah mreka dilayan seperti anak sendri..tak kesian ke..kita berniaga mencari rezeki..untuk keluarga jadi darah daging dan mahukan keberkatan..dunia akhirat..patutnya bersyukur kerana kita ditakdirkn berurusniaga dengan ank-anak kecil yang sedang mencari ilmu..yang masih suci..yang bersih jiwanya..ahli2 syurga inshaAllah..

Allah swt beri jalan yang luas untuk kita melabur saham untuk akhirat..sambil meniaga..tak nmpak ke..kenapa disia-siakan..peluang ini..lebih kurang kira sedekah..rugi sangat ke..jangan lah kerana mereka anak-anak kecil yang tak tahu apa-apa..kita ambil ksmpatan..

Fikir tak..anak-anak kecil sepatutnya..disediakan makanan yang baik..yang berzat keraan mereka dalam proses mmbesar sedang belajar sunghuhnya Allah itu Maha Melihat...

Hibanya saya masih terasa hingga ke saat saya sedang menulis ini..airmata masih juga tak mahu berhenti..tambahan pula mereka ini kebnyakkannya bukanlah anak-anak orang senang..ayah ibu sibuk mncari rezeki..dan percaya dengan kita untuk makan minum anak mereka semasa disekolah..tapi amanahkah kita kalau bgini?!..

Inilah puncanya anak-anak saya setiasa ditemani bekal..bukan tujuan saya nak menunjuk pandai jauh sekali untuk mengajar..kerana saya juga serba kkurangan..andai tulisan saya ini mnimbulkan rasa x puashati mana2 pihak..jutaan ampun dan maaf saya pohonkan..saya cuma meluahkan rasa dan pendapat saya sahaja.. - Hanizam Hassan

________________________________________________________
Untuk dapatkan makluman berita terkini, viral dan informasi berguna dari blog ini melalui Facebook, sila LIKE page kami:
loading...
loading...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

No comments