Baru je nak merasa jadi kaya. Sekali tiba tiba kerajaan pahang arah untuk hentikan aktiviti melombong emas di Kuala Lipis. Rupa rupanya ini tindakan yang boleh diambil.

Baru je nak merasa jadi kaya. Sekali tiba tiba kerajaan pahang arah untuk hentikan aktiviti melombong emas di Kuala Lipis. Rupa rupanya ini tindakan yang boleh diambil.

Baru je nak merasa jadi kaya. Sekali tiba tiba kerajaan pahang arah untuk hentikan aktiviti melombong emas di Kuala Lipis. Rupa rupanya ini tindakan yang boleh diambil.

Baru je nak merasa jadi kaya. Sekali tiba tiba kerajaan pahang arah untuk hentikan aktiviti melombong emas di Kuala Lipis. Rupa rupanya ini tindakan yang boleh diambil.



Nama Mukim Kechau, Kuala Lipis menjadi bualan pengguna internet sejak beberapa hari ini apabila tanah yang berkeluasan 77,000 hektar itu mempunyai sumber emas mentah yang tertanam di bawahnya. Untuk pengetahuan semua kawasan Mukim Kechau terletak dalam jajaran dikenali sebagai Sutera Raub-Bentong.

ARTIKEL MENARIK:Selepas Ditahan, Ini “Paksaan” Polis Pada Sekumpulan Pesalah Jalan Raya


Jajaran ini pula terletak dalam Jajaran Emas negara yang merentasi beberapa buah negeri di Semenanjung bermula dari Thailand hingga ke Batang Melaka, Jasin. Penemuan emas baru-baru ini umpama rezeki ‘durian runtuh’ untuk penduduk setempat.

Menurut pihak Kosmo, ada sebahagian penduduk telah membeli kenderaan baru secara tunai. Bahkan ada juga penduduk membeli jengkaut untuk memudahkan kerja-kerja melombong emas di tanah mereka sendiri. Tetapi kegembiraan penduduk setempat tidak bertahan lama apabila Menteri Besar Pahang,

Datuk Seri Wan Rosdy Wan Ismail mengarahkan kegiatan melombong emas di kawasan Kechau, Lipis dihentikan serta merta. Menurut beliau, arahan itu dikeluarkan untuk memastikan kegiatan terbabit dapat dikawal sebelum menjadi lebih serius.

Hasil Mineral Hak Kerajaan 

“Walaupun kegiatan melombong emas itu dilakukan di atas tanah milik sendiri, hasil mineral tertakluk kepada peraturan dan hak kerajaan Pahang. “Sebab itu saya minta mereka hentikan kegiatan itu untuk mengelak daripada dikenakan tindakan,” katanya ketika mengulas kegiatan melombong emas di Kampung Kechau. Katanya, tindakan tegas itu diambil bagi mengelakkan kerajaan negeri kehilangan hasil pendapatan.

Mengulas status pemilik tanah yang memohon lesen pelombong kecil (LPK), Wan Rosdy berkata, kerajaan negeri perlu meneliti permohonan iu sebelum kelulusan diberikan. Ini disebabkan kerana ada permohonan membabitkan antara 10 dan 15 individu di kawasan sama.

Boleh gali, tapi tak boleh ambil

“Boleh gali tetapi tidak boleh ambil.” itu kata Presiden Institut Geologi Malaysia Datuk Yunus Abd Razak berhubung aktiviti menggali emas oleh penduduk kampung di kawasan tanah berhampiran kediaman masing-masing.

Beliau yang juga bekas Ketua Pengarah Jabatan Mineral dan Geosains (JMG) berkata, bahan galian seperti emas tersenarai antara mineral yang menjadi milik kerajaan walaupun berada di dalam kawasan tanah persendirian mengikut undang-undang.

“Pada asasnya semua sumber mineral adalah tertakluk dan menjadi hak kerajaan negeri. “Penduduk dibenarkan menggali tanah tetapi sekiranya menemui sumber mineral antaranya emas dan timah, ia adalah milik kerajaan seperti termaktub dalam undang-undang,” katanya ketika dihubungi Metro.

