[Terkini]’Macam Minum Wnita MeIayu..’- MP M0hon M4af, Kata Kenyataannya Telah DisaIah Erti.

[Terkini]’Macam Minum Wnita MeIayu..’- MP M0hon M4af, Kata Kenyataannya Telah DisaIah Erti.

Ahli Parlimen Tangga Ba.tu, Rusnah Aluai mem0hon ma.af berhubung ucapannya mengenai wlski jenama Timah di Dewan Rakyat semalam.

[Terkini]’Macam Minum Wnita MeIayu..’- MP M0hon M4af, Kata Kenyataannya Telah DisaIah Erti.



Pada masa sama, Rusnah dalam satu kenyataan ringkas di Facebook berkata, ucapannya itu telah disaIahfahami.

ARTIKEL MENARIK:[Terkini]’Cpatnya Kau Prgi Syg..’ Bay1 Rntung Dlm Kebak4ran Ktika lbu Ayh Tlada Dirumah.




“Saya meneliti resp0n dan maklum baIas terhadap ucapan saya di Parlimen berhubung lsu ‘Timah’ tmpoh hari.

“Walaupun n1at asal saya adalah untuk memastikan tldak timbuI kekeIiruan berka.it label tersebut, ucapan saya telah disaIah erti.

“Oleh itu, kepada pihak-pihak yang terslnggung akan ucapan tersebut, saya mem0hon m.aaf,” katanya hari ini.


Semalam, Rusnah yang merupakan ahli parIimen PKR menyamakan minum wlski jenama Timah yang kini menjadi kontr0versi seperti “m1num wnita Melayu”.

Katanya, jenama dan lmej lndividu bernama Kapten Speedy yang digunakan “benar-benar mengeIirukan” dan perlu diu.bah.

“Ini tldak bagus untuk wnita kerana akan diba.yangkan Timah itu wnita MeIayu – Kak Timah, Mak Timah, Makcik Timah. Apabila kita mlnum w1ski itu, seolah-olah kita minum wnita Melayu,” katanya di Dewan Rakyat. katanya di Dewan Rakyat semasa menceIah dalam perbah.asan plndaan Akta Perihal Dagangan.



Loading...




Kenyataan itu mengun.dang perhatian ramai di media sosi4l yang rata-ratanya mengkr1tiknya.

Antaranya Ahli Parlimen Muar Syed Saddiq Syed Abdul Rahman yang berseIoroh dengan jenama makanan yang menggunakan nama manusia.

“Jadi, boleh ke saya makan coklat Daim? Boleh ke saya minum susu Dutch Lady?

“Atau adakah saya ‘makan’ Tun Daim Zainuddin atau ‘mlnum’ perempuan BeIanda,” ci.apnya di Twitter.

Ketika perkara ini mula menjadi kontr0versi, syarikat pengeIuar ar.ak itu menjelaskan bahawa jenama Timah merujuk kepada bijih timah yang banyak terdapat dengan negara ini suatu ketika dahulu, manakala lmej Ielaki itu pula ialah Kapten Speedy, yang dikatakan sebagai lndividu yang memperkenalkan budaya minuman berkenaan pada era pentadbiran British.

Sumber: mk via D Bongkar




-----------------------------------------------------------------

Post a Comment

Previous Post Next Post