Aku ‘Dr cantik’, janda anak 3. Lps cerrai, dgn laki songsang aku terpikat. Tp nk kawin, dia takut sgt

Aku ‘Dr cantik’, janda anak 3. Lps cerrai, dgn laki songsang aku terpikat. Tp nk kawin, dia takut sgt

Foto sekadar hiasan Assalamualaikum dan salam sejahtera..

Aku ‘Dr cantik’, janda anak 3. Lps cerrai, dgn laki songsang aku terpikat. Tp nk kawin, dia takut sgt



Saya AA, seorang janda anak 3. Masuk tahun ni, dah genap 5 tahun saya pegang title ni. Bekas suami scandalous. Setelah 12 tahun kami berumahtangga, dia curang dengan isteri orang anak 2 waktu tu.

ARTIKEL MENARIK:Plan Nak Nikah Tahun Depan Terpaksa ‘Cancel’, Lelaki Seb4k Bakal Bapa Mentua Pandang Harta & Pekerjaan – ‘Takut Anak Hidup Susah’


Long story short, perempuan tu bercerrai dengan suaminya dan saya sempat berp0ligami sebelum akhirnya saya memutuskan untuk keluar daripada perkahwinan neraka tersebut.

Di sini saya tidak berminat untuk menceritakan kisah saya dengan bekas suami. Cliche. Zaman sekarang bersepah suami atau isteri orang scandal. Saya ingin menceritakan kisah saya setelah saya bergelar janda…

Jujur saya katakan saya bolehlah dikatakan ada rupa dan comel. Di tempat kerja, staff dan pesakit saya memanggil saya dengan gelaran ‘doktor cantik’. Tidak kurus, tidak gemuk.

Walaupun umur saya sudah mencecah lewat 30an, ramai yang menyatakan saya kelihatan sepeti 20an. Mungkin genetik, sebab mak dan ayah saya pun nampak jauh lebih muda dari usia sebenar. Saya juga berpewatakan ceria dan peramah (bubbly)..

Sejak bercerrai, berduyun duyun lelaki yang cuba mendekati. Ada yang bujang, ada yang duda, ada juga yang suami orang. Ada yang ikhlas, ada yang mempunyai niat jahat terselubung (scammer) dan ada yang sekadar main main.

Kebanyakan mereka saya tolak dengan pelbagai alasan. Ada yang terlalu muda, ada yang tiada chemistry, ada yang berperwatakan narcissistic dll. Kesimpulannya ada redflag di mana mana atau saya tidak berminat dengan character mereka.

Suami orang memang la saya tak layan langsung sebab pernah rasa sendiri bagaimana sakitnya menjadi seorang isteri yang suaminya curang..

Ada kawan saya cakap, saya terlalu memilih. Sebenarnya saya bukan jual mahal. Bagi saya, perkahwinan kedua ni biarlah betul betul dengan my true love. Dan kalau pun tidak ada, i am ok being single. Best jugak kehidupan single ni, ada freedom.

Malah ada kawan kawan yang bersuami cemburu tengok saya bebas kesana kesini. Besides, i already have a good career (financially independent) and i am blessed with 3 wonderful kids, alhamdulillah.

Saya selalu terfikir, dunia ni mana ada yang sempurna, jadi ini adalah takdir saya di dunia.

Lagipun saya ada trust issues.. susah untuk saya nak percaya ada lelaki yang setia atau yang sanggup terima saya berserta my ‘luggage’.

Kebanyakannya hanya suka saya sebab saya cantik…

Sehinggalah saya dipertemukan dengan seorang lelaki bernama AF. Beliau sungguh sempurna di mata saya.

AF 2 tahun lebih tua daripada saya, bujang *bukan suami orang, very loving type; bukan dengan manusia saja malah dengan haiwan (he is cat lover just like me!),

Sangat menghormati saya, handsome, wangi, pembersih, tersangat rajin, pandai memasak, tidak s3xist, tidak controlling, sabar, menjaga solat dsb.

Kesimpulannya, beliau ada semua ciri ciri lelaki yang saya suka (greenflag) dan tidak ada semua ciri ciri lelaki yang saya tidak suka (redflag).

Terasa seperti beliau lah lelaki kiriman Tuhan untuk saya setelah saya diuji dengan lelaki lelaki hampeh yang lain sebelumnya. Bagai ada pelangi yang datang setelah ribut taufan yang melanda. Githeww.

Kami berkawan beberapa lama sehinggalah kami saling jatuh cinta. Akhirnya saya memperkenalkan AF kepada keluarga saya dan mereka semua bersetuju.



Loading...


Namun, peliknya walaupun kami sudah berbincang tentang perkahwinan, si AF tidak pernah cuba memperkenalkan saya kepada keluarganya.

Bila saya tanya, dia akan jawab, “They think I don’t even want to get married before i know you.. so they will like you, that’s for sure…”

Long story short, akhirnya AF memberitahu saya dia sebenarnya adalah seorang lelaki songsang. But that was his past. Sekarang dia cuba berubah dan telah bermujahadah since long time ago.

Cumanya dia risau saya tidak akan bahagia setelah berumahtangga. Dan dia mengaku, the inclination untuk dia menyukai sesama lelaki is still there and it’s a life long struggle. Bila saya tanya kenapa dia memilih untuk memberitahu saya?

Dia jawab, “Because i don’t want to lie to you for the rest of my life.. because i love you.. and I want you to love me being me.. The way u love me makes me feel like a real man…” Sedih gila kan.

Jujurnya pada mulanya saya agak terkejut. Sempat saya meraung raung macam orang giila sampai nak bnuh diri.