Menurut Yunus, penduduk terbabit bagaimanapun boleh membuat permohonan Lesen Melombong Tuan Punya untuk mencari dan menggali emas di tanah milik masing-masing. “Lesen ini perlu dipohon daripada Pejabat Tanah dan Galian negeri (PTG) dan selepas memperolehnya, mereka perlu memohon lesen operasi pula daripada JMG.

“Pemilik tanah juga perlu mengemukakan satu skim yang mana perlu mendapatkan bantuan jurutera perlombongan berdaftar. “Skim ini secara mudahnya untuk menunjukkan keluasan, sistem pengairan dan beberapa aspek keselamatan lain yang perlu dipatuhi.

“Selain itu, wujud peruntukan dalam Enakmen Mineral Negeri yang memerlukan mereka membayar royalti sekitar 2.5 peratus daripada keuntungan kepada kerajaan negeri,” katanya. Sehubungan itu, Yunus menasihatkan penduduk kampung berkenaan supaya merujuk kepada JMG untuk mendapatkan nasihat bagaimana mereka boleh meneruskan aktiviti menggali emas di tanah milik masing-masing.

“Tidak perlu terburu-buru, sebaliknya dapatkanlah nasihat daripada pakar. Mereka juga boleh mengadakan kerjasama dengan mana-mana syarikat yang mampu melakukan aktiviti berkenaan secara lebih berkesan dan terserah kepada persetujuan mereka mengenai nisbah pembahagian keuntungan,” katanya.

Ank Tiri Tokti Bercita Cita Nak Jadi Kaya Macam TMJ. Sekali Ini Yang TMJ Balas Buat Warganet Terkedu.

Tunku Ismail Sultan Ibrahim atau lebih mesra dikenali dengan nama TMJ (Tunku Mahkota Johor) sentiasa menjadi tumpuan warganet kerana sering berkongsi posting inspirasi di laman Instagram miliknya. Bukan itu sahaja, pemilik Kelab Bolasepak Johor Darul Ta’zim (JDT) itu juga rajin berkongsi mengenai

aktiviti harian kegemaran baginda iaitu bersukan dan beriadah bersama ahli keluarga. Setiap gambar yang dimuat naik oleh TMJ telah memberi inspirasi kepada ramai pengikut baginda yang bercita-cita untuk mengikuti jejak langkah dalam menjadi seorang yang berjaya.

TMJ jadi inspirasi kepada Asyraf Khalid

Malah, gaya hidup mewah TMJ turut menarik perhatian anak tiri kepada penyanyi nombor satu negara Datuk Seri Siti Nurhaliza iaitu Asyraf Khalid yang telah tinggalkan sebuah komen di salah satu posting. “Stail… anda adalah inspirasi bagi saya.

Suatu hari nanti, saya ingin menjadi kaya dan berjaya seperti anda, inshaallah,” komen Asyraf kepada TMJ. Namun begitu, apa yang menjadi perhatian adalah balasan TMJ terhadap komen tersebut. “Semua ini hanya sementara. Kurniaan Allah. Tiada yang akan dibawa ke dalam kbur apabila tiba masanya kelak.

“Saya lihat kekayaan saya sebagai ujian daripada Allah. “Sama ada saya mengingati Allah atau tidak, adakah saya masih bersedekah dan membantu golongan susah dan sebagainya. “Apa yang penting ialah sentiasa bersyukur dan jangan lupa untuk berbuat kebaikan. Pada akhirnya, duit hanyalah kertas. Ketenangan jiwa adalah kunci hidup yang bahagia,” balas TMJ.

Betapa rendah hatinya TMJ, walaupun hidup dalam serba kemewahan, baginda masih mengingatkan orang lain bahawa kekayaan yang dimiliki itu semua adalah kurnian Allah SWT. Selain itu, baginda juga menegaskan tentang kepentingan untuk sentiasa bersyukur dan berbuat kebaikan kepada semua orang.

Tidak dinafikan lagi, contoh baik TMJ sebeginilah yang membuatkan rakyat cukup menyenangi dan menyayangi Putera Mahkota Johor berkenaan. Baginda adalah putera sulung kepada Sultan Johor, Sultan Ibrahim Ismail dan pasangan Raja Zarith Sofiah Sultan Idris Shah.

