“Saya hanya ingat m4ti” Diana Rafar luah rasa trauuma kongsi apa yg telah terjadi pada kediamannya

“Saya hanya ingat m4ti” Diana Rafar luah rasa trauuma kongsi apa yg telah terjadi pada kediamannya

KUALA LUMPUR: Suasana kelam-kabut persis babak filem bencana alam Hollywood dengan persekitaran berubah menjadi lautan bergelora disaksikan Diana Rafar di kediamannya di Shah Alam, Sabtu lalu, membuatkan pelakon itu hanya terfikir soal ajal.

“Saya hanya ingat m4ti” Diana Rafar luah rasa trauuma kongsi apa yg telah terjadi pada kediamannya



Insiden itu tidak mungkin dilupakan Diana, 39, sampai bila-bila. Malah, sehingga hari ini, dia trauma untuk pulang ke kediaman jenis kondominium yang menjadi rumah persinggahan mereka sekeluarga di Seksyen 13. Diana berkata, kedudukan kediaman pada aras enam membolehkan Diana melihat semua yang berlaku sekelip mata.

ARTIKEL MENARIK:Selepas dibawa ke H0spital Sungai Buloh, Harris Kongsi Perkembanagn Terkini “Doakan Intan Dan Bayi Kami”


“Hujan sangat lebat dan angin bertiup kencang. Semuanya berlaku terlalu pantas. Dalam sekelip mata, air mula memenuhi kawasan persekitaran kondominium.”

Saya sempat meninjau ke luar tingkap. Saya ternampak seorang warga emas melambai-lambai meminta bantuan kerana keretanya ditenggelami air.

“Saya jadi panik kerana tidak mampu berbuat apa-apa. Alhamdulillah, lelaki terbabit akhirnya berjaya menyelamatkan diri,” katanya.

Diana berkata, selepas melihat warga emas itu, dia mendengar pengumuman dibuat pengurusan kondominium agar semua penduduk turun.

“Saya panik semula. Kebetulan kakak (Linda) tinggal bertentangan rumah saya. Kami kelam-kabut turun tanpa sempat mencapai apa-apa.

“Saya hanya membawa telefon bimbit dan anak. Rumah juga dibiarkan tidak berkunci akibat terlalu kelam-kabut. Kami juga terpaksa turun menggunakan tangga kerana perkhidmatan lif tergendala,” katanya.

Diana berkata, sebaik tiba di arah bawah, keadaan bertambah huru-hara apabila semua penduduk berkumpul dan air di luar kondominium makin deras seperti ombak. Keadaan bertambah kecoh apabila dua penduduk dikatakan terperangkap dalam kenderaan di parkir aras bawah ketika dipercayai cuba menyelamatkan kereta.


“Saya sangat panik lebih-lebih lagi mendapat tahu ada penduduk terperangkap dan dikhuatiri lemas. Air dari sungai berhampiran melimpah dengan deras lalu memasuki ruang parkir aras bawah.

“Buntu apatah lagi telefon pintar kehabisan bateri, saya sempat membuat rakaman video memaklumkan ada orang terperangkap untuk dihantar kepada kumpulan WhatsApp keluarga Rafar.

“Sekurang-kurangnya, keluarga tahu apa yang berlaku. Jika sesuatu terjadi kepada saya, Linda dan anak. Tidak sangka rakaman video itu viral.

“Mungkin ada ahli keluarga membuat perkongsian sehingga tular,” katanya.

Diana berkata, risau kemungkinan air naik, dia dan Linda kembali ke unit kediaman masing-masing.

“Saya dan Linda sangat bimbang jika keadaan bertambah buruk. Lebih-lebih lagi, bekalan elektrik sudah terputus. Kami tidak mampu bertenang.

“Jantung saya berdegup laju sepanjang malam akibat terlalu risau. Linda pula sukar bernafas disebabkan macam-macam bermain dalam fikiran.



Loading...


“Ketika itu, kami hanya memikirkan soal mati. Saya hanya mampu berdoa dan berzikir sepanjang malam melihatkan air yang bertakung seperti lautan di sekeliling kondominium,” katanya.


