Hampir setahun memerintah, mana formula ekonomi dicanang?

Hampir setahun memerintah, mana formula ekonomi dicanang?

BANGI, 17 Rabiulawal 1445H, Selasa – “Dah hampir setahun memerintah, apa sudah jadi? Mana formula ekonomi yang kamu canangkan?”

Hampir setahun memerintah, mana formula ekonomi dicanang?



Demikian soal Ahli Parlimen Machang, Wan Ahmad Fayhsal Wan Ahmad Kamal kepada Kerajaan Madani selepas Bank Dunia memaklumkan hasil Malaysia yang sebahagian daripada keluaran dalam negara kasar (KDNK) semakin menurun, dengan hasil cukai jauh di bawah 12 peratus daripada KDNK.

ARTIKEL MENARIK:Jerebu menyerang lagi, elok pakai pelitup muka


Semalam, Bank Dunia menyatakan Malaysia seharusnya mempunyai strategi hasil jangka sederhana hingga panjang yang sesuai untuk memulihkan penampan fiskalnya.

Menurutnya, ekonomi Malaysia diunjurkan menyederhana kepada 3.9 peratus pada 2023, dengan beberapa cabaran utama berterusan di peringkat domestik, termasuk ruang fiskal yang semakin sempit, apabila hasil cukai kerajaan terus menurun.

Katanya, perbelanjaan ke atas gaji, pencen dan pembayaran faedah terus meningkat, diburukkan lagi dengan pelbagai perbelanjaan yang tidak cekap, termasuk subsidi bahan api yang meluas dan kawalan harga yang bersifat berat sebelah.


Loading...


Menerusi hantaran di Facebook, Ahmad Fayhsal secara sinis memberi nasihat percuma untuk kerajaan bagi membaiki kelemahan ketika ini.

“Ada dua masalah utama. Menteri Kewangan separuh masa. Menteri Ekonomi yang berlagak dia betul seorang.

“Baguslah rombak Kabinet gugurkan kedua-dua menteri ini nescaya Malaysia boleh diselamatkan daripada hancur ekonominya,” katanya.

Kredit -Portal Islam dan Melayu | ISMAWeb




-----------------------------------------------------------------

Post a Comment

Previous Post Next Post