Sumber: Instagram TMJ

Asyraf Khalid kesl tanggapan tumpang pengaruh Datuk K dan Siti Nurhaliza – “Tak guna kabel atau minta bantuan ayah!”

SIAPA tak marah segala usaha titik peluh bertahun-tahun dalam perniagaan jamu Mutyara Beauty bersama isteri ditduh hanya bergantung kepada pengaruh bapa dan ibu tirinya, Datuk Seri Siti Nurhaliza. Suami kepada pelakon Indonesia Tya Ariffin iaitu Asyraf Khalid mengakui terkilan dan brang dengan pandangan orang luar yang menganggap kejayaan yang dikecapinya kini diperolehi dengan jalan pintas.

Anak kepada ahli perniagaan terkenal Datuk Seri Khalid Mohamad Jiwa (Datuk K) ini berasa tidak adil jika tanggapan itu berterusan. “Hati siapa yang tak terguris kalau asyik terima pandangan sama yang dilemparkan orang luar serta pemerhati dunia niaga. Kadang-kadang rasa macam lser, kerana mereka fikir saya kecapi semua ini dengan cara mudah selain tanggapan klise.

“Jujur saya tak boleh menafikan perasaan bengang, jelak dan marah itu pernah bersarang sampai naik geram. Biasalah yang orang nampak hanya keindahan, di sebalik semua itu… tak ada siapa yang tahu. “Cuma tak adil jika mereka terus berandaian begitu dan begini. Tapi kalau terus larut dengan rasa negatif itu pun saya tak akan ke mana. Saya lwn segala rasa,” katanya.

Asyraf berkongsi perkara itu sempena ulang tahun kedua perniagaan Jamu Mutyara diusahakan bersama isterinya pada 20 April. Saya dan pasukan kerja kena kerja keras untuk menakluki apa yang diraih kala ini. Selain Mutyara, Asyraf juga mengeluarkan beberapa produk makanan kesihatan lain.

Dalam pada itu, Asyraf gembira kerana diberi ruang merasai kemanisan dalam dunia perniagaan. Tegasnya dia menceburi dunia perniagaan tanpa langsung menggunakan pengaruh ayahnya. “Saya bertatih sendiri dari bawah. Ikutkan sejak usia tujuh tahun lagi saya sudah jual pen di sekolah dan macam macam lagi yang saya cuba. Saya serius mahu bergelar ahli perniagaan sejak usia 22 tahun hinggalah sekarang.

Asyraf bersyukur ada isteri yang sentiasa memberi sokongan. “Saya dan pasukan kerja kena kerja keras untuk dapatkan apa yang diraih ketika ini. Isteri saya juga antara insan penting yang berada dalam pasukan kerja itu. “Setiap hari kami kena kerja keras. Ia tak datang bergolek begitu saja. Saya tak guna kabel pun, tak ada merayu bantuan ayah sekalipun untuk keluar modal.

“Saya sedar juga dalam dunia niaga ini bukan semua yang kita buat akan beroleh kejayaan. Ada juga perniagaan yang saya buat berakhir begitu saja. Namun itu bukan pen4mat segala galanya,” ujarnya. Tya dan Asyraf mendirikan rumah tangga pada 1 November 2015 dan mereka dikurniakan dua cahaya mata, Arif Jiwa Asyraf, 3 dan Azzahra Jiwa Asyraf yang kini berusia satu tahun.

Loading...


Tya Ariffin dedahkan mahu berikan sesuatu ini kepada ibu bapanya sehingga mendapat tumpuan warganet. Tya kongsikan kisahnya disebalik kejayaan yang dimilikinya itu.

MESKI pada awalnya pernah meragui kemampuan diri, pelakon dan usahawan, Tya Ariffin kini mampu berbangga apabila perniagaan jus kesihatan Mutyara miliknya itu mula mencipta kejayaan demi kejayaan. Bukan sahaja jenama tersebut mula dikenali ramai, tetapi perniagaan yang diusahakan bersama suami, Asyraf Khalid itu, mencatat satu lagi kejayaan apabila berjaya memiliki wisma sendiri baru-baru ini.