AF cuba memujuk.. but he said, “I sendiri tak tau nak cakap apa.. i am so sorry”.

Namun setelah beberapa lama, saya mula menerima kerana saya sangat mencintai AF. Saya rasa saya boleh menolong beliau untuk berubah.

Saya cuba join support group dan consult beberapa experts yang membantu mereka yang ingin kembali ke fitrah untuk mencari kekuatan. Saya yakin AF is my true love and we are meant to be together.

Saya solat istikharah, hati saya tetap pada AF. It shows that our love is pure.. bukan sebab nafsu semata mata but we fall in love with other things; character and personality..

Setelah beberapa lama, AF mula menjauh. AF cakap dia takut dia tak dapat menjadi suami seperti yang saya idamkan.

Beliau takut saya akan paranoid bila dia outstation, jauh dari saya atau sewaktu saya meninggalkan anak anak saya dengan dia di rumah. (Saya ada 2 orang anak lelaki).

Puas saya cuba meyakinkan AF, tetapi beliau tetap menjauh. AF cakap dia tetap akan ingat saya sampai bila bila cuma dia rasa dia termasuk dalam kategori tidak mampu untuk berkahwin.

Now, no textes, no calls. Paling paling dia akan tengok IG stories saya. Kadang kadang when i miss him so much, i will text and simply say, “AF, i miss you, I don’t know how to heal..”

Dia biasanya akan reply dengan emoji senyum dan change the topic. Dia cakap bila tua nanti dia nak tinggal dekat old folks home. Saya cakap, nanti saya pergi ziarah bawah biskut Oreo.

Begitulah kisah saya yang tak best. Saya masih tak boleh move on daripada AF sebab saya susah nak buka hati untuk suka orang. Kalau dah buka hati, hmm memang setia dan cinta mati.

Sekarang yang ada hanyalah kucing yang saya beli daripada AF di awal perkenalan kami. Bila saya rindu AF, saya akan peluk kucing saya tu.. Doakan saya boleh move on secepatnya.

Saya doakan AF bahagia dengan caranya.. kalau dia berjodoh dengan orang lain pun saya akan happy as long as he is happy.

Sekian. AA

Reaksi Warganet

AR Anin –
I cried over this. I feel you Doctor. Bila kita ada trust issue, susah nak buka hati untuk orang, dan bila terbuka hati, kita kecewa seperti yang kita takutkan.

Berkali kali nak move on tapi tak boleh. Dan terima seadanya dia. End up kita sekali lagi jatuh. Cerita pada manusia tak ada siapa yang faham Doctor. Ceritalah kepada Allah. Mengadulah dalam doa. Biar doa dan takdir bertarung di langit dalam perjuangan kita mengharap yang terbaik.

Tiada daya kita melainkan Allah jua yang menggerakkan setiap sesuatu termasuk hati dan pegangan kita. Tiada yang mustahil dengan kuasa Allah.

Semoga Allah menjentik hatinya untuk Doctor untuk kisah yang berakhir dengan happy ending dan dia teguh dengan pegangan dia yang baru menuju ke jalan yang diredhai.

A prayer for you Doctor Cantik. Be strong and don’t forget to love and prioritise only yourself

Shuehaida Shaari –
For me Tuhan selamatkan TT dari satu perkahwinan yang menyakitkan hati. Manusia lahir bersama nfsu. Bila kita sayang kucing, kita belai, kita kiss, kita main main and have fun with that kitty.

Dia cintakan lelaki tu. Dan berharap lelaki itu akan berubah selepas kahwin.. Tapi tuhan tak izin kan, ada lah hikmahnya tu, sebelum kawin semua wangi la, sahabat sampai mati..

Selepas kahwin, datang dekat husband, dia lari, berkemban s3xy husband buat bodoh, seduce pun tak jalan sebab nafsu dia pada lelaki.

Tambahan dia Janda yang sudah terbiasa dibelai setiap minggu, mai 2nd husband 6 bulan sekali pun hambar..acana tuu. Tak salah kawin, boleh la survive, tapi sakitt la.. bagai menggalas batu seumur hidup..

Raziq Michael –
What a beautiful relationship. Kenapa harus berkahwin untuk sekadar memuaskan nafsu semata mata. Kenapa hubungan ini tidak boleh berkekalan atas dasar persahabatan.

Bukankah bercinta itu tidak semestinya atas dasar untuk berkahwin tetapi boleh juga sebagai sahabat. Both ada keserasian. Both memahami sesama sendiri. Cuma yang memisahkan ialah perasaan AF terhadap wanita. Tapi itu tidak menjadikan sebab untuk menghukumnya sebegini.

The moment dapat tahu akan s3ksualiti AF anda sepatutnya menjadi seorang sahabat yang setia, bersamanya bukan mendesaknya untuk berubah. Perubahan itu tidak akan terjadi dalam masa yang terlalu singkat. Ia memerlukan sokongan emosi seseorang yang dia percayakan.

Apabila terlalu mendesak untuk memiliki cintanya dia hanya melihatnya sebagai satu tuntutan nafsu yang dia tidak mampu penuhi.

At this point patutnya anda menjadi sahabatnya, peneman setia, pendengar yang baik dan seseorang yang boleh sembuhkan luka lamanya.

That’s how you dapatkan kepercayaan, kesetiaan dan cintanya. Walaupun dia bukan milik you lagi tapi trust me both of you can be a wonderful friends. Jangan lepaskan dia!

Sumber – AA (Bukan nama sebenar) via IIUMC via Edisi Media !


Kredit -



-----------------------------------------------------------------

Post a Comment

Previous Post Next Post