Diana berkata, pada mulanya, dia tidak mampu melelapkan mata.

“Saya merasakan malam terlalu panjang sehingga terfikir apakah dunia akan kiamat. Saya pernah terbaca, sebelum kiamat dunia akan gelap selama tujuh hari.

“Pada malam itu, saya dihubungi Izara Aishah yang bimbangkan keadaan saya. Lantas saya beritahu Izara agar tolong sedekahkan al-Fatihah banyak-banyak buat kami.

“Selepas itu, baru saya boleh lelapkan mata kira-kira dua jam,” katanya.

Tambah Diana, dia dan Linda masing-masing memakai tudung dan menyarung jaket sepanjang malam supaya andai berlaku kejadian tidak diingini, mereka sudah bersedia. Sementara itu, suami Diana, Zamarul Hisham meredah banjir sehingga paras pinggang sebaik selesai penggambaran untuk pulang ke rumah.

“Saya sudah pesan kepada suami jangan pulang. Dia gigih meredah banjir kerana bimbangkan keadaan kami. Suami meletakkan kereta agak jauh dari kediaman dan di lokasi tinggi,” katanya.

Diana bersyukur keesokan harinya, air mula surut.

“Saya dan Linda buat keputusan meninggalkan kediaman kami dan menumpang sementara di rumah kakak.

“Saya berniat pulang ke sebuah lagi rumah kami di Laman Glenmarie. Namun, jiran menasihatkan agar tidak berbuat demikian.

“Jiran beritahu berlaku kes paip pecah dan bekalan air sudah putus tiga hari. Sama juga dengan bekalan elektrik,” katanya yang masih menumpang kediaman kakaknya, Anita di Seksyen 6, Shah Alam.

Diana berkata, dia masih trauma dengan insiden itu. Setiap kali mengenangkan kejadian ‘hitam’ itu, hatinya amat tersentuh dan bulu roma berdiri.

“Saya sangat trauma. Suami ada mengajak menjenguk kondominium kami, tetapi saya masih belum bersedia.

“Saya terkejut dan tidak sangka sebaik mendapat tahu banyak tempat yang lebih teruk seperti di Taman Sri Muda, Seksyen 25, Shah Alam,” katanya yang mengambil usaha mengagihkan makanan dan pakaian kepada mangsa banjir di kawasan terbabit.

Bomba selamat dua lelaki terperangkap di parkir bawah tanah hotel

Shah Alam: Dua lelaki yang nyaris lemas ketika hendak mengalihkan kenderaan di ruang parkir bawah tanah sebuah hotel di Seksyen 13, di sini, diselamatkan bomba, petang tadi.

Kejadian itu turut tular selepas selebriti Diana Rafar membuat rakaman video meminta pertolongan agar mangsa diselamatkan.

Pengarah Bomba Selangor, Norazam Khamis berkata, jentera anggotanya ditahan oleh orang awam memaklumkan kejadian itu ketika melalui lokasi berhampiran.

Katanya, jentera terus bergegas ke lokasi dan tiba pada jam 3.31 petang.

“Sebaik tiba di lokasi, bomba mendapati hanya terdapat dua mangsa di ruang parkir bawah tanah hotel berkenaan untuk mengalihkan kenderaan yang ditenggelami air.

“Ketika itu, air berada di paras tangga dan mangsa, dua lelaki berumur lingkungan 30-an itu dipercayai hendak naik untuk menyelamatkan diri.

“Kemudian anggota bomba bertindak mengeluarkan mangsa sebelum paras air naik,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Norazam berkata, ketika operasi menyelamatkan mangsa dijalankan jentera bomba juga tersangkut di lokasi banjir berkenaan.

Bagaimanapun kenderaan kembali bergerak tidak lama kemudian.

ANGGOTA bomba menjalankan kerja menyelamat mangsa yang terperangkap. FOTO ihsan bomba

Sumber: BH Online. viaTrending Sangat





-----------------------------------------------------------------

Post a Comment

Previous Post Next Post