Menurut Tya atau atau nama lengkapnya Nurtria Wulandari Arifin, 26, kejayaan itu tidak pernah datang bergolek, sebaliknya terhasil daripada pelbagai pengorbanan dan cabaran dilaluinya. “Saya bukanlah datang daripada keluarga senang, jadi apa sahaja yang saya lakukan sering diniatkan atas nama keluarga untuk membantu mereka memperbaiki kehidupan.

“Pada awal memulakan perniagaan, saya sendiri bergelut dengan pelbagai cabaran. Ada kalanya percaturan menjadi dan begitulah sebaliknya. “Alhamdulillah berkat kesabaran, ALLAH permudahkan. Dalam tempoh dua tahun lebih dan pada usia mencecah 26 tahun, saya berjaya memiliki sebuah wisma sendiri. “Saya anggap ia sebagai pencapaian peribadi yang saya dedikasikan buat suami kerana ia terhasil daripada usaha keras kami bersama,“ katanya kepada SinarPlus ketika ditemui di majlis perasmian Wisma Mutyara di Puchong baru-baru ini.

Bagaimanapun, kejayaan itu bukan bermakna selebriti kelahiran Indonesia itu akan meninggalkan dunia seni yang menjadi minatnya selama ini. Kata Tya yang memulakan langkah dalam lakonan menerusi filem Gending Sriwijaya pada tahun 2017, kerjaya seninya berjalan seperti biasa, cuma dia kini agak selektif menerima tawaran. “Biarpun saya sudah berumah tangga dan berhijrah ke Malaysia, tawaran berlakon di Indonesia sentiasa ada.

“Cuma saya sukar menyatakan persetujuan kerana kebanyakannya memerlukan komitmen panjang, terutamanya sinetron yang melibatkan ratusan episod. “Kali terakhir saya berlakon di sana menerusi filem Preman Pensiun, lebih dua tahun lalu dan selainnya hanya terlibat dengan aktiviti seni di Malaysia sahaja kerana faktor masa,“ ujarnya.

Keluarga tetap nombor satu

Meletakkan keluarga sebagai keutamaan, ibu kepada dua cahaya mata, Arif Jiwa, 3, dan Azzahra Jiwa, 1, sentiasa bijak menguruskan masa agar tidak  sampai mengabaikan tanggungjawabnya dalam rumah tangga dan dalam masa sama meneruskan minatnya dalam bidang seni dan perniagaan. “Jujurnya suami tidak pernah menghalang saya terus aktif dalam bidang seni, cuma saya sendiri perlu bijak membuat pertimbangan agar apa yang dilakukan itu tidak sampai mengabaikan rumah tangga.

“Biarpun tidak dapat aktif berlakon seperti dulu, saya banyak terlibat dalam undangan program TV dan bidang pengacaraan yang tidak memerlukan komitmen masa panjang,“ jelasnya. Sudah lima tahun berhijrah ke Malaysia, Tya mengakui seringkali diusik rindu terhadap keluarganya di Indonesia. Malah dia tidak dapat menyembunyikan kesedihan sehingga menitiskan air mata saat diajak berbicara tentang soal itu.

“Meskipun kami sentiasa berhubung menerusi panggilan video dan pelbagai medium komunikasi, ia tetap tidak sama dengan bertentang mata. “Kali terakhir kami bertemu ketika sama-sama mengerjakan umrah pada Februari lalu dan selepas pandemik Covid-19 melanda dunia, kami tidak lagi jumpa sehingga hari ini. “Hanya doa yang mampu saya titipkan buat mereka agar baik-baik saja dan sentiasa dalam lindungan ALLAH. “Insya-ALLAH jika ada rezeki, saya berhasrat menghadiahkan sebuah rumah kepada kedua ibu bapa di Palembang dan itu adalah impian terbesar saya yang sedang diusahakan buat mereka,” akhiri Tya.

SUMBER: SINARPLUS

Hampir 5 Tahun Mendirikan Rumah Tangga. Tya Ariffin Dedahkan Pengalaman Dia Berdepan Dengan Kerjaya Dan Masa Depan Bersama Suami Sampai Dia Sanggup Relakan Sesuatu Ini

TINGGALKAN keluarga dan kerjaya seni di Indonesia selepas berkahwin dengan anak tiri kepada penyanyi Datuk Seri Siti Nurhaliza iaitu Asyraf Khalid merupakan pengrbnn terbesar pelakon Tya Ariffin. Menurut Tya atau nama sebenarnya Nurtria Wulandari, 26, pada ketika itu dia berglut antara cintakan keluarga, kerjaya seni dan masa depan bersama suami.

