“Kita cari masjid depan sikit” – Tr4gedi selepas ziarah jen4zah Nik Aziz! Sebulan terIantar di hospital, barulah gadis ini tahu kenapa mak ayah tak melawat

“Kita cari masjid depan sikit” – Tr4gedi selepas ziarah jen4zah Nik Aziz! Sebulan terIantar di hospital, barulah gadis ini tahu kenapa mak ayah tak melawat

KEHILANGAN ibu bapa serentak secara mengejvt sememangnya hakikat yang sangat pah1t untuk ditel4n.

“Kita cari masjid depan sikit” – Tr4gedi selepas ziarah jen4zah Nik Aziz! Sebulan terIantar di hospital, barulah gadis ini tahu kenapa mak ayah tak melawat



Itulah uj1an ber4t yang dialami Nur Dina Qistina Roslan selepas kedua-dua insan kesayangannya menemui aj4l dalam satu kem4langan ngeri.

ARTIKEL MENARIK:‘M4afkan Ayah Sayang..’ Anak Berumur 1 Tahun HiIang Dari Kereta Ditemui Iemas.


Tanggal 13 Februari 2015 pasti tidak akan dilupakannya sepanjang hayat kerana trag3di tersebut bukan sahaja menjadikannya ‘yatim piatu’ sekelip mata, malah di bahunya tergalas tanggungjawab berat sebagai kakak sulung yang perlu menjaga dua lagi adiknya.

Walaupun lebih lima tahun trag3di h1tam itu berlalu, namun semuanya masih jelas dalam ingatan gadis yang senang disapa sebagai Dina ini.

“Ketika itu saya berusia 12 tahun. Kira-kira pukvl 3 pagi hari tu, papa kejutkan kami beritahu nak menz1arahi Allahy4rham Tok Guru Nik Aziz yang men1nggal dun1a.

“Kami berlapan iaitu mama, papa, empat adik dan seorang ibu saudara menaiki sebuah kereta bertolak dari Bukit Payung, Terengganu sebelum masuk Subuh. Selepas selesai urusan pengebum1an, kami pun pulang.

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

“Dalam perjalanan, kami nak cari masjid untuk solat dan berehat. Mula-mula dah jumpa sebuah masjid, tapi papa kata kita cari masjid depan sikit.

“Namun tak sempat pun sampai ke masjid tu, kami kem4langan dengan sebuah kenderaan. Saya tertidur sebelum kej4dian. Saya tak ingat apa-apa langsung… saya k0ma dan hanya tersedar ketika dah berminggu-minggu di hospital,” cerita gadis yang kini berusia 18 tahun.



Loading...


Menurut Dina, selain ibu bapa, dua adiknya turut men1nggal dunia dalam trag3di tersebut, manakala dia dan seorang lagi adiknya mengal4mi keced3raan p4rah.

“Saya alami pat4h rah4ng, lvmpuh separuh badan iaitu sebelah kanan dan ada dar4h beku di kepala. Adik saya yang nombor empat pat4h hidvng dan dia juga k0ma.

“Adik saya nombor dua serta ibu saudara hanya alami keced3raan ringan. Sebaik saya sedar, saya tak boleh bercakap atau bergerak pun. Saya rasa seperti sedang berm1mpi.

accident 2

Gambar kenangan Qistina (kanan) bersama ibu bapanya. Dalam trag3di pada 2015 itu, ibu bapa dan dua adiknya men1nggal dunia.

“Hairan juga sebab tak nampak mama papa datang melawat hinggalah saya nak dibed4h, tapi tak terluah nak tanya ibu atau bapa saudara sebab saya sendiri tak boleh bercakap,” ujar anak sulung daripada lima adik beradik ini.

Dina akhirnya dibenarkan pulang ke rumah selepas sebulan terl4ntar di hospital.

“Seminggu lebih selepas pulang ke rumah tok (nenek), saya masih tak nampak kelibat mama dan papa. Tok dan yang lain beritahu mama papa dekat hospital lain. Saya ingat lagi masa tu bermimpi nampak mama papa dan dua adik berpakaian serba putih.

“Esok harinya, saya cadang nak ajak tok dan ibu saudara pergi hospital lawat mama dan papa. Tak sempat saya bersuara, saya terdengar perbualan seorang bapa saudara yang beritahu ‘adik beradiknya dah tinggal berapa orang saja’.

 

Hancvr hati bila dengar… seperti hilang separvh ny4wa. Macam mimpi rasanya h1lang dua ibu bapa serentak.

NUR DINA QISTINA ROSLAN

“Dia tak tahu saya terdengar. Saya hairanlah dan terus kata ‘papa kan ada lagi’. Masa itu semua pandang saya sed1h. Akhirnya ibu saudara pelvk saya dan beritahu perkara sebenar.

“Hancvr hati bila dengar… seperti h1lang sep4ruh ny4wa. Macam mimpi rasanya h1lang dua ibu bapa serentak. Saya ajak mereka ke kvbur mama papa. Saya rebah di kvbur sebab terlalu sed1h,” ujarnya lagi.

Tambah gadis ini, dia mengambil masa yang lama untuk menerima hakikat keh1langan ibu bapa dan juga dua lagi adiknya.

“Alhamdulillah tok, ibu saudara serta bapa saudara jaga kami adik beradik dengan penuh kasih sayang. Dan syukur sangat, dengan kuasa Allah saya akhirnya pulih seperti sedia kala walaupun ambil masa berbulan,” katanya yang kini menetap bersama neneknya di Bukit Payung, Terengganu.

Sekadar berkongsi di TikTok untuk meluahkan kesedihan mengenai trag3di yang hampir meragvt nyawanya, Dina berkata dia sama sekali tidak menyangka videonya mendapat perhatian ramai.

remuk

Kereta jenis Perodua Alza yang dinaiki Qistina dan keluarganya remvk tervk.

“Saya cuma nak luahkan dan ceritakan apa yang pernah saya alami. Dalam masa yang sama saya nak hantar mesej agar kita semua hargai insan tersayang sebab aj4l mavt boleh datang bila-bila masa.

“Ramainya insan yang baik hati, kirim kata-kata semangat serta doakan untuk arw4h ahli keluarga saya yang men1nggal dunia. Ada juga yang berkongsi kisah yang sama seperti saya.

“Kini saya fokus nak sambung belajar untuk banggakan arw4h mama dan papa, dan juga untuk masa depan adik-adik. Saya mahu sambung pengajian dalam bidang kulinari dan bercita-cita nak buka bakeri sendiri kelak,” katanya lagi.

Sehingga kini, video yang dikongsi Dina di TikTok meraih lebih 207,000 jumlah tontonan.

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook 

Sumber : MSTAR  via Terengganu TV




-----------------------------------------------------------------

Post a Comment

Previous Post Next Post