“Berkahwin dengan Asyraf juga memerlukan saya banyak berkrbn. Saya tinggalkan kerjaya seni di Indonesia yang sedang berkembang dan berjauhan dengan keluarga. Tya akui bukan mudah untuk tinggalkan karier seni di Indonesia.

“Saya bukanlah datang daripada keluarga yang senang. Jadi sebelum ini pun saya mencari rezeki untuk membantu keluarga. Datang ke Malaysia juga saya perlu membiasakan diri dengan kehidupan di sini,” kata Tya kepada mStar. Pelakon yang berasal dari Indonesia itu mendirikan rumah tangga dengan Asyraf pada 1 November 2015 dan dikurniakan dua cahaya mata iaitu Arif Jiwa Asyraf, 3 dan Azzahra Jiwa Asyraf yang kini berusia setahun.

Kehadiran Arif boleh saya anggap satu hadiah dan isyarat yang cukup berharga.

Dalam pada itu, Tya mendedahkan dia pernah bertanyakan kepada Asyraf mengenai hala tuju hidupnya kerana tidak mahu menjadi seorang isteri yang hanya menunggu kepulangan suami di rumah. Bagaimanapun, Tya menjelaskan dia tidak pernah menyesali dengan keputusan tersebut dan kehadiran anak sulungnya iaitu Arif Jiwa Asyraf mengubah kehidupannya.

“Jujur pada awal fasa perkahwinan, saya pernah bertanya kepada suami, hidup saya saat itu untuk apa? Saya pernah seperti rasa hilang punca. Takkan saya hanya mahu menjadi isteri yang hanya menunggu kepulangan suami di rumah. Tya bersama suami dan dua orang anaknya.

“Sedangkan saya sangat aktif ketika hidup solo. Saya tidak biasa duduk diam. Bagaimanapun perasaan itu bukan bermaksud menyesali setiap keputusan yang dibuat. “Cuma saya sentiasa percaya hidup ini perlu diteroka dan bukan hanya duduk berpeluk tubuh. Pasti ada sesuatu yang boleh dimanfaatkan. Kehadiran Arif boleh saya anggap satu hadiah dan isyarat yang cukup berharga. “Posisi ibu mulai mengubah dimensi hidup saya. Menceburi dunia perniagaan Mutyara pada April 2018 juga mula membuka skop hidup saya jadi lebih luas,”ujarnya.-mstar

Dikatakan Riak Hadiahkan Kereta Buat Pekerja. Ini Pula Reaksi Dari Suami Kepada Tya Ariffin Susulan Berita Pemberian Hadiah Tersebut Menjadi Bualan Ramai

Usahawan selebriti, Tya Ariffin yang kini menjalankan perniagaan makanan kesihatan sering mendapat perhatian daripada warganet selepas menghadiahkan sebuah kereta mewah dan berjenama kepada pekerja di syarikat perusahaan bersama suaminya, Asyraf Khalid.

Terbaru, pelakon kelahiran dari Indonesia ini sekali lagi menghadiahkan sebuah kereta mewah kepada pekerjanya. “TYA ARIFIN & ASYRAF KHALID HADIAHKAN KERETA PADA STAFF SEKALI LAGI ???,” tulisnya.Lalu, suami kepada Tya iaitu Asyraf memaklumkan niat murni ini sebagai tanda penghargaan yang ikhlas kepada pekerja yang telah bertungkus lumus menjayakan perniagaan miliknya.

“Antara doa saya dan isteri setiap kali ialah dikurniakan staf yang dedikasi dan komited. Alhamdulillah doa itu didengari dan Tuhan hantar kami insan berhati mulia dan waja untuk kami sama sama meneruskan empayar ini.“Saya dan isteri beruntung dapat staf seperti ini. Dalam rezeki Allah berikan, ada rezeki untuk mereka yang bekerja siang malam untuk sama sama mencapai impian yang disasarkan,” katanya.

Dalam pada itu, Asyraf mengakui ada menerima kritikan dan komen negatif daripada warganet terhadap isterinya.Meski ada yang memberi kritikan, ada juga yang memuji niat murni usahawan berkenaan bersama pekerja. Video: Instagram Tya Ariffin

Terdahulu Tya Arifin Hadiahkan Kereta Buat Seorang Pekerja. Terbaru Dia Dan Suami Hadiahkan Dua Pekerja Ini Hadiah Yang Lumayan Atas Satu Sebab Ini

Asyraf dan Tya menghadiahkan kereta jenama Volkswagen kepada dua orang pekerja. LEBIH dua tahun menjalankan perniagaan jamu Mutyara Beauty, ahli perniagaan Asyraf Khalid dan isterinya pelakon Indonesia Tya Arifin berkongsi kejayaan dengan menghadiahkan kereta mewah kepada dua orang pekerja mereka.

Asyraf, 28, yang juga anak tiri kepada penyanyi Datuk Seri Siti Nurhaliza, bersyukur kerana dikurniakan kakitangan yang berdedikasi dan komited dalam usaha menjayakan perniagaan itu.“Antara doa saya dan isteri setiap kali ialah dikurniakan staf yang dedikasi dan komited.

Alhamdulillah doa itu didengari dan Tuhan hantar kami insan berhati mulia dan waja untuk kami sama-sama meneruskan empayar ini.“Melihat dedikasi staf sebegini khususnya ia menjadi pembakar semangat dan sumber kekuatan. Kami tidak sendirian mengukuhkan perniagaan ini, sebaliknya kini 20 staf baru direkrut sejak Disember tahun lalu.

Saya pernah gagal. Kejayaan itu tidak datang bergoleek.

“Alhamdulillah dulu kami hanya ada dua ke tiga orang staf saja. Kini ia bercambah seiring dengan peredaran masa, ” kata Asyraf.Dua orang kakitangan Mutyara iaitu Nur Alia Shuhada Shafie, 25, dan Muhammad Amir Rizwan Kamaruzaman, 26, dihadiahkan kereta jenama Volkswagen berikutan prestasi serta dedikasi kerja mereka.

Dalam pada itu, Asyraf turut bercerita tentang pengalamannya menempuh kesukaran demi mencapai kejayaan dalam bidang perniagaan yang diceburi.“Saya pernah menceburi perniagaan lain sebelum ini. Ada antaranya turut kecundng di tengah jalan. Saya pernah gagal. Kejayaan itu tidak datang bergoleek. Tewas itu juga jadi ruang saya bermuhasabah diri.

Kereta Volkswagen yang dihadiahkan kepada dua orang staf Mutyara Beauty.“Tiada jaminan dalam hidup ini. Ada ketikanya kita boleh berada di atas. Dan mungkin esok lusa, kita jatuh terduduk di bawah. Itulah putaran kehidupan.“Namun untuk saya memastikan legasi ini kebal dan konsisten sudah cukup baik. Semoga kemanisan ini akan terus berpanjangan, ” ujarnya.Asyraf dan Tya mendirikan rumah tangga pada 1 November 2015 dan dikurniakan dua orang cahaya mata iaitu Arif Jiwa Asyraf, 3, dan Azzahra Jiwa Asyraf yang kini berusia setahun.-mstar

Tanda hargai jasa pekerja. Tya Ariffin sanggup hadiahkan pekerja hadiah yang sangat lumayan dan jarang dibuat dek orang

Seperti diketahui umum, pelakon kelahiran Indonesia Tya Ariffin kini semakin bergiat aktif menceburi dalam dunia perniagaan makanan kesihatan.Baru-baru ini, usahawan terkenal itu berkongsi momen bersama pekerja menerusi laman YouTube miliknya.Pekongsian tersebut kelihatan Tya telah menghadiahkan sebuah kereta berjenama kepada perkerja di syarikat miliknya.

Dalam pada itu, Tya memaklumkan hadiah pemberian tersebut tanda penghargaan majikan terhadap pekerja yang telah bertungkus lumus memajukan perniagaan miliknya.“Bagi hadiah ini kerana atas kerja kuatnya dan dia dah susah-susah bangun pagi naik motor jadi kita bagi kemudahan pada dia,” kata Tya.Rakaman video yang dikongsi oleh menantu kepada penyanyi tersohor negara Datuk Siti Nurhaliza itu telah meraih lebih 40 ribu tontonan.Video: YouTube Tya Ariffin

Menikah Sama Anak Tiri Siti Nurhaliza, Ini Potret Rumah Mewah Tya Arifin di Malaysia

Merdeka.com – Masih ingat dengan Nutria Wulandari Arifin. Wanita yang lebih dikenal sebagai Tya Arifin ini merupakan salah satu bintang sinetron ‘Preman Pensiun’. Sudah beberapa waktu lalu, Tya Arifin memutuskan untuk tinggal di Malaysia.Hal ini lantaran, wanita kelahiran 22 Oktober 1994 itu menikah dengan pria berdarah Malaysia. Ya, pemain sinetron ‘Preman Pensiun’ ini menikah dengan Asyraf Khalid, anak tiri Siti Nurhaliza.Lantas bagaimana potret rumah mewah Tya Arifin di Malaysia? Simak ulasan informasi yang dihimpun dari beberapa sumber berikut ini.

Tampak Depan Rumah

Melansir dari akun Instagram tyaarifinnw, Rabu (29/4/2020), tampak bagian depan rumah Tya Arifin. Tidak terlalu mencolok, Tya memilih warna putih dan hitam sebagai dominasi cat dinding bagian luar.Menantu penyanyi ternama Malaysia, Siti Nurhaliza ini juga menambahkan jendela kaca besar yang cukup banyak. Hal ini membuat rumah Tya Arifin semakin terlihat mewah dan elegan.2 dari 7 halaman

Taman Depan

Tak lupa, ibu dua anak ini juga memberikan area kosong sebagai halaman depan rumahnya. Perpaduan jalan setapak dan rumput hijau membuat halaman Tya Arifin terlihat begitu asri. Di beberapa bagian juga terlihat ditumbuhi oleh tanaman hijau.Tak hanya digunakan sebagai tempat bermain. Taman depan ini juga kerap digunakan sebagai tempat barbeku oleh keluarga kecilnya.

Dominasi Warna Gelap

Masuk ke dalam rumahnya, terlihat warna cat dinding tak jauh berbeda dengan bagian depan. Menantu Siti Nurhaliza ini tetap menggunakan warna gelap sebagai dominasi warna pada ruangan.Agar tidak terkesan monoton, Tya Arifin menambahkan sofa besar berwarna cokelat tua. Beberapa aksesoris ruangan juga tidak selalu berwarna gelap. Salah satunya hiasan seperti bola dunia berwarna emas.

Ruang Santai

Kesan mewah belum terlepas dari rumah Tya Arifin. Memasuki area santai, kesan elegan kembali terpancarkan. Apalagi, istri Asyraf Khalid itu memilih menggunakan warna emas dan cokelat susu untuk mendominasi ruangan.Terlihat pada foto, ruangan ini cukup dipenuhi oleh perabotan. Terdapat area menonton televisi, rak buku serta meja yang bisa digunakan sebagai tempat makan dan meja kerja.

Tangga Rumah

Rumah berlantai dua, tentu Tya Arifin membuat sebuah tangga penghubung di rumahnya. Meski jarang terlihat oleh orang, tangga rumah Tya Arifin tetap memesona. Sederhana namun tetap elegan, itulah kalimat yang cocok untuk menggambarkan tangga rumahnya. Perpaduan warna putih dan alas berbahan kayu membuatnya kian Instagramable. Terlebih, terdapat dua pot bunga yang diletakan di sudut tangga rumah.

Material Kayu Jadi Dominan

Memasuki salah satu ruangan, terlihat material kayu menjadi dominan. Mulai dari meja kabinet hingga kursi duduk, semuanya menggunakan bahan material kayu.Tak hanya itu, lantai rumahnya pun terlihat menggunakan material kayu juga. Untuk dindingnya, Tya Arifin memilih warna putih. Sehingga ruangan yang kerap digunakan untuk beribadah dan belajar tersebut terlihat begitu cerah.-merdeka

Kredit - 



-----------------------------------------------------------------

Post a Comment

Previous Post